Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Szczecinie namalują śluzy rowerowe

Anna Folkman [email protected]
Oto przykład modelowej śluzy rowerowej z Utrechtu w Holandii. Rowerzystom marzy się, by kiedyś można było zrobić takie zdjęcie także w Szczecinie.
Oto przykład modelowej śluzy rowerowej z Utrechtu w Holandii. Rowerzystom marzy się, by kiedyś można było zrobić takie zdjęcie także w Szczecinie. Rowerowy Szczecin
Nowością w Polsce, która niebawem ma pojawić się na drogach, są specjalne śluzy dla rowerzystów. W Szczecinie już zostały zaprojektowane. Mają ułatwić jazdę rowerem po mieście. Ponadto pojawi się kilkanaście km nowych tras.

Do Senatu trafiła kolejna nowelizacja ustawy "Prawo o ruchu drogowym", która ma wprowadzić wiele zmian w przepisach dotyczących ruchu rowerzystów. W Polsce istotną zmianą będzie wprowadzenie znanego od dziesięcioleci w krajach zachodnich rozwiązania - wyznaczenia śluz dla rowerów.

Rowerzysta będzie pierwszy
Śluzy to część pasa ruchu między linią zatrzymania samochodów a skrzyżowaniem, który pozwala rowerzystom ustawić się bliżej skrzyżowania.

- Dzięki śluzie rowerowej można rozwiązać problem skręcania w lewo - manewru bardzo niebezpiecznego dla rowerzystów - mówi Bartosz Skórzewski ze Stowarzyszenia Rowerowy Szczecin. - Manewr wymaga zmiany pasa ruchu nawet, jeśli po jezdni jeżdżą szybko samochody. Śluza rowerowa pozwala rowerzystom dojechać do skrzyżowania trzymając się cały czas prawej strony, a następnie ustawić się pomiędzy samochodami a skrzyżowaniem, i z tej pozycji ruszyć na zielonym świetle.

- W oczekiwaniu na zmiany w prawie, Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska w Szczecinie zlecił opracowanie koncepcji ścieżek rowerowych na drogach położonych Szczecinie - mówi Tomasz Klek z magistratu. - W tym opracowaniu znalazły się projekty pasów rowerowych, w których zastosowano właśnie śluzy rowerowe. Mimo oczekiwania na odpowiednie akty prawne, śluzy rowerowe już zostały wstępnie zaprojektowane, teraz są poddawane analizom i opiniowaniu.

Tu zaprojektowano śluzy:

Tu zaprojektowano śluzy:

- ul. 5 Lipca, przy skrzyżowaniach z al. Bohaterów Warszawy
- ul. Piotra Skargi, przy skrzyżowaniu z ul. Monte Cassino (jadąc od strony al. Wojska Polskiego)
- ul. ul. Piotra Skargi, przy skrzyżowaniu z al. Wojska Polskiego
- ul. Staszica, przy skrzyżowaniu z ul. Ofiar Oświęcimia
- ul. Staszica, przy skrzyżowaniu z ul. E. Szczanieckiej i ul. Gontyny
- ul. Malczewskiego, przy skrzyżowaniu z ul. Jana Matejki
- ul. ul. Unii Lubelskiej, przy skrzyżowaniu z al. Wojska Polskiego

Możliwości są
Zapytaliśmy rowerzystów, gdzie powinny powstać takie klasyczne śluzy znane z Niemiec, Francji czy Holandii. Działają one razem z rowerowymi pasami ruchu. W Szczecinie nie mamy na razie ani jednego pasa ruchu dla rowerów.

- Jedyny wyjątek to kontrapas w okolicy Urzędu Miasta, ale to szczególny przypadek pasa i tutaj śluz się nie stosuje - dodaje Skórzewski. - Tak więc, jeśli w Szczecinie wzorem innych miast w Polsce nie będą powstawać pasy rowerowe to trudno tutaj mówić o śluzach rowerowych. Praktycznie rzecz biorąc, w Śródmieściu większość ulic ma na tyle szerokie przekroje, że na większości można wyznaczyć pasy rowerowe i na skrzyżowaniach do tego śluzy. Szczecin ma dobre warunki do tworzenia pasów dla rowerów oraz śluz, trzeba tylko to wykorzystać.

Nowe trasy dla cyklistów:

Nowe trasy dla cyklistów:

2011 rok
- ul. Nowokresowa - 360 m
- Trasa Północna - 1250 m (do ul. Bocianiej)
- w okolicy Kaskady - 530 m
- ul. Dąbska - 800 m
- z centrum Szczecina do Puszczy Bukowej - 8 km
- wzdłuż rzeki Płoni - 1,5 km

2012 rok
- ul. Krasińskiego do ul. Chopina, ul. Chopina i ul. Niemierzyńska - ok. 4 km
- w ramach modernizacji ul. Arkońskiej i Niemierzyńskiej - 1 km

2013 rok
- ul. Struga - ok. 2 km

Dziś w Szczecinie jest 50 km ścieżek rowerowych i 20 ciągów rowerowo-pieszych

Gdzie nowe trasy
Tymczasem magistrat oprócz tego, że zaprojektował śluzy, chwali się, że w Szczecinie powstanie 10 km ścieżek rowerowych w ramach drogowych inwestycji.

- Tylko do 2013 roku Szczecinowi przybędzie ok. 10 km ścieżek. Pierwsze zostaną oddane do użytku już w maju tego roku - informuje Dariusz Wołoszczuk z Urzędu Miasta Szczecin. - Już za kilka tygodni po zakończeniu budowy ronda u zbiegu ul. Dąbskiej, Pszennej i Handlowej rowerzyści będą mieli do dyspozycji 800 metrów ścieżki przeznaczonej wyłącznie dla nich.

Latem gotowych będzie kolejnych 530 metrów ścieżek, tym razem w centrum miasta. Zostaną one wybudowane w ramach przebudowy układu drogowego wokół powstającej Kaskady.

Nasz Komentarz

Nasz Komentarz

A co z kleksem?
Urzędnicy przygotowali projekty śluz rowerowych, ale by one powstały potrzebne są specjalne pasy. Tych u nas nie ma wcale. Trochę nauczyliśmy się, że piękne plany, którymi łechcze się miłośników dwóch kółek, leżą latami w szufladach, dlatego cykliści sceptycznie podchodzą do zapowiadanych zmian i wprowadzenia udogodnień. Przypominają, że od dwóch lat magistrat zapowiada postawienie parkingów rowerowych. Rok temu miasto ogłosiło nawet konkurs. Wygrały stojaki w kształcie kleksa zaprojektowane przez studentów, ale zobaczyliśmy je tylko na wizualizacjach. Niepokojący staje się fakt, że nadal nie do końca słucha się głosu cyklistów. Niby projekty są opiniowane, ale ostatnio o drodze rowerowej przy ul. Narutowicza rowerzyści ze Stowarzyszenia Rowerowy Szczecin, dowiedzieli się z gotowego planu. Co gorsze wynika z niego, że cofamy się w rozwoju. Droga ma być z polbruku, który szybko się odkształca.
Anna Folkman

W tym roku gotowa będzie też ścieżka rowerowa w ramach budowy pierwszego odcinka Trasy Północnej. Rowerzyści będą mogli pojechać jesienią na odcinku od obwodnicy śródmiejskiej (istnieje droga rowerowa) do ul. Bocianiej. Łączna długość ścieżki na budowanym odcinku Trasy Północnej wynosi 1250 m.

Ścieżka powstanie także na budowanej obecnie ul. Nowokresowej, która połączy ul. Duńską z Trasą Północną.

Dwa kilometry ścieżek powstaną w ramach modernizacji ul. Struga. Podczas tej inwestycji drogi dla rowerzystów wybudowane zostaną na drodze wspomagającej ul. Struga, na ul. Pomorskiej, na wiaduktach nad ul. Struga, na ul. Wiosennej, Łubinowej i Jasnej. Pojedziemy nimi w 2013 roku.

Poza tym, już nie w ramach drogowych inwestycji, powstaje ścieżka z centrum miasta (okolice Baszty Panieńskiej) do Puszczy Bukowej oraz wzdłuż rzeki Płoni.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński