Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trójwymiarowe maty przed przystankami w Szczecinie? Kierowca: "To jest totalny bubel!"

Marek Jaszczyński
Maty są ułożone na jezdni na całej długości przystanku. Odznaczają się kolorystycznie i mają ostrzegać kierowców.
Maty są ułożone na jezdni na całej długości przystanku. Odznaczają się kolorystycznie i mają ostrzegać kierowców. Sebastian Wołosz
Platformy 3D pojawiły się na ponad 30 niewydzielonych przystankach tramwajowych w Szczecinie. Nie wszyscy kierowcy tę trójwymiarowość widzą.

Maty są ułożone na jezdni na całej długości przystanku. Odznaczają się kolorystycznie. Dzięki ich wyróżnieniu kierowca z wyprzedzeniem dowie się, że dojeżdża do przystanku tramwajowego i musi zachować szczególną ostrożność.

Dodatkowym efektem uzyskanym poprzez sposób ułożenia mat ma być efekt 3D. Kierowca zobaczy trójwymiarową platformę o długości nawet 50 m - wizualnie odniesie wrażenie, że jest przed przystankiem wiedeńskim. Ale czy faktycznie jest to widoczne?

**Zobacz również:

Pierwszy przystanek 3D w Szczecinie już namalowany. Sprawdź, gdzie pojawią się kolejne [wideo, zdjęcia]

**

Czytelnicy mają wątpliwości

- Przy przystanku Frysztacka namalowano ładne kolorowe pasy mające imitować efekt 3D. Hmm, nie zauważyłem tego a jeździłem o różnych porach dnia. Kto pokryje koszta odnawiani, bo użyte materiały chyba nie spełniają norm? To jest totalny bubel! - mówi pan Krzysztof, który skontaktował się z redakcją.

Maty do tej pory zostały ułożone na 10 przystankach, dwadzieścia czeka na montaż przy lepszych warunkach atmosferycznych. Wszędzie, gdzie są lub będą namalowane platformy został też wymieniony asfalt.

- To troszeczkę odbiega od tego, co nam prezentowano wcześniej, ale nie chcemy oceniać. Na razie maty są w fazie wykonawczej i nie odebraliśmy jeszcze prac - mówi Dariusz Wołoszczuk, rzecznik Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego.

Wiedeńskie nowości nie są tanie

Maty wykonuje firma Strabag. Montaż mat poprzedzony został wymianą nawierzchni na niemal wszystkich przystankach, które otrzymają nowe oznakowanie a także wymianą płyt w torowisku. Koszt prac to 2,3 mln złotych. Większość kosztów to właśnie nakładka asfaltowa.

Przystanki wiedeńskie po raz pierwszy powstały w stolicy Austrii. Ich cechą charakterystyczną jest wyniesienie konstrukcji jezdni do poziomu chodnika. Rozwiązanie umożliwia łatwiejsze dojście i wsiadanie do tramwaju oraz spowalnia ruch i zwiększa bezpieczeństwo pieszych. U nas takie wyspy powstały na ul. Arkońskiej i ul. Niemierzyńskiej.

Rodzą się kolejne pytania w sprawie mat

Nasi czytelnicy zastanawiali się także nad przyczepnością kół do mat. Czy nie ulega zmianie w porównaniu do jazdy po asfalcie? Uzyskaliśmy zapewnienie, że kierujący nie muszą się obawiać, że wpadną w poślizg w czasie przejazdu przez malunek na asfalcie.

- Nie ma różnicy mają odpowiednią szorstkość i spełniają normy - zapewnia Dariusz Wołoszczuk, rzecznik ZDiTM.

Zobacz także:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński