MKTG SR - pasek na kartach artykułów

UOKiK postawił Zalando, Booking i Travelist zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. „Informację przyjęliśmy z zaskoczeniem"

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wideo
od 16 lat
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny postawił spółkom Zalando, Booking i Travelist zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Platformom grozi kara do 10 proc. obrotu. – Prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce – podkreślił prezes UOKiK. – Będziemy kontynuować współpracę z UOKiK, która pozwoli jak najlepiej zabezpieczyć interesy naszych klientów – czytamy w odpowiedzi podpisanej przez Agatę Szulc, CEO Travelist.

Spis treści

UOKiK: Konsumenci mogli być pozbawieni dostępu do ważnych informacji.
UOKiK: Konsumenci mogli być pozbawieni dostępu do ważnych informacji, a w rezultacie możliwości świadomego zawierania transakcji na jasnych i przejrzystych zasadach. Unsplash/ Mika Baumeister

Dyrektywa Omnibus. W 19 przypadkach stwierdzono występowanie naruszeń

UOKiK przeprowadził szeroki monitoring platform internetowych, sprawdzając poprawność praktyk związanych z rozszerzonymi obowiązkami informacyjnymi wynikającymi z implementacji unijnej dyrektywy Omnibus. W 19 przypadkach stwierdzono występowanie naruszeń i wezwano przedsiębiorców do przedstawienia wyjaśnień oraz zmiany kwestionowanych praktyk.

Najczęściej nie informowano w sposób wymagany przepisami o tym, że sprzedający na platformie podmiot jest przedsiębiorcą (np. taka informacja występowała tylko w regulaminie platformy), a informacje o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedawcami były rozproszone w kilku dokumentach – poinformował Urząd w komunikacie.

Jednocześnie dodano, że „większość przedsiębiorców, po interwencji Prezesa UOKiK, zmieniło swoje działania lub deklaruje wprowadzenie modyfikacji". Wśród nich są dostawcy takich platform, jak:

  • Glovo,
  • Uber Eats,
  • Pyszne.pl,
  • Wolt,
  • Bolt Food,
  • Aliexpress,
  • Wakacje.pl,
  • FREE NOW,
  • Uber,
  • Bolt,
  • Facebook,
  • Morele.net,
  • Empik,
  • Triverna.pl,
  • Amazon,
  • Allegro.

Prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce. Kupując produkty, zmawiając jedzenie czy decydując się na skorzystanie z usługi poprzez platformę internetową, konsumenci powinni mieć łatwy dostęp do kluczowej informacji o tym czy podmioty, z którymi zawierają umowę, są przedsiębiorcami, czy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Od tego zależą choćby przysługujące im prawa. Jeśli nie zawierają umowy z przedsiębiorcą – nie są chronieni prawem konsumenckim i nie dotyczą ich wynikające z niego przywileje. Przykładowo, nie będą mieć zapewnionej ustawowej możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość – tłumaczy, cytowany w komunikacie Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

UOKiK: Klienci Zalando, Booking i Travelist mogli być pozbawieni dostępu do ważnych informacji

– Pomimo wezwania przez Prezesa UOKiK do zmiany praktyk, trzech przedsiębiorców - Zalando, Booking i Travelist – nie wprowadziło zmian w komunikowaniu informacji konsumentom ani nie wyraziło zamiaru ich wdrożenia –przekazano w komunikacie.

W ocenie Urzędu, klienci tych platform „mogli nie być wyraźnie informowani, czy prezentowana oferta pochodzi od przedsiębiorcy czy osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą oraz jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającymi lub usługodawcami, co mogło utrudniać konsumentom podjęcie działań np. w przypadku reklamacji". Ponadto wskazano, że konsumenci „mogli być pozbawieni dostępu do ważnych informacji, a w rezultacie możliwości świadomego zawierania transakcji na jasnych i przejrzystych zasadach".

Prezes Urzędu Tomasz Chróstny postawił spółkom Zalando, Booking i Travelist zarzutynaruszania zbiorowych interesów konsumentów, za co grozi kara do 10 proc. obrotu.

„Będziemy współpracować z UOKiK"

– Pragniemy podkreślić, że wszystkie sygnały ze strony UOKiK traktujemy ze szczególną starannością, aby jak najlepiej dostosować się do obowiązujących wymogów. Jesteśmy w stałym kontakcie z przedstawicielami Urzędu, od kilku miesięcy konsekwentnie dbając o wdrażanie stosownych zmian. Do dziś w obrębie strony internetowej nasz zespół wprowadził szereg modyfikacji, będących odpowiedzią na wytyczne unijnej dyrektywy Omnibus i przekazane stanowisko UOKiK – czytamy w odpowiedzi na zarzuty UOKiK podpisanej przez Agatę Szulc, CEO Travelist.

– Pragniemy jednocześnie podkreślić, że będziemy kontynuować współpracę z UOKiK, która pozwoli jak najlepiej zabezpieczyć interesy naszych klientów, w tym prawidłowo realizować obowiązek informacyjny w przestrzeni e-commerce – zgodny z dyrektywą Omnibus i zrozumiały dla konsumenta – zapowiedziała.

Szulc przy okazji wymieniła jakie zmiany w serwisie zostały już wprowadzone. To między innymi informacje na temat parametrów decydujących o kolejności przedstawionych na stronie ofert, czy tę dotyczącą sposobu weryfikacji opinii gości o obiektach. Ponadto, od sierpnia br. na stronie każdej oferty oraz w koszyku tj. na ostatnim etapie przed dokonaniem płatności, umieszczona została nowa sekcja. – To w niej prezentowany jest zarówno przedsiębiorca oferujący konkretną usługę pobytu, jak i
podział obowiązków pomiędzy Travelist.pl a przedsiębiorcą. Stosowne zapisy wprowadzone zostały także w Regulaminie – dodano.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: UOKiK postawił Zalando, Booking i Travelist zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. „Informację przyjęliśmy z zaskoczeniem" - Strefa Biznesu

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński