Wyjaśniamy tajemnicę betonowca. Na zdjęciu jest jedyny dokończony tankowiec ze Świnoujścia

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Instytut Zachodni w Poznaniu
Udostępnij:
Na zdjęciu nie jest obecny wrak z jeziora Dąbie, ale jednostka, która po zakończeniu wojny znajdowała się w Świnoujściu.

Zdjęcie pokazujące holowanie betonowca z 1948 roku ukazało się na naszym portalu i wzbudziło spore zainteresowanie. Okazało się jednak, ze zostało błędnie podpisane. To nie jest wrak z jeziora Dąbie. W takim co za jednostkę przedstawia zdjęcie?

- Widoczny tu wrak zbiornikowca ULRICH FINSTERWALDER pomiędzy drugą połową 1945 roku a marcem 1948 stał przytopiony, a z czasem bardzo przechylony na prawą burtę na skraju zachodniego brzegu kanału Piastowskiego. Jan Kazimierz Sawicki w swojej publikacji o dziejach polskiego ratownictwa morskiego (Ratownictwo morskie w Polsce. T. 1, (1920-1950). Gdynia 2001, s. 78), opisując stan portu jaki zastano po przejęciu Świnoujścia pisze, że w korycie Starej Świny tkwił m.in. wrak zbiornikowca żelbetonowego - wyjaśnia Jan Iwańczuk, pasjonat historii Szczecina. - Osobiście nie wiem, co miał na myśli, czy moment przejęcia przez Armię Czerwoną 5 maja 1945, czy jego miejsce położenia po przeholunku bezpośrednio po wydobyciu z wód Kanału Piastowskiego. Zanim nastąpił przeholunek, z uwagi na stan zagrożenia, jaki stanowił ten wrak, ekipa Wydziału Holowniczo-Ratowniczego GAL-u (Wydział Holowniczo-Ratowniczy Żeglugi Polskiej pod zarządem Gdynia - Ameryka -Linie Żeglugowe S.A.), jako samodzielny Oddział GAL-u z siedzibą w Szczecinie), wykonująca prace na terenie portu Świnoujście, przy pomocy statku ratowniczego s/s SMOK rozpoczęła w dniu 20 marca 1948 roku prace przy podniesieniu z dna tankowca. Po uszczelnieniu i wypompowaniu wody, wrak podniesiono i w asyście dwóch holowników ŁOŚ i IBIS w dniu 16 kwietnia 1948 r. odholowano na drugą stronę kanału, na płyciznę u wylotu koryta Starej Świny, gdzie miano przystąpić do demontażu użytecznych części tkwiących w przedziale maszynowym. I ten właśnie moment przedstawia zdjęcie.

W międzyczasie powstał projekt postawienia wraka tankowca jako latarniowca na granicy polsko-niemieckiej w rejonie Zalewu Szczecińskiego, czego ostatecznie nie zrealizowano. W latach 1950-1951 pracownicy Stoczni Szczecińskiej przy asyście Wydziału Ratowniczego GAL-u dokonali demontażu użytecznych części, a wrak po przeleżeniu kolejnych prawie 20 latach został w 1970 roku ponownie podniesiony, i z koryta Starej Świny odholowany na morze, gdzie zatopiono go w miejscu zwanym Świętą Kępą (w pobliżu Wisełki).

W takim razie jaka jednostka znajduje się obecnie na jeziorze Dąbie?

To betonowy kadłub statku towarowego przeznaczonego do żeglugi morskiej (D-62, bez nazwy własnej). Jego projektantem był inż. Ulrich Finsterwalder. Jednostkę zwodowano 4.04.1944 roku.

ZOBACZ TEŻ:

Jak wyglądał powojenny Szczecin? Dzięki naukowcom mamy dostęp do tych widoków. Zobaczcie je na zdjęciach w 1 części galerii.Aby przejść do galerii, przesuń zdjęcie gestem lub naciśnij strzałkę w prawo.

Powojenny Szczecin na archiwalnych zdjęciach. Zobacz ZREKONS...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Nielegalna aneksja terytoriów Ukrainy - video flesz

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie