Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zabytkowe tramwaje mogą trafić na złom? Trzeba je ratować

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Jest obawa o zezłomowanie zabytkowych wagonów tramwajowych, dlatego trzeba je ratować. Stowarzyszenie „Ocalmy Zabytek“ skierowało trzy wnioski do zachodniopomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków w Szczecinie.

Stowarzyszenie chce, żeby ZWKZ zweryfikował tabor będący w posiadaniu spółki Tramwaje Szczecińskie pod kątem ustalenia obiektów spełniających ustawową definicję zabytku ruchomego oraz wpisania tych obiektów do rejestru zabytków ruchomych województwa zachodniopomorskiego.

- Spółka Tramwaje Szczecińskie wyzbywa się zbędnych elementów swojego taboru poprzez przetarg/licytację, w której udział biorą m.in. firmy zajmujące się przetwarzaniem i odzyskiem surowców wtórnych, mające zezwolenie na złomowanie pojazdów komunikacji miejskiej - uważa Mariusz Łojko, prezes Stowarzyszenia „Ocalmy Zabytek”.

- W związku z powyższym istnieje duże prawdopodobieństwo, że pojazdy wystawiane na sprzedaż przez TS mogą zostać zezłomowane. Świadczą o tym dobitnie statystyki, z którymi można się zapoznać na stronie www.phototrans.pl. Pojazdy sprzedawane przez spółkę TS były złomowane niemalże zawsze w tym samym roku, w którym były sprzedawane (tylko w bardzo nielicznych przypadkach złomowanie następowało w roku kolejnym po zakupie). Żaden z pojazdów sprzedanych przez TS w latach 2009-2016 nie powrócił do ruchu liniowego. Zdecydowana większość z nich już nie istnieje, na temat losów pozostałych brak jest obecnie szczegółowych informacji (firmy złomujące pojazdy nie udostępniają szczegółowych danych dotyczących aktualnie złomowanych pojazdów).

Drugi wniosek dotyczy wpisania do rejestru zabytków województwa zachodniopomorskiego składu wagonów typu 105N (wyprodukowanego w latach 1978-1979), a popularnie nazywanego szybkowcem.

- Charakterystycznym elementem wyglądu wagonów Konstal 105N były owalne szybki nad drzwiami wejściowymi oraz w kabinie motorniczego, zlokalizowane pod szybą czołową i szybami bocznymi - czytamy we wniosku. - Z biegiem czasu nie tylko w Szczecinie, ale w innych miastach różne przedsiębiorstwa komunikacyjne przy dokonywaniu modernizacji wagonów likwidowały dodatkowe szyby. Obecnie w całej Polsce zachowanych jest niewiele wagonów Konstal 105N mających oryginalny wygląd. Najbliżej Szczecina takim okazem muzealnym może się pochwalić Poznań.

Trzeci wniosek również dotyczy zachowania wyjątkowego tramwaju. To tramwajowa „eLka”, która do niedawna pełniła funkcję składu szkoleniowego i ze względu na swój charakter, wygląd (pierwszy z wagonów posiada zamiast części siedzeń pulpity) i historię zasługuje, zdaniem stowarzyszenia, na wpisanie do rejestru zabytków.

Przypomnijmy, że Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie zaoferowało, że przyjmie do siebie „szybkowca”, a odda TS w zamian swój skład 105N, który obecnie stoi na dziedzińcu. O przejęciu tramwajowej „eLki” na razie nie było mowy.

Zobacz także: Spalarnia śmieci w Szczecinie. Zobacz, jak wygląda od środka


Polecamy na GS24.pl!

Najlepsza restauracja w Szczecinie. ZOBACZ TOP 10!

Największy architektoniczny absurd Szczecina to...


Studniówki w Szczecinie i Stargardzie. Zobacz mnóstwo ZDJĘĆ!


Szmula, Many, Mikmak. Czy znasz szczecińską gwarę? QUIZ


Gs24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński