Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Co teraz?

Wizualizacja UM
Tak ma wyglądać przystanek "Lotnisko” na trasie SST.
Tak ma wyglądać przystanek "Lotnisko” na trasie SST. Wizualizacja UM
Miasto jest pewne, że otrzyma dotację na budowę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Oznacza to rozpoczęcie budowy tej wielkiej inwestycji.

SST w pigułce

SST w pigułce

Trasa z Basenu Górniczego do pętli przy ulicy Turkusowej liczyła będzie cztery kilometry. Torowisko przystosowane będzie do obsługi tramwajów, które maksymalnie poruszać się będą mogły z prędkością 60 km/h. W rzeczywistości ich prędkość wyniesie 30- 40 km/h.

- Jesteśmy w szczególnym momencie, gdyż realizacja SST nigdy nie była tak bliska urzeczywistnienia - mówi Bogdan Jaroszewicz, zastępca prezydenta Szczecina. - Miasto uzyskało obietnicę dotacji unijnej na realizację tego przedsięwzięcia i stara się pozyskać te środki. Nasz wniosek w tej sprawie poddawany jest ocenie przez odpowiednią instytucję państwową (Centrum Unijnych Projektów Transportowych).

Jesteśmy w stałym kontakcie z osobami oceniającymi wniosek o dofinansowanie i w chwili obecnej nie ma żadnych przesłanek, by sądzić, że inwestycja nie otrzyma wsparcia ze środków Unii Europejskiej.

Na dniach otwarte zostaną oferty w przetargu na wykonawcę SST i będzie możliwe podpisanie umowy na inżyniera kontraktu pełniącego nadzór nad budową. Przypomnijmy, że Miasto Szczecin rozpisało przetarg na budowę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Koszt budowy ma wynieść 230 mln zł. 100 mln zł ma pochodzić ze środków unijnych.

- Oferty zostaną otwarte 30 października - mówi Dariusz Wołoszczuk z Biura Komunikacji Społecznej i Marketingowej Urzędu Miasta. - Jednym z zadań wykonawcy będzie przesunięcie willi przy ulicy Batalionów Chłopskich (willa Gruneberga), jeszcze nie wiadomo, co się będzie w niej mieściło, ale będzie to budynek użyteczności publicznej. Wykonawca prac będzie miał dwa lata na przedłużenie istniejącej linii tramwajowej z węzła komunikacyjnego Basenu Górniczego do tymczasowej pętli przy ul. Turkusowej.

Wykonawcę czeka kilkadziesiąt zadań. Są to m. in.: roboty przygotowawcze i rozbiórki, przesunięcie wspomnianej willi, oraz oczywiście budowa torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną, odwodnieniem, trzema stacjami prostownikowymi i trzema przystankami tramwajowymi: Gryfińska, Lotnisko i Turkusowa.

Wykonawca będzie też musiał dokonać przebudowy jezdni, chodników, zjazdów i zatok autobusowych, oraz zbudować nowe ciągi pieszorowerowe, estakadę w ciągu prawej jezdni ul. Hangarowej, wiadukt i kładkę technologiczna w ciągu ul. Batalionów Chłopskich, Gryfińska, tunel Turkusowa ze schodami i pochylniami, tunel pod bocznicą kolejową do EC Dąbska z murami oporowymi. Kolejnym elementem inwestycji będzie przebudowa istniejącej i budowa nowej kanalizacji i przepompowni. Konieczna będzie też przebudowa sieci wodociągowej, cieplnej, gazowej, telekomunikacyjnej i elektroenergetycznej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński