Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje Szczecińskie o kryzysie zatrudnienia: stopniowo uda nam się uzupełnić braki kadrowe

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
"Odchudzony" rozkład jazdy tramwajów wynika z braków kadrowych wśród motorniczych wejdzie w życie od 16 września
"Odchudzony" rozkład jazdy tramwajów wynika z braków kadrowych wśród motorniczych wejdzie w życie od 16 września Marek Jaszczyński
Miejski przewoźnik wysłał do naszej redakcji stanowisko spółki dotyczące niekorzystnych zmian w rozkładzie jazdy, które zostaną wprowadzone od 16 września. Ograniczenie dotknie m.in. "ósemkę" i "jedenastkę". Powód? Nie ma kto prowadzić tramwajów.

- Chcielibyśmy przypomnieć, że od dłuższego czasu informujemy o problemach kadrowych spółki, a dokładniej braku motorniczych. Z podobną sytuacją boryka się większość dużych miast i podobnie jak one, systematycznie próbujemy ją rozwiązywać - czytamy w liście. - Obecna sytuacja jest jednym z długofalowych skutków pandemii, która uniemożliwiła organizowanie kursów dla motorniczych. W ten sposób straciliśmy co najmniej cztery cykle, które mogły zaowocować kilkudziesięcioma nowo zatrudnionymi osobami. Obecnie staramy się nadrabiać te zaległości, organizując kolejne darmowe kursy. W tej chwili na egzamin dający uprawnienia do kierowania tramwajami czeka 13 osób. Kilkanaście następnych jest zainteresowanych kolejnym kursem. Jesteśmy przekonani, że w ten sposób, stopniowo uda nam się uzupełnić braki kadrowe. Na chwilę obecną, do optymalnego stanu zatrudnienia, brakuje ok. 40 osób.

Zarobki motorniczych

Jeśli chodzi o sytuację w spółce i warunki pracy, to stan zatrudnienia w grupie zawodowej motorniczych wynosił na koniec sierpnia – 184 osoby. Średnie wynagrodzenie w grupie motorniczych za pierwsze półrocze 2023 r. wyniosło 6760 zł brutto/ mc. W ciągu 8 miesięcy bieżącego roku, z różnych przyczyn rozwiązano umowę z dziewięcioma motorniczymi, w tym za wypowiedzeniem umowy przez pracownika – z 4 osobami.

Obcokrajowcy jako motorniczowie?

Uzupełnienie braków kadrowych obcokrajowcami mieszkającymi w Szczecinie jest wyjątkowo trudne, gdyż zainteresowanie podjęcia pracy w zawodzie motorniczego wśród takich osób jest niewielkie. Główny powód to wymagana znajomość języka polskiego na poziomie umożliwiającym naukę podczas zajęć teoretycznych i praktycznych oraz przystąpienie do egzaminu w WORD.

Więcej o problemach w komunikacji miejskiej i zmianie rozkładu jazdy

Czas pracy motorniczych

W odniesieniu do czasu pracy motorniczych, zarówno planowanie jak i wykonanie grafiku pracy jest realizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami Kodeksu pracy oraz Ustawą o czasie pracy kierowców, co potwierdzają kontrole Państwowej Inspekcji Pracy. Zachowane są zarówno czasy odpoczynku dobowego (11 godzin), tygodniowego (35 godzin), jak i normy czasu pracy w godzinach nadliczbowych, a także czasy przerw w pracy. Praca w godzinach nadliczbowych jest dobrowolna i wykonywana tylko przez pracowników, którzy wyrażają na to zgodę.

Co z taborem?

Spółka sukcesywnie modernizuje tabor. W latach 2021/22 wprowadziliśmy do eksploatacji 4 nowe, częściowo niskopodłogowe, tramwaje dwukierunkowe. Na przełomie roku 23/24 planowane jest wprowadzenie kolejnych 2 pojazdów tego typu do eksploatacji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński