Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

SENS ma pomysł: stwórzmy Aleję Zamkową [zdjęcia, wideo]

Paulina Targaszewska [email protected]
Według SENS-u teren pomiędzy jezdniami Trasy Zamkowej powinien zamienić się w zadrzewiony deptak. Takie rozwiązanie miałoby przyciągnąć w to miejsce pieszych, bez szkody dla kierowców.
Według SENS-u teren pomiędzy jezdniami Trasy Zamkowej powinien zamienić się w zadrzewiony deptak. Takie rozwiązanie miałoby przyciągnąć w to miejsce pieszych, bez szkody dla kierowców. SENS
Stowarzyszenie Estetycznego i Nowoczesnego Szczecina chce przedłużyć Złoty Szlak o Aleję Zamkową. Na jej trasie miałyby pojawić się deptak, ścieżka rowerowa i drzewa.

Projekt Aleja Zamkowa

Nowa aleja miałaby powstać pomiędzy jezdniami Trasy Zamkowej.

- Obecnie ten teren jest zupełnie niewykorzystany i nie spełnia żadnej funkcji - mówi Paweł Przychodzień, wiceprezes SENS-u. - Najwyższa pora się nim zainteresować, oddać go mieszkańcom. Nasz pomysł ma być początkiem dyskusji na temat tego obszaru.

SENS proponuje aby Aleja Zamkowa była przedłużeniem Złotego Szlaku od Alei Kwiatowej aż po szczecińskie bulwary. Ma zaczynać się pod Trasą Zamkową i kończyć tuż przed słonecznym zegarem niedaleko Bramy Królewskiej. Między jezdniami Trasy Zamkowej miałby powstać oświetlony deptak z ławkami, ścieżką rowerową i drzewami.

- Aleja Zamkowa umożliwi dojście do Zamku Książąt Pomorskich, budowanego Muzeum Przełomów, kościoła pw. św. Piotra i Pawła, Piwnicy Kany, monumentalnego Masztu ze statku Kapitan Maciejewicz czy zabytkowej pompy wodnej - twierdzą przedstawiciele SENS-u. - Gęste nasadzenie drzew nie tylko uczyni szlak pieszo-rowerowy atrakcyjnym, ale pozytywnie wpłynie na odbiór wlotu Trasy Zamkowej do centrum Szczecina, który swymi autostradowymi rozmiarami kładzie się cieniem na przylegającą doń zabytkową zabudowę.

Aby ułatwić dojście z Alei Kwiatowej do Alei Zamkowej między obiema trasami musiałoby pojawić się przejście dla pieszych. Do wyboru są trzy opcje. Pierwsza to utworzenie dodatkowej zebry na skręcie z wlotówki trasy Zamkowej w prawo w ulicę Matejki. Drugi - najbardziej nowatorski - to utworzenie przejścia dla pieszych w centralnej części skrzyżowania dróg pomiędzy Aleją Zamkową a Aleją Kwiatową.

- Takiego rozwiązania nie zastosowano do tej pory jeszcze nigdzie w Polsce - mówi Przychodzień. - Szczecin byłby więc pierwszy. Takie przejście byłoby bardzo wygodne dla przechodniów, bo aby przejść na drugą stronę nie musieliby przechodzić przez dwa przejścia dla pieszych tylko jedno. Byłoby więc szybko i wygodnie.

SENS najbardziej pochyla się jednak ku wariantowi trzeciemu, w którym istniałaby też dodatkowa możliwość przejścia na stronę Bramy Królewskiej, co pomogłoby w utworzeniu kolejnej alei wzdłuż ulicy Matejki.

- Projekt Aleja Zamkowa to nasza kolejna propozycja na tworzenie miasta dla ludzi - przekonują przedstawiciele SENS-u. - Miejsce, w którym królują obecnie samochody, a które sąsiaduje z bardzo atrakcyjną zabudową, w łatwy sposób może stać się atrakcyjnym ciągiem pieszo-rowerowym. Jednocześnie mamy pomysł na dużo rozleglejsze zmiany w okolicy Bramy Królewskiej. To kolejne atrakcyjne z punktu widzenia zabytkowej architektury miejsce, które pełni obecnie rolę rozbudowanego węzła komunikacyjnego. Bez szkody dla płynności ruchu kołowego, w łatwy sposób można włączyć Bramę Królewską w atrakcyjny, szeroki, zachęcający do spacerów ciąg pieszo-rowerowy.
Propozycja SENS-u na utworzenie Alei Zamkowej ma być początkiem do dyskusji na temat zmiany tego obszaru w atrakcyjniejszy dla mieszkańców i turystów.

- Nasza koncepcja nie jest ostatecznym projektem - mówi Przychodzień. - Przedstawiliśmy ją, a teraz czekamy na opinie i sugestie mieszkańców.

We wrześniu pomysł zostanie przedstawiony miejskim radnym. Wtedy też dowiemy się jaki jest szacowany koszt realizacji koncepcji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński