Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zachodnia Obwodnica Szczecina. Na przetarg i budowę poczekamy jeszcze długie lata!

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Co dalej z  Zachodnią Obwodnicą Szczecina?
Co dalej z Zachodnią Obwodnicą Szczecina? GDDKiA
O zakończeniu prac przy Zachodniej Obwodnicy Szczecina do 2025 roku możemy pomarzyć. Przyjdzie nam czekać na arterię nawet 12 lat. To najnowsze informacje z resortu infrastruktury.

Według pierwszych informacji inwestycja miała być gotowa w 2021 roku do przetargu w formule "projektuj i buduj", a przy zapewnieniu finansowania zakończenie realizacji możliwe w 2025 roku. Dziś wiadomo, że to nierealne.

- Budowa Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) - informuje Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Do tej pory dla ZOS-i w ciągu drogi ekspresowej S6 zostały wykonane badania podłoża i przygotowane elementy koncepcji programowej. Koszt prac przygotowawczych wyniósł 24 mln zł. Jaki będzie kolejny etap?

ZOBACZ TEŻ:

- Obecnie analizowane są uwagi i postulaty zgłoszone do programu w ramach konsultacji publicznych. Kolejnym krokiem będzie opracowanie oceny strategicznej oddziaływania na środowisko dla inwestycji zawartych w Programie. Przyjęcie uchwały w sprawie RPBDK przez Radę Ministrów, po zakończeniu wymaganych przepisami uzgodnień, umożliwi ogłoszenie przetargów na realizację zawartych w programie inwestycji - wyjaśnia rzecznik resortu.

Rzecznik nie precyzuje, kiedy możemy spodziewać się ogłoszenia przetargu, a tym bardziej zakończenia prac. Ze wcześniejszych informacji wynika, że wartość tej inwestycji o długości ponad 50 km jest szacowana na ok. 5,2 mld zł.

Jak budowę obwodnicy komentują zachodniopomorscy parlamentarzyści?

- Budowa Obwodnicy Zachodniej to wielkie przedsięwzięcie. Wielkie wyzwanie zarówno pod względem finansowym jak i technicznych. To budowa nie tylko ponad 50 kilometrów drogi ale też i najdłuższego w Polsce tunelu pod Odrą. Wystarczy przypomnieć jak wyglądały harmonogramy czasowe budowy kilku czy kilkunastokilometrowych tras szybkiego ruchu albo tunelu świnoujskiego by zrozumieć jakie przedsięwzięcie nas czeka - mówi Leszek Dobrzyński, poseł PiS. - A gdy pokonamy już wszystkie trudności techniczne, biurokratyczne, zezwolenia, ewentualne protesty to jeszcze pozostaje nam montaż finansowy. Kilka miliardów złotych to również będzie spore wyzwanie dla budżetu. Podsumowując: jako całość Obwodnica Zachodnia Szczecina będzie jednym z większych tego typu przedsięwzięć w Polsce.

- Przetarg na budowę zachodniej obwodnicy Szczecina miał rozpocząć się w połowie roku. Tak zapowiadał minister infrastruktury. Nic z tego nie wyszło. Rząd PiS po raz kolejny nie dotrzymał słowa, a my zostaliśmy znów oszukani. Niepokojące „w tej sprawie są słowa przedstawicieli ministerstwa, od których niedawno w Sejmie usłyszałem, że nie można mówić, że dziś finansowanie dla tego zadania jest zapewnione. To jest bolesna prawda na ten temat - komentuje Arkadiusz Marchewka, poseł PO. - Okazuje się, że rada ministrów nie podjęła jeszcze decyzji w sprawie całego programu budowy dróg. Zanim to się stanie musi zostać wykonana ocena jego wpływu na środowisko, a to długi proces. Ile potrwa? Usłyszałem, że "jest to kwestia kilku długich miesięcy". Do tego program musi przejść konsultacje społeczne. Ale to nie wszystko, bo jeszcze GDDKiA będzie potrzebować czasu na wszczęcie postępowania przetargowego. Po tym, co usłyszałem mam duże wątpliwości, czy uda się w ogóle rozpocząć ten proces do końca roku. Największym problemem obecnej władzy jest to, że najpierw rzuca obietnice bez pokrycia, a później ma problem z ich realizacją.

Jak ma wyglądać obwodnica?

W korytarzu z decyzji środowiskowej została zaprojektowana dwujezdniowa droga ekspresowa wraz z mostami, wiaduktami i przepustami. Największym obiektem na tej inwestycji będzie bez wątpienia tunel drogowy pod rzeką Odrą o długości 5 km. Tunel będzie się składał z dwóch odrębnych naw dla dwóch jezdni drogi S6, będzie wykonywany przy użyciu technologii drążenia maszyną TBM. Pomkniemy z prędkością 110 kilometrów na godzinę.

Obwodnica ma przebiegać od autostrady A6 w Kołbaskowie przez Police, tunel pod Odrą aż do węzła drogowego w pobliżu Goleniowa, gdzie krzyżują się drogi S3 i S6. Fragment ZOS będzie jednocześnie II etapem obwodnicy Warzymic i Przecławia - od Siadła Górnego do węzła Szczecin Zachód (długość 2,3 km). Obecnie trwa realizacja I etapu wspomnianej obwodnicy: od ronda Hakena do przecięcia z obecną DK13 w rejonie skrzyżowania do miejscowości Siadło Górne.

ZOBACZ TEŻ:

Bądź na bieżąco i obserwuj:

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński