Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Siedow - Rosja

Redakcja
To największy żaglowiec szkolny świata, czteromasztowy bark, jeden z ostatnich windjammerów.
Hadar - PolskaDlugośc: 13,25 mSzerokośc: 4,16 mZanurzenie: 2,37 mTyp ozaglowania: slupPow. ozaglowania: 82,53 m²Moc silnika: 20,5 kWRejon plywania: BaltykOpiekun: Marian Kula

Parada żaglowców

Dane techniczne

Dane techniczne

- typ: czteromasztowy bark
- kraj: Rosja
- armator: Wyższa Techniczna Szkoła Morska w Kaliningradzie
- port macierzysty: Murmańsk
- rok budowy: 1921
- budowniczy: stocznia Krupp Germania-Werf w Kilonii
- tonaż: 3 709 BRT
- długość
- całkowita: 117,5 m
- kadłuba: 102 m
- szerokość: 14,70 m
- zanurzenie: 6,5 (7,40) m
- powierzchnia żagli: 4 192 m²
- wysokość masztów od powierzchni wody: 53,5 (58) m
- napęd pomocniczy: silnik diesla o mocy 1 180 KM
- załoga:
- stała: 70
- kadeci: 164

Przez wiele lat był największym żaglowcem w ogóle, lecz oddał pierwszeństwo wycieczkowemu "Gwarkowi" ("Royal Clipper").

Żaglowiec został zbudowany w 1921 w stoczni Krupp Germania-Werft w Kilonii dla towarzystwa żeglugowego F. A. Vinnen. Otrzymał wówczas nazwę Magdalene Vinnen II (pierwszy "Magdalene Vinnen", ex "Dunstaffnage", był również czteromasztowym barkiem). Oprócz zadań szkoleniowych, pływał jako żaglowiec towarowy, wożąc saletrę z Chile.

W 1936 zmienił armatora na Norddeutschen Lloyd i nazwę na Kommodore Johnsen, dalej służąc jako żaglowiec towarowy. Po II wojnie światowej został przyznany ZSRR jako część reparacji wojennych i przemianowany na Siedow, na cześć rosyjskiego polarnika Georgija Siedowa (1877-1914).

Pierwszy rejs pod nową banderą "Siedow" odbył w 1952 roku jako szkolny statek marynarki wojennej ZSRR. Później był statkiem szkolnym Ministerstwa Rybołówstwa.

W 1957 prowadził badania hydrograficzne na Atlantyku, pełniąc funkcję statku oceanograficznego Akademii Nauk.

W latach 1975 - 1981 stacjonował w Kronsztadzie. W latach osiemdziesiątych, po remoncie w 1981, powrócił do aktywnego pływania.

Od 1986 uczestniczył w regatach Operacji Żagiel (Cutty Sark Tall Ship Races).

Od 1991 roku armatorem był Uniwersytet Techniczny w Murmańsku, a obecnie Wyższa Szkoła Morska w Kaliningradzie.

Do początku lat 90-tych, czyli do zwodowania ogromnych pasażerskich wycieczkowców żaglowych m.in. Star Clipper pozostawał największym żaglowcem na świecie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński