Kadra kierownicza powinna w procesie motywowania podległych sobie pracowników pamiętać o konieczności stosowania zarówno bodźców materialnych, jak i pozamaterialnych.
Menedżerowie stosujący jedynie materialne czynniki motywacji nie znają istoty skomplikowanego procesu wpływania na personel celem stymulowania go do osiągnięcia zamierzonego rezultatu.
Jednym ze sposobów identyfikacji potrzeb personelu, które można zaspokoić w procesie motywowania do osiągania wyznaczonych wcześniej celów jest przeprowadzenie badań ankietowych wśród załogi.
Bodźce materialne
Cztery najważniejsze bodźce materialne:
- przyznanie wyższej stawki zasadniczej
- przyznanie wyższej premii uznaniowej
- finansowanie systemu ubezpieczeń i programu emerytalnego
- udzielanie preferencyjnych pożyczek
Projekt badawczy w jednym z największych banków działających w naszym kraju dotyczył preferowanych czynników motywacji.
Oddzielnie identyfikowano pożądane czynniki motywacji materialnej i pozamaterialnej. Do próby badawczej zostali dobrani pracownicy z kategorii tzw. front office, czyli bezpośrednio zaangażowani w formalną obsługę klientów banku.
Płaca może być także powodem do dumy i jednym ze źródeł satysfakcji z pracy.
Zadbaj o przyszłość
Wysoko, bo na trzeciej pozycji w hierarchii materialnych czynników motywujących znalazło się finansowanie systemu ubezpieczeń i programu emerytalnego. Tak znacząca liczba wskazań tego czynnika motywującego może świadczyć o daleko idącym myśleniu przyszłościowym.
Sporym uznaniem u ankietowanych cieszyło się udzielanie pożyczek przez firmę na preferencyjnych warunkach. Natomiast znikomy odsetek pracowników badanych wskazał na takie czynniki, jak: fundowanie dzieciom pracowników stypendiów, czy umożliwienie korzystania z samochodu służbowego.
Ranking bodźców
Do najważniejszych pozamaterialnych czynników motywujących badani zaliczyli zapewnienie poczucia pewności zatrudnienia.
Utrzymująca się przez dłuższy czas sytuacja, w której pracownicy będą obawiać się o stabilność swojego miejsca pracy niekorzystnie wpłynie na morale załogi i na motywację do pracy. Długotrwały stan lęku wśród pracowników o miejsce pracy może w konsekwencji prowadzić do wielu niekorzystnych zjawisk dezorganizujących wspólny wysiłek.
Na drugim miejscu wśród czynników pozamaterialnych znalazło się umożliwienie pracownikom awansu, a na trzecim - kulturalne i z szacunkiem traktowanie pracownika. Dla co drugiego ankietowanego pracownika możliwość awansu jest istotnym składnikiem budowania sytemu motywacyjnego.
Co to jest awans
Sam awans w świadomości pracowników to pełniejsza realizacja zawodowa, to poczucie doceniania i zauważania, to wreszcie większy prestiż, a co za tym idzie - poważanie społeczne i potwierdzenie własnej wartości.
Najlepiej oceniani pracownicy, nie mając możliwości rozwoju zawodowego i osiągania bardziej eksponowanych w strukturze organizacji stanowisk, będą chcieli zmienić pracę. Z kolei awansując na stanowiska kierownicze czy specjalistyczne mogą sami być przykładem do naśladowania dla innych.
Na każdych 100 badanych dla 40 istotnym czynnikiem pozamaterialnej motywacji jest kulturalne i z szacunkiem traktowanie pracowników. Może być to niepokojącym wskaźnikiem braku w tym banku tego typu zachowań ze strony kadry menedżerskiej.
Z kolei znikomy odsetek ankietowanych wyróżnił taki pozamaterialny czynnik motywujący, jak zwiększenie udziału pracowników w zarządzaniu firmą.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?