Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zobacz mapę ścieżek rowerowych w Szczecinie

Anna Folkman [email protected]
Pierwsi publikujemy mapę rowerową Szczecina i podajemy kilka interesujących informacji dla miłośników jednośladów. Obecna mapa z bieżącymi informacjami na temat dróg wkrótce także będzie dostępna w internecie.

Poprzednia wersja mapy opierała się na spisie dróg rowerowych bez wcześniejszego sprawdzenia, tego jak one funkcjonują w rzeczywistości. Na mapie drogą rowerową było coś, co w rzeczywistości w ogóle nie przypominało infrastruktury rowerowej, np. z uwagi na oznakowanie, czy usytuowanie. Przestarzała mapa była dostępna na stronie internetowej magistratu.

Jak zapewnia szczeciński oficer rowerowy, obecna mapa z bieżącymi informacjami na temat dróg wkrótce także będzie dostępna w internecie. W Wydziale Informatyki z pomocą Stowarzyszenia Rowerowy Szczecin zweryfikowano wszystkie istniejące odcinki dróg, korzystając m.in. z raportu Rowerem Bez Barier z końca 2009 roku, a także z aktualnych informacji, wszystko zostało naniesione na elektroniczny plan miasta.

Obecnie znane jest szczegółowe zestawienie m.in. na temat nawierzchni dróg rowerowych, ich szerokości, długości itp. Dane będą systematycznie uaktualniane o kolejne odcinki, gdy tylko takie zostaną wybudowane.

Zobacz mapę w większej rozdzielczości: Mapa ścieżek rowerowych w Szczecinie

Legenda
ciągła czerwona linia - aktualne drogi rowerowe
przerywana czerwona linia - drogi rowerowe w budowie
przerywana zielona linia - koncepcje, czy projekty połączenia istniejących odcinków w najbliższej przyszłości
ciągła zielona linia - stare dane na temat dróg rowerowych, jakie posiadał UM, ale które nie mają potwierdzenia w rzeczywistości (np. brak oznakowania)
Uwaga. Zaznaczone są jedynie oznakowane drogi dla rowerów lub ciągi pieszo-rowerowe. W wykazie nie są ujęte pasy ruchu dla rowerów, ani kontrapasy, ani szlaki rowerowe (stąd np. też nie ma w wykazie szlaku dookoła jez. Głębokie).

Plany. Gdzie powstaną ścieżki?

- Budowa kolejnych odcinków dróg rowerowych przy ul. Ku Słońcu, co pozwoli uzupełnić występujące braki i zachować spójność sieci.
- Przebudowa ul. Kupczyka na odcinku od skrzyżowania z al. Wojska Polskiego do granic administracyjnych miasta. Zgodnie z założeniami dla pieszych i rowerzystów obok jezdni ma powstać szeroki, oświetlony trakt o nawierzchni bitumicznej, co powinno ucieszyć również osoby jeżdżące na rolkach.
- Udostępnienie rowerzystom kolejnych lokalnych ulic jednokierunkowych w obie strony m.in. przy Żyznej i Żniwnej, a także wyznaczenie kolejnych pasów rowerowych, m.in. przy ul. Unii Lubelskiej oraz ul. Zaleskiego, gdzie swoje miejsce znajdzie być może pierwsza w Szczecinie śluza rowerowa.
- Przebudowa ul. Wiosennej i budowa dróg rowerowych, które z pewnością ułatwią przemieszczanie się rowerzystom z Dąbia i osiedla Słonecznego. W połączeniu z przebudową ul. Struga, powstanie całkiem spójna sieć dróg rowerowych na tym obszarze.
- Obecnie trwają prace związane z budową dróg rowerowych wzdłuż ul. Gdańskiej, mamy kolejny etap obwodnicy śródmiejskiej, wzdłuż której powstaje również infrastruktura rowerowa. Nowe drogi dla rowerów będą też przy ul. Arkońskiej, Niemierzyńskiej oraz ul. Struga.

Ścieżka na Prawobrzeże. Uwagi uwzględnione

- W budowie drogi rowerowej lewo-prawobrzeże zostały uwzględnione uwagi dotyczące niektórych spornych miejsc i zostaną wykonane poprawki - mówi Tomasz Loga, szczeciński oficer rowerowy. - Co do samej idei prowadzenia drogi rowerowej na Prawobrzeże - jest jak najbardziej słuszna, a droga potrzebna. Ponieważ projekt wykonywany był dawno temu, niektóre rzeczy, na które obecnie zwraca się zdecydowanie więcej uwagi, zostały jednak pominięte. Chodzi np. o promienie łuków, brak skrajni, czy inne szczegóły, które jednak wpływają na odbiór całości. Droga ma być gotowa już niedługo. Czas pokaże, czy zostanie oddana do użytku w terminie, czyli do końca października.

Możemy się pochwalić

Po raz pierwszy w naszym mieście zrobiono czwarty wlot na skrzyżowanie i przejazdy bez krawężników. Droga rowerowa przy ul. Złotowskiej, choć jeszcze nie oddana do użytku, według cyklistów, jest na medal.
- Zaproponowaliśmy połączenie drogi dla rowerów z sąsiednimi drogami tworząc mini skrzyżowanie - tłumaczy Bartosz Skórzewski ze Stowarzyszenia Rowerowy Szczecin. - Większość naszych uwag została uwzględniona i drogę dla rowerów przy ul. Złotowskiej można zaliczyć do udanych. Obniżono drogę dla rowerów względem chodnika i oddzielono rzędem czerwonej kostki. Powstał zwarty wlot na skrzyżowanie i jest bardzo dobre połączenie drogi dla rowerów z jezdnią. Nie ma uskoków i krawężników. Droga jest odpowiednio oznakowana.

Trochę nowych przepisów

Zgodnie z tegoroczną nowelizacją Prawa o Ruchu Drogowym, w sytuacji, kiedy kierowca skręca w drogę poprzeczną, musi ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost drogą dla rowerów, czy pasem ruchu dla rowerów. To ważne jest dlatego, by przed wykonaniem manewru skrętu, odruchowo patrzeć przez ramię i sprawdzać sytuację w lusterku. Nowe przepisy dają też kilka nowych przywilejów cyklistom. Mogą wyprzedzać powoli jadące samochody z ich prawej strony, jechać środkiem pasa ruchu na skrzyżowaniu, jechać obok innego rowerzysty na drogach o mniejszym ruchu, zatrzymywać się na wlocie skrzyżowania w śluzie rowerowej, przewozić dzieci w przyczepkach ciągniętych przez rower, jechać po chodniku w czasie oblodzenia, ulewnego deszczu, silnego wiatru czy mgły.

Zdaniem oficera rowerowego - Tomasz Loga

- Traf chciał, że powołanie mojego stanowiska - w sierpniu, zbiegło się m.in. ze zmianą studium uwarunkowań, koniecznością zaopiniowania dużej ilości nowych projektów, czy napisania uwag do wszczętych postępowań w sprawie uchwalenia nowych planów zagospodarowania przestrzennego. Nie wszystkie rozmowy są łatwe, ale czasem udaje się wdrożyć coś bez większego problemu. Prócz czuwania nad bieżącymi sprawami staram się opracowywać własne koncepcje. Wiem, jak w wielu miejscach występują braki, gdzie potrzebne są jakieś działania, by poprawić sytuację. Dostaję informacje z różnych źródeł na temat wszelkich nieprawidłowości. Dążę przede wszystkim do tego, aby ruch rowerowy był traktowany co najmniej na równi z pozostałymi formami komunikacji. Z różnych zasłyszanych rozmów wiem, że jeszcze wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jaki potencjał może mieć rower. Niektórzy sądzą, że rowerem nie sposób załatwić wielu spraw. Nie wszystko się da, co nie zmienia faktu, że rower to jeden z najszybszych środków komunikacji na odcinkach do kilku, czy czasem nawet kilkunastu kilometrów, a w miarę przybywania samochodów, jego przewaga czasowa będzie się tylko zwiększać. Nie znaczy to jednak, że rowerem jeździ się łatwo.

Najwięcej ścieżek rowerowych w Polsce jest w Gdańsku - 500 km.

Drogi rowerowe w liczbach
Szczecin W Szczecinie mamy ponad 50 km dróg dla rowerów oraz ok. 20 km ciągów pieszo-rowerowych. Po oddaniu obecnie budowanych, łącznie powinniśmy przekroczyć 80 km.
Wrocław W mieście jest 179 km tras rowerowych - zawierają się w tym drogi rowerowe, ciągi pieszo rowerowe i pasy rowerowe. Do końca roku ma powstać kolejnych kilkanaście kilometrów.
Poznań Pod opieką Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu do końca tego roku będzie nieco ponad 100 km dróg rowerowych.
Warszawa Obecnie, stan na koniec 2010 roku, w Warszawie jest 275 km dróg rowerowych. Do końca 2011 r. planowane jest podniesienie tej liczby tak, by dróg rowerowych w 2012 r. było ok. 330 km.
Gdańsk W mieście jest ok. 500 km dróg rowerowych - wliczając w to zarówno ścieżki, jak też drogi rowerowe, kontrapasy i pasy rowerowe w tzw. strefach uspokojonego ruchu.
Toruń W Toruniu jest obecnie 55 km ścieżek rowerowych. Do końca roku 2011 powstaną jeszcze 4 km.
Kraków Długość ścieżek rowerowych w Krakowie to 97 km. Do końca tego roku w planach jest oddanie prawie 11 km ścieżek.
Koszalin Miasto ma 31,8 km dróg rowerowych. W roku 2011 przewiduje się, że powstanie 3,6 km nowych dróg.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński