Brama Portowa - remont torowiska. Co czeka kierowców i pasażerów?

Andrzej Kus andrzej.kus@mediaregionalne.pl
Stare i zniszczone torowiska zostaną zastąpione nowymi, wpuszczonym w jezdnie. Inwestycja będzie kosztować 22 miliony złotych.
Stare i zniszczone torowiska zostaną zastąpione nowymi, wpuszczonym w jezdnie. Inwestycja będzie kosztować 22 miliony złotych. Andrzej Szkocki
Po 42 latach przy Bramie Portowej zmodernizowane zostaną tory tramwajowe. Pod koniec marca rusza całkowita przebudowa ruchliwego skrzyżowania. Podzielono ją na kilka etapów. Co czeka kierowców i pasażerów?

To ma być koniec z trzęsącymi się tramwajami na Bramie Portowej oraz nierównościami w torowiskach.

Jeszcze w marcu ma ruszyć przebudowa najbardziej ruchliwego skrzyżowania w mieście. Obejmie ona przede wszystkim wymianę torów tramwajowych.

- W ramach inwestycji przebudowane zostaną torowiska, sieć trakcyjna, perony przystankowe, mała architektura w obrębie skrzyżowania przy Bramie Portowej - mówi Krystyna Gawrońska z Tramwajów Szczecińskich. - Projekty są już gotowe, teraz czas na uzyskanie pozwoleń. Muszą być uzyskane z dwóch miejsc, ponieważ ciąg komunikacyjny przebiega zarówno przez drogę gminną, jak i wojewódzką.

Przetarg na przebudowę w 2011 roku wygrało konsorcjum firm Biuro Budownictwa Kolejowego Mostostal Warszawa S.A oraz Przedsiębiorstwo Tor-Kar-Sson Zbigniew Kargul.

Zobowiązane było również do wykonania projektu w terminie 270 dni od daty podpisania dokumentów. Zakres prac obejmuje remont torowiska w obrębie placu Brama Portowa, na ul. Wyszyńskiego do skrzyżowania z ul. Herberta (przy Paszteciku), w al. Niepodległości do skrzyżowania z ul. Dworcową wraz ze skrzyżowaniem i rozjazdami na wlotach ul. Dworcowej i 3 Maja.

W ramach przebudowy powstanie nowy skręt dla tramwajów, które będą mogły jechać od strony al. Niepodległości w kierunku ul. Krzywoustego i w przeciwnym. Z Gumieniec do centrum mają tędy jeździć tramwaje linii 10.

Sześć etapów prac

Inwestycja ma być podzielona na sześć etapów. Dzięki temu ma zmniejszyć się jej uciążliwość.

Pracownicy Tramwajów Szczecińskich są przekonani, że nie da się uniknąć utrudnień. Jednak zamierzają wspólnie z wykonawcami organizować to w taki sposób, by były jak najmniejsze.

- W planach jest, by jeden ciąg tramwajowy był robiony, a drugim mogła jeździć komunikacja. Dopiero, gdy będzie realizowana wyspa centralna najprawdopodobniej wstrzymamy ruch tramwajowy - przyznaje Gawrońska. - W założeniach jest, by przebiegało to wszystko w sześciu etapach. Wykonawca wspominał, że być może uda się to przeprowadzić w mniejszej ilości.

W pierwszej kolejności wstrzymany zostanie ruch tramwajów od strony ulicy Krzywoustego. Od ulicy Niepodległości do Gumieniec kursować ma autobus. Dłuższą trasę do pokonania będą miały tramwaje. "Siódemka" pojedzie przez plac Żołnierza i plac Rodła. Taki sam objazd dotyczy "dziewiątki".

W drugim etapie, gdzie wymieniane będą tory od strony ulicy Wyszyńskiego tramwaje linii 8 i 9 zostaną zawieszone. Na Potulicką pojadą 2 i 7.

W trzecim etapie zawieszone mają być wszystkie linie tramwajowe, czyli 2, 3, 7, 8, 8 Bis i 9. Posiłkowali się będziemy komunikacją zastępczą. Ale tak ma być tylko przez jeden weekend. Będzie przebudowywane główne skrzyżowanie.

- W następnym przeniesiemy się od strony al. Niepodległości oraz w kierunku ulicy Dworcowej, od Bramy Portowej. Nie pojadą tramwaje 2 i 3. "Jedynka" uda się z Głębokiego do Lasku Arkońskiego, a "dziewiątka" na Pomorzany - mówi Gawrońska.

W ostatnich etapach wykonawcy przejdą w kierunku ulicy Potulickiej. Korków nie unikniemy Policjanci ze szczecińskiej drogówki czekają na przedstawienie ostatecznej organizacji ruchu. Również są przekonani, że nie da się uniknąć utrudnień. Podpowiadają, że można je mocno ograniczyć.

- Będziemy wnioskowali o pewne usprawnienia - mówi Dariusz Zajdlewicz, naczelnik szczecińskiej drogówki. - Tę przebudowę trzeba porównać do przebudowy placu Żołnierza. Niesie ona za sobą wiele utrudnień. Będziemy chcieli mieć wpływ na to, by przebudowa trwała jak najkrócej. Trzeba jeszcze ustalić wszystko z drogowcami i miastem.

Policjant przekonuje, że nie powinniśmy mieć pretensji do nikogo, że czeka nas kolejna uciążliwa inwestycja. Jest ona planowana po to, by w przyszłości jeździło nam się lepiej i bezpieczniej.

- To wszystko ma zwiększyć komfort jazdy - przekonuje. - W ostatnich latach zauważam pewną logikę miasta, jeśli chodzi o planowanie inwestycji. Docelowo mają być ze sobą wszystkie połączone. Pamiętajmy jednak, że Szczecin posiada określoną przepustowość. Nie ma możliwości, by przy takim napływie samochodów nie dochodziło do korkowania ulic. Będzie jeszcze gorzej. Trzeba położyć dlatego duży nacisk na komunikację zbiorową. Należy budować pętle autobusowe, buspasy. Zachęcać ludzi do przesiadania się do tramwajów i autobusów. Mieszkańcy muszą wiedzieć, że szybciej jest pojechać komunikacją, niż prywatnym autem.

Inwestycja będzie kosztować 22 miliony złotych. Dzięki niej przystanki i torowiska zostaną również dostosowane do tramwajów niskopodłogowych, których z roku na rok ma przybywać.

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 14

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

C
CENTRUM

wreszcie się wezmą za skrzyżowanie na bramie portowej!!! aż wierzyć mi się nie chce

R
Rafał

Mieszkańcy muszą wiedzieć, że szybciej jest pojechać komunikacją, niż prywatnym autem.

Jasne. Zwłaszcza, że ze Słonecznego /Rydla na ul. Firlika jadę samochodem 15 minut (a nawet krócej jak nie ma dużego ruchu), a komunikacją z dwoma przesiadkami - 45 min, do godziny!

Nie przesiądę się zbyt szbybko

t
turysta
turysto młody chyba jesteś i tych planów nie widziałeś,jak byś zobaczył to byś inaczej mówił nawet widać by nie było że to jest skrzyżowanie dwupoziomowe.

tak, młody jestem, kilka lat po trzydziestce..niewazne jakie to skrzyzowanie. wielopoziomowe koszmarki kosztuja gigantyczne pieniadze. Poza tym zobacz co trasa zamkowa i jana z kolna zrobila ze starym miastem i Odra. Nikt prawie tam nie przebywa, prócz imprez okolicznościowych. Centrum miasta ma byc dla ludzi, a nie do zapychania jeszcze wieksza iloscia samochodow. POlecam trochę literatury na ten temat, począwszy od Jana Gehla, duńskiego urbanisty, z którego usług przy planowaniu miasta korzystają nawet tak przesiąknięci motoryzacją Amerykanie. I co ci to da, że będziesz miał tam bezkolizyjny przejazd, jak utkniesz na następnym kolizyjnym skrzyżowaniu? A może wszystkie skrzyżowania powinny być bezkolizyjne, najlepiej 5 poziomowe? Wszystkie normalne miasta korzystaja z faktu, ze sa blisko rzeki, Szczecin tez kiedyś taki był, a decyzją paru partaczy bez wizji, Odra od Szczecina została odcięta.
k
kos
A ty z PRLU sie urwałeś? Dzis na całym swiecie nikt o zdrowych zmyslach nie robi takich bezkolizyjnych skrzyzowan w centrum miasta. chcesz samochodem pojezdzic bez problemu - wies bedzie dla ciebie odpowiednim miejscem.

turysto młody chyba jesteś i tych planów nie widziałeś,jak byś zobaczył to byś inaczej mówił nawet widać by nie było że to jest skrzyżowanie dwupoziomowe.
p
pop

nic dobrego z tego remontu nie będzie , zobaczcie jaki bunkier postawili ludziom przed nosem ,a na basenie co to jest za monstrum .

t
turysta
A co z planami przebudowy skrzyżowania z lat '80 które miało być bezkolizyjne i znowu przebudowa w stylu XIX wiecznym.

A ty z PRLU sie urwałeś? Dzis na całym swiecie nikt o zdrowych zmyslach nie robi takich bezkolizyjnych skrzyzowan w centrum miasta. chcesz samochodem pojezdzic bez problemu - wies bedzie dla ciebie odpowiednim miejscem.
I
IRYS

Mam nadzieje że tym razem będzie to o wiele lepiej wykonane jak na Placu Kościuszki.Nie dawno remontowane tory i całe rondo a efekt został taki jak zwykle BYLE JAK.Szkoda naszych pieniędzy na brakoróbstwo.Gdzie są odpowiedzialni ci którzy dokonywali odbiorów prac??Dzisiaj ci "odbiorcy"powinni z własnej kasy z finansować poprawki po partaczach.Oby podobnie nie skończyło sie na Bramie Portowej.Dobrze by było aby w okolicy całej Bramy Portowej wymieniono nawierzchnię bo dzisiaj po chwilowej zimie ukazał sie obraz w jakim stanie są nasze ulice.Tragedia

P
Polak

znalezione na forum tematycznym - ja tez tak jak autor tego zapytania czekam na odpowiedz bo TS ignorują sprawę !

"Uprzejmie proszę o informacje dotyczące eksploatacji zakupionych w
Berlinie w ubiegłych latach wagonów typu Tatra T6 oraz KT4Dt.

Po kilku latach eksploatacji tych pojazdów uwagę zwraca duże zużycie
tych wagonów spowodowane mało wydajnym ich serwisowaniem. Z informacji,
które posiadam bieżące użycie tych pojazdów w Zajezdni Pogodno waha
się w granicach 60-70%. Oznacza to, że duża część tych pojazdów
zamiast jeździć stoi w zajezdni a na trasach kursują starsze wozy typu
105Na.

1. Proszę o informacje jakie jest bieżące użycie tych wagonów (T6,
KT4) w zajezdniach Pogodno i Golęcin?

Jednak najważniejszym i najbardziej widocznym problemem wagonów T6 i KT4
jest ich wysoka hałaśliwość spowodowana jak już napisałem niewydajnym
i niedostatecznym serwisowaniem. Większość tych pojazdów poruszających
się po Szczecinie przejawia ewidentny problem w zakresie bieżącego
utrzymania obręczy kół. Mówiąc prosto obręcze łatwo się ścierają
(co może być spowodowane niewłaściwym materiałem z którego są
wykonane) i stają się „jajowate”. Powoduje to niekiedy niemiłosierne
drgania zarówno wewnątrz wagonu jak i zewnątrz wagonu tj. są one
przenoszone między innymi na okoliczne budynki. Powoduje to szczególnie
od czasu rozpoczęcia eksploatacji berlińskich wagonów liczne skargi
mieszkańców m.in. ulic Powstańców Wielkopolskich, Asnyka, Kołłataja,
Mickiewicza. Również podróż takim wagonem jest bardzo nieprzyjemna i
niekomfortowa. Pojazd w takim stanie przyspiesza znacznie proces degradacji
i tak zniszczonych torowisk w Szczecinie.

Przypomnę, że obręcze te były wymieniane po przyjeździe tych wagonów
do Szczecina. W Berlinie te wozy nie przejawiają tego typu problemów.
Również inny tabor eksploatowany przez spółkę TS – tj. 105Na oraz
120Na nie przejawia takich problemów związanych z obręczami. Tym
bardziej potwierdza to podejrzenie o wadliwym materiale, z którego
obręcze mogą być wykonane.

2. Proszę wobec tego o informacje dot. tego jak często dokonywane jest
serwisowanie lub wymiana obręczy w uśrednieniu na jeden wagon?

3. Co robi kierownictwo firmy TS by ostatecznie rozwiązać problem
hałaśliwych obręczy? Lub czy ewentualnie problem może wynikać z innej
przyczyny? "

j
julia

Az mi sic wiwrzyc nie chce ,ze po tylu latach komus serce "zmieklo"

;-/

Mój odnośnik
a było tak pięknie

k
koleś

Dobrze że nie wygrała znana nam firma budująca kładki na Gdańskiej. Na bank znaleźli by powód aby opóźnić skończenie prac o jakiś rok!!! W czasie budowy kładek przebudują całą Struga no śmiech na pustej sali

k
kos

A co z planami przebudowy skrzyżowania z lat '80 które miało być bezkolizyjne i znowu przebudowa w stylu XIX wiecznym.

a
adjaz

to jak?tylko 8 ma jezdzic na Basen Górniczy? czy tez wstrzymaja tramwaje i autobusy pojada?

P
PABLO

Róbcie,Róbcie czas najwyższy aby bramy było wyremontowana, co z bus pasem na wyszka tylko

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3