Tak ma wyglądać nowa strefa płatnego parkowania w Szczecinie. Poznajcie szczegóły!

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
SPP w Szczecinie będzie większa, ale i droższa.
Ma być większa i droższa, ale w zamian łatwiej ma być ze znalezieniem wolnego miejsca. I jest kilka zaskakujących nowości. Poznaliśmy ostateczny projekt Strefy Płatnego Parkowanie w Szczecinie.

Jeśli za tydzień radni go poprą, zmiany wejdą w życie 31 marca przyszłego roku.

SPP w Szczecinie, szczegóły:

Nowa strefa obejmie kilkadziesiąt nowych ulic i prawie pięć tysięcy miejsc do parkowania. Łącznie objętych nią będzie 142 ulic, w których na kierowców będzie czekało prawie 12 tysięcy miejsc parkingowych. Obecnie jest 6853, przybędzie 4900. Pozostanie podział na dwie podstrefy A (czerwona) i B (niebieska).

W podstrefie A minimalna opłata za postój (15 minut) wyniesie 0,90 zł. Za pierwszą godzinę zapłacimy 3,60 zł (obecnie 2,80 zł), za drugą 4,30 zł, za trzecią godzinę 5,10 zł, za czwartą i każdą następną godzinę 3,60 zł. W podstrefie B minimalna opłata za postój będzie kosztować 0,70 zł. Za pierwszą godzinę zapłacimy 2,80 zł (obecnie 1,60 zł), za drugą godzinę 3,30 zł, za trzecią godzinę 3,90 zł, czwartą i każdą następną godzinę 2,80 zł.

Wzrasta cena abonamentów w SPP w Szczecinie

W strefie czerwonej będzie kosztował 300 zł miesięcznie, a w niebieskiej 200 zł/miesiąc. Korzystać z nich będą mogli jedynie mieszkańcy Szczecina i przedsiębiorcy, których firmy są zarejestrowane w Szczecinie. Nowością będzie abonament na określoną liczbę dni roboczych( od 1 do 23). W strefie A taki abonament będzie kosztował 30 zł za dzień, a w B - 20 zł/dzień.

ZOBACZ TEŻ: Rewolucja w SPP w Szczecinie! Od kiedy zapłacimy więcej w strefie płatnego parkowania?

Rewolucja w SPP w Szczecinie! Od kiedy zapłacimy więcej w st...

- Z analizy zebranego materiału wynika, że niezadowalająca rotacja aut w centrum miasta jest spowodowana przede wszystkim nadmierną liczbą abonamentów i opłat zryczałtowanych. Pojazdy z opłatami długoterminowymi zajmują połowę strefy - mówi Paweł Adamczyk, dyrektor wydziału gospodarki szczecińskiego magistratu.

Z 50 zł do 200 zł wzrasta opłata za brak biletu jeśli nie zapłacimy jej w ciągu 7 dni. Uregulowanie jej w ciągu tygodnia będzie kosztowało 100 zł (obecnie 30 zł). Nie będzie już abonamentów rocznych. Właściciele aut hybrydowych ryczałt w wysokości 50 zł miesięcznie (obecnie 10 zł). Zwolnieni z opłaty za postój w strefie pozostają właściciele samochodów elektrycznych.
Od marca (dlatego dopiero wtedy nowa strefa zacznie obowiązywać) na ulicach objętych strefą pojawią się nowe parkometry. To takie, w których trzeba będzie wpisywać numer rejestracyjny pojazdu. Łącznie ma być ich ok. 430 (obecnie 340). Mają kosztować ok. 11 mln zł. Większa strefa nie oznacza, że pojawi się więcej kontrolerów.

- Chcemy, aby tam, gdzie nie będzie kontrolera można było zdalnie sprawdzić, czy kierowca zakupił bilet. W parkomatach będzie można płacić kartą - mówi Radosław Kanarek, prezes spółki NiOL, operator strefy.

Wkrótce poznamy ostateczny pomysł na Strefę Płatnego Parkowa...


Nowości, granice w SPP w Szczecinie

Absolutną nowością w szczecińskiej strefie ma być opłata zerowa za pierwsze 15 minut. Z tego przywileju będzie można skorzystać raz dziennie po pobraniu z parkomatu biletu „zerowego” bądź uruchomieniu opłaty „zerowej” za pomocą aplikacji w smartfonie.

Od roku 2012 liczba zarejestrowanych pojazdów w Szczecinie wzrosła z 238 tys. do ponad 300 tys.

- Optymalny wskaźnik wolnych miejsc w SPP powinien wynosić ok. 20 proc. Tymczasem średnia liczba wolnych miejsc w strefie osiągnęła wartość krytyczną 2,9 procent. Jeszcze gorzej jest na obrzeżach strefy - mówi Paweł Adamczyk.
Pomysł „kwadrans gratis” jest jednym z owoców konsultacji społecznych w sprawie zmian systemu parkowania w Szczecinie, które odbyły się latem. Dwa inne pomysły inspirowane konsultacjami dotyczą komunikacji zbiorowej. Niektórzy uczestnicy konsultacji zwracali uwagę, że ograniczenie indywidualnego transportu samochodowego w centrum powinno iść w parze z usprawnianiem komunikacji miejskiej.

- W odpowiedzi na ten postulat przygotujemy na sesję październikową projekt uchwały obniżającej ceny biletów okresowych komunikacji miejskiej o ok. 10 procent – ujawnia Adamczyk.

Szykowana jest też nowa linia autobusowa nr 90, która ma pomóc w wygodnym przemieszczaniu się w ścisłym centrum miasta. Jeśli znajdą się na nią pieniądze, ruszyłaby już w przyszłym roku.

- Mam nadzieję, że takie propozycje zachęcą część kierowców do przesiadania się z samochodów do autobusów i tramwajów - dodaje Adamczyk.

Granice proponowanego poszerzenia SPP wyznaczają następujące ulice:

  • Piotra Skargi, Wyzwolenia (od ronda Giedroycia do ul. Malczewskiego), Malczewskiego, Parkowa (od ul. Malczewskiego do ul. Kapitańskiej - Starzyńskiego), Kapitańska, Jana z Kolna (od ul. Kapitańskiej do Nabrzeża Wieleckiego), Nabrzeże Wieleckie, Kolumba (od ul. Nowej do pętli autobusowej za Dworcem PKP),
  • Owocowa, Czarnieckiego, Potulicka (od ul. Czarnieckiego do ul. Narutowicza), Narutowicza, Piastów (od ul. Narutowicza do ul. Ku Słońcu), Ku Słońcu (od ul. Piastów do ronda Pileckiego), Sikorskiego (od ronda Pileckiego do ul. Boh. Warszawy), Boh. Warszawy.

Nowe parkingi w Szczecinie

W najbliższych latach mają powstać też cztery duże parkingi. Pod Trasą Zamkową (110 miejsc), przy ul. Czarnieckiego (40 miejsc), przy ul. Ogińskiego (25 miejsc), przy ul. Szymanowskiego (50 miejsc). Parkingi te mają być płatne w godzinach od 8.00 do 17.00 od poniedziałku do piątku. Propozycja zakłada zróżnicowanie opłat, odpowiednio do specyfiki miejsca i oczekiwanego poziomu rotacji aut. Cennik dla parkingów pod Trasą Zamkową i przy Czarneckiego zakłada w przeliczeniu na godziny opłaty niższe niż w strefie płatnego parkowania: za pierwsze 15 minut - 0,50 zł, za każde kolejne rozpoczęte 15 minut – 0,50 zł (czyli 2 zł za godzinę).

Ze względu na duży deficyt miejsc postojowych w rejonie Urzędu Miasta opłata za parkowanie na PPN przy Ogińskiego i Szymanowskiego mają być z kolei wyższe: za pierwsze rozpoczęte 15 minut - 1 zł, za każde kolejne rozpoczęte 15 minut – 1 zł (4 zł za godzinę).

Opłaty będzie można wnosić poprzez zakup biletu w parkomacie albo aplikacji mobilnej (Sky Cash, MobiParking).
Opłata za postój bez wykupionego biletu, podobnie jak na PPN na Pl. Orła Białego, ma wynosić 200 zł.

ZOBACZ TEŻ:

Zmiany w SPP w Szczecinie. Strefa Płatnego Parkowania w Szcz...

SPRAWDŹ:

ZOBACZ TAKŻE:

Mistrzowie parkowania w Szczecinie. ZDJĘCIA od naszych Inter...

ZOBACZ TEŻ:

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

f
fin

Leszekk ma rację

f
fin

są ulice które były poza strefą a teraz będą w czerwonej , ostro

f
fin

że zwiększą obszar strefy nie znaczy że łatwiej zaparkować. W najbliższym czasie proponuję Biuro Obsługi Klientów lewobrzeże przenieść w okolice Cmentarza Gumieńce , w okolice B1 / Castorama , gdzieś na Stołczyn , gdzieś na peryferie miasta i problem z parkowaniem ubędzie. Centrum zostawić dla turystów jak chcą coś oglądać , właściwie nie ma co. Rozumiem że soboty i niedziele nie płacimy

L
Leszekk73

"Powstanie nowy parking pod Trasą Zamkową"... Nie. Nie powstanie nowy parking. Pozostanie istniejący parking, tylko kierowcy za ten parking teraz zapłacą.

Wogóle nie powstaną nowe parkingi. Powstaną tylko nowe opłaty. Parkujących samochodów będzie tyle samo co do tej pory.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3