- Za kilka lat, pewnie w okolicach roku 2030 będziemy mogli przejechać Zachodnią Obwodnicą Szczecina, która odciąży Szczecin oraz sąsiednie samorządy i da taki wielki impuls, również inwestycyjny - mówił Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski.
W Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim odbyło się spotkanie dotyczące zapewnienia finansowania projektu ZDOS. Obwodnica ma przebiegać od autostrady A6 w Kołbaskowie przez Police, tunel pod Odrą aż do węzła drogowego w pobliżu Goleniowa, gdzie krzyżują się drogi S3 i S6. Fragment ZDOS będzie jednocześnie II etapem obwodnicy Warzymic i Przecławia - od Siadła Górnego do węzła Szczecin Zachód (długość 2,3 km).
ZOBACZ TEŻ:
- Miałem tą wielką przyjemność, w poprzednim tygodniu podpisać aneks do programu inwestycyjnego i zapewnić bardzo wysokie środki na zaprojektowanie, a także na wykup gruntów pod budowę obwodnicy Szczecina. To 411 milionów złotych. Oczywiście po wykonaniu tej dokumentacji przyjdziemy do fazy budowlanej. Te środki finansowe, które zapewni rząd Prawa i Sprawiedliwości, będą liczone już w miliardach złotych - zapewnił Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.
W korytarzu z decyzji środowiskowej ZDOS zostało zaprojektowane jako dwujezdniowa droga ekspresowa wraz z mostami, wiaduktami i przepustami. Największym obiektem na tej inwestycji będzie bez wątpienia tunel drogowy pod rzeką Odrą o długości 5 km. Tunel ma składać się z dwóch odrębnych naw dla dwóch jezdni drogi S6 i zostanie wykonany przy użyciu technologii drążenia maszyną TBM.
- W ciągu kilku najbliższych tygodni ogłosimy postępowanie przetargowe i w 2024 roku planujemy zakończyć realizację tego etapu - poinformował Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad.
Dyrektor Lendner odniósł się również do zmiany trybu inwestycji. Jeszcze niedawno miał być ogłoszony przetarg w trybie "zaprojektuj i wybuduj", teraz to tylko prace projektowe.
- Nic to nie zmienia. Niezależnie od trybu i tak by nastąpiła realizacja projektu budowlanego. Jedyna zmiana polega na tym, że nie będziemy oczekiwali na nowy program budowy dróg. Możemy już przygotować się do tego programu i wykupić nieruchomości pod obwodnicę - wyjaśnił Łukasz Lendner.
Co ciekawe, pierwsze pojazdy będą mogły wjechać na ZDOS - konkretnie w kierunku Kołbaskowa - zanim powstanie cała inwestycja.
- Budowa drogi ekspresowej trwa około 3 lat. Natomiast budowa tunelu, (mamy doświadczenia z tunelu pod Świną) trwa około od 1,5 do 2 lat dłużej od budowy drogi ekspresowej. I to pomimo tego, że będziemy chcieli angażować aż 2 tarcze do drążenia tunelu - powiedział Łukasz Lendner.
W trakcie spotkania poruszono również kwestię budowy nowego przebiegu drogi krajowej nr 10, czyli obwodnicy Mierzyna. Nowa "10" powstanie i będzie drogą dojazdową do ZOS-i.
- Rozpocznie się na wysokości ulicy Ku Słońcu, gdzie mamy centrum handlowe i przebiega później nieopodal ogródków działkowych aż do projektowanego węzła Dołuje, co wyprowadzi całkowicie ruch z zatłoczonego miejsca, jakim jest obecny przebieg drogi krajowej nr 10 - podkreślił dyrektor Lendner.
WIZUZALIZACJE DROGI
ZOBACZ TEŻ:
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?