Jest to pokłosie podpisania porozumień pomiędzy województwem, a gminami Szczecin i Goleniów oraz powiatem polickim i gminą Police w sprawie wspólnego finansowania studium. Ma kosztować do 4.5 mln zł. Konsorcja firm, które zgłosiły się już do przetargu, zażądały od 3,6 do 4,4 ml zł.
- Studium ma dostarczyć niezbędnych informacji potrzebnych do podjęcia decyzji inwestycyjnej i finansowej - mówi Przemysław Konieczyński kierownik biura komunikacji i transportu Wydział Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego.
Najważniejszym pytaniem, na które studium ma dać odpowiedź jest, czy przez Odrę ma prowadzić most czy tunel pod nią. Chodzi o przeprawę przez rzekę w okolicach Polic. Przed wojna chodziły tu promy, dziś nie ma żadnej przeprawy.
Studium wskaże też, którędy ma obejście przebiegać. Założenie jest takie, że ma ono rozpoczynać się na autostradzie w tzw. Węźle Kołbaskowo i prowadzić przez Przecław, Mierzyn, Tanowo, Police, rzekę Odrę, Modrzewie aż do Węzła Goleniów. Studium musi uwzględniać wiele czynników, w tym - na co zwraca szczególną uwagę Unia Europejska - obszary objęte ochroną środowiskową.
Ostatnia analiza kosztów robiona była trzy lata temu przez Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej. Wówczas koszt inwestycji szacowano na około 350 mln euro. Dziś z pewnością jest wyższy.
- Samorząd województwa czyni już starania, aby obejście wpisać w poczet dróg krajowych jako przedłużenie drogi krajowej nr 6 łączącej Szczecin z Koszalinem i Gdańskiem - mówi Konieczyński. - Wpisanie do dróg krajowych umożliwi zabieganie o sfinansowanie z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w okresie po roku 2013 r.
Umowa z wykonawcą studium zostanie podpisana do końca grudnia. Wyłoniona firma będzie miała 14 miesięcy na opracowanie studium.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?