Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Betonoza na torowiskach przyczyną wykolejeń tramwajów i omdleń na przystankach? Tak twierdzi mieszkaniec Szczecina

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
Plac Rodła po remoncie w lipcu 2022 r.
Plac Rodła po remoncie w lipcu 2022 r. archiwum gs24.pl
- Fatalnie wykonana modernizacja torowisk zagraża bezpieczeństwu motorniczych, pasażerów i mieszkańców - uważa mieszkaniec Szczecina. Jego zarzutami i analizą sytuacji zajmą się teraz radni Szczecina.

Chodzi o przebudowę torowisk w centrum Szczecina m.in. na placu Rodła, Bramie Portowej, ul. Wyszyńskiego, okolic pl. Żołnierza Polskiego. Jeden z mieszańców twierdzi, że poprzez tzw. betonozę stworzono warunki, które grożą wykolejaniem się tramwajów. Jako dowód podaje przypadki wykolejeń tramwajów do których doszło w ostatnim czasie.

- W wyniku bezmyślnego zlecania przedmiotu prac powstają zabetonowane, pozbawione zieleni i nieprzewiewne arterie komunikacyjne, drogi i torowiska zalane wyspami z betonu otoczone rzekami z asfaltu. Wielokrotnie pisała o tym wcześniej prasa i krytykowali to mieszkańcy - uważa autor skargi.

Twierdzi, że na przestrzeniach narażonych na silne nasłonecznienie dochodzi do kumulacji ogromnych ilości energii cieplnej, której beton asfalt i szyny nie są w stanie wypromieniować i oddać do otoczenia.

- W konsekwencji nagrzewają się do blisko 100 stopni Celsjusza i w wyniku rozszerzalności cieplnej stali szyny ulegają wydłużeniu, a następnie wyboczeniu, gdyż nie mieszczą się w betonowych korytach, w których zostały umieszczone. Przy czym nie są konieczne nawet wysokie temperatury, bo wystarczy ledwie 24-27 stopni. Dużo istotniejszym czynnikiem jest brak cienia, brak zachmurzenia i bezustanne działanie promieni słonecznych na asfaltowe drogi, betonowe torowiska i metalowe powierzchnie szyn. Od maja do września słońce operuje pod mniejszym kątem, co tym bardziej wzmaga efekt szybkiej akumulacji energii cieplnej. Naraża to pasażerów na wypadki komunikacyjne z udziałem wykolejonych tramwajów - dodaje mieszkaniec.

Jako przykład podaje torowisko na ulicy Wyszyńskiego w kierunku Mostu Długiego.

- Tramwaj jadąc po rozgrzanych szynach, gdyby do wyboczenia doszło podczas przejazdu mógłby wypaść z torów, stoczyć się po stromej ulicy i się przewrócić powodując śmierć dziesiątek pasażerów - uważa.

Twierdzi nawet, że zagrożone jest życie pasażerów oczekujących w słońcu na przystankach pozbawionych zieleni.

- Betonowiska są także niebezpieczne nie tylko dla podróżujących pasażerów, ale i dla ludzi oczekujących w takich warunkach na przyjazd tramwaju lub autobusu. Zwłaszcza dla osób starszych, które nie są świadome przyjeżdżając np. z chłodniejszego prawobrzeża gdzie czekali na przystanku pośród zieleni, gdy kilkanaście minut później przyjadą do betonowego centrum, że spotka ich tam ogromne uderzenie gorąca, na betonowej wyspie ciepła. Na rozgrzanych betonowych płytach na Bramie Portowej lub Placu Rodła może być kilkadziesiąt stopni więcej niż pośród zieleni. Czekanie w takich warunkach na przesiadkę może skończyć się zasłabnięciem lub nawet śmiercią - zauważa.

Jego zdaniem takie problemy nie występują na zacienionych i zadrzewionych ulicach.

- Nie jest to żadna wiedza tajemna. Jest to podstawowa wiedza z zakresu fizyki. Wszystko to można było przewidzieć na etapie przetargów i projektowania. A jeśli wówczas popełniono błędy, to należało kolejne przetargi ogłaszać tak, aby przeciwdziałać ww. negatywnym skutkom. W ostateczności należało zlecić wykonanie poprawek już po wykonaniu zadania - uważa.

Zarzutami mieszkańca zajmą się w czwartek radni z komisji skarg i wniosków. Ostateczną decyzję, czy skarga ma podstawy, podejmie rada miasta na jednej z najbliższych sesji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński