MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Terminal kontenerowy pod znakiem zapytania? “Inwestycja wbrew lokalnej społeczności”

Katarzyna Świerczyńska
Katarzyna Świerczyńska
Inwestycja ma powstać na terenach na wschód od gazoportu
Inwestycja ma powstać na terenach na wschód od gazoportu Katarzyna Świerczyńska
Świnoujście odwołuje się od decyzji lokalizacyjnej terminala kontenerowego. Samorządowcy zarzucają wojewodzie, że zupełnie zignorował głos mieszkańców w tej sprawie.

Decyzja dotycząca lokalizacji terminala kontenerowego w Świnoujściu została wydana w kwietniu przez wojewodę zachodniopomorskiego Adama Rudawskiego. Inwestycja ma powstać na wschód od gazoportu i według wstępnych harmonogramów będzie gotowa w 2028 roku. Czy tak się stanie?

- Całkowicie zapomniano, że ta inwestycja powstaje w Świnoujściu i to mieszkańcy miasta są najważniejsi, a nie prywatny interes inwestora. W tym przypadku inwestora belgijskiego i katarskiego - zarzuca decydentom Roman Kucierski, zastępca prezydenta Świnoujścia do spraw społecznych.

Kucierski uważa też, że inwestycja realizowana wbrew lokalnej społeczności może mieć problemy z uzyskaniem zewnętrznego dofinansowania.

Teraz świnoujski samorząd postanowił odwołać się od decyzji wojewody. Zarzuty włodarzy miasta, to obok pominięcia głosów mieszkańców, także naruszenie przepisów.

W odwołaniu samorząd wskazał, że w inwestycji zamiast kierować się dobrem mieszkańców, zabytków oraz środowiska, uznano, że „interes inwestora jest nadrzędny względem wszystkich pozostałych lokalnych interesów społecznych i interesów obywateli”.

- Nie powstało też żadne rzetelne i niezależne opracowanie dotyczące wpływu tej inwestycji na miasto oraz mieszkańców - dodaje Kucierski i przypomina, że już w 2017 roku mieszkańcy prawobrzeżnej części Świnoujścia jasno wskazali, że terminala kontenerowego nie chcą.

- Ten głos został zignorowany między innymi przez inwestora i przedstawicieli byłego rządu. W ten sposób nie powinno podchodzić się do realizacji żadnej inwestycji w naszym kraju - mówi Roman Kucierski

Miasto podkreśla, że obecna decyzja nie uwzględnia m.in. skutków zakładających utratę cennych zasobów przyrodniczych regionu, uniemożliwia korzystanie ze Szlaku Fortecznego prowadzącego do latarni morskiej i rejonu Podziemnego Miasta czy dalszego korzystania z trasy R10 na odcinku Świnoujście-Międzyzdroje.

Kolejny zarzut dotyczący budowy terminala formułuje Arkadiusz Mazepa, zastępca prezydenta ds. inwestycji.

- Jest niezgodna ze strategią rozwoju miasta Świnoujścia. Nie ma jej także w strategii województwa zachodniopomorskiego - mówi.

To jednak nie wszystko. Włodarze Świnoujścia są zdania, że naruszono przepisy w zakresie budowy portów morskich, pomijając wymagania dotyczące potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa. Urzędnicy zwracają uwagę, że zignorowano także kwestię zaopatrzenia inwestycji w wodę.

“W dokumencie uznano, że zostanie ona zapewniona w ilości maksymalnej 12 m3/h. Inwestor chce ją pozyskiwać z wodociągowej sieci miejskiej. Gdy miasto, jeszcze za rządów prezydenta Janusza Żmurkiewicza odpowiedziało, że nie ma takiej możliwości, to również zostało zignorowane” - czytamy w komunikacie wydanym przez Miasto.

Przedstawiciele samorządu sugerują też, że wojewoda mógł zostać wprowadzony przez inwestora w błąd.

Jak zaznaczono w piśmie, świnoujski samorząd oczekuje rozpoczęcia rozmów w sprawie terminala kontenerowego z przedstawicielami Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego, Rządu RP oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, zarzucając jednocześnie, że takich rozmów do tej pory nie było.

- Liczymy, że nasze odwołanie zostanie uwzględnione, a inwestor i instytucje, które procedują ten projekt, przeprowadzą lokalne konsultacje społeczne i przygotują odpowiednie dokumenty. Taki projekt ma szansę powstać tylko i wyłącznie wtedy, gdy będzie miał społeczną akceptację. Jesteśmy zwolennikami zrównoważonego rozwoju naszych wysp, na których jest miejsce i dla turystyki i dla nowoczesnych przedsiębiorstw branży morskiej – mówi Joanna Agatowska, prezydentka Świnoujścia.

Powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów ujętych w „Programie rozwoju portów morskich do 2023 roku”. Jego celem jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo Wschodniej. Terminal ma pełnić funkcję hubu, będącego w stanie przyjmować największe kontenerowce, jakie mogą wchodzić na Bałtyk.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Grosicki kończy karierę, Polacy przed Francją czyli STUDIO EURO odc.5

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński