Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozebrali peron w Policach a pod nim jest pamiątka z II wojny światowej, czyli schron przeciwlotniczy [ZDJĘCIA]

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Obecnie na stacji w Policach trwają prace w ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej
Obecnie na stacji w Policach trwają prace w ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej Marek Jaszczyński
Czy na przebudowywanej stacji kolejowej w Policach doszło do ciekawego odkrycia? To dawny schron przeciwlotniczy. Do komunikacji między peronami będą służyć dwie kładki.

Jego istnienie potwierdzają regionaliści, dla których odkrycie nie jest niespodzianką.

- Tunel jest związany ze schronem przeciwlotniczym, który znajduje się pod dworcem. Jedno z wejść (właz) do niego znajdowało się bodajże w podziemnym przejściu między peronami. Obecnie od wielu lat jest zamknięte kratami — mówi Dominik Wołyński, badacz lokalnej historii Polic.

Jak podają PKP Polskie Linie Kolejowe, wykonawca prac na stacji Police nie odkrył nieznanego tunelu oraz nie prowadził prac związanych z zasypaniem tunelu. Co znaleziono w Policach?

- Po rozbiórce starej nawierzchni peronowej uwidoczniła się bryła schronu żelbetowego, który jest połączony z istniejącym przejściem podziemnym do peronu wyspowego — informuje Bartosz Pietrzykowski z PKP PLK. - Po zakończeniu modernizacji stacji Police dojście na perony zostanie zapewnione poprzez dwie kładki z windami, dzięki którym będą one dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Wiemy, jaki jest zakres przebudowy.

- W pozostały zakres prac na stacji wchodzi przebudowa dwóch peronów (jeden jednokrawędziowy, drugi dwukrawędziowy). Perony będą wyższe, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Będą posiadały antypoślizgową nawierzchnię ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Na peronach zostaną zamontowane wiaty, ławki, gabloty, kosze na śmieci. Orientację podróżnym ułatwi czytelne oznakowanie. Bezpieczeństwo po zmroku zapewni jasne oświetlenie — wyjaśnia Bartosz Pietrzykowski.

Jak wygląda najnowszy harmonogram dotyczący prac przy SKM?

- Ze względu na złożony do Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o fazowanie projektu, zakończenie wszystkich robót budowlanych w ramach realizowanej inwestycji planowane jest na przełom II i III kwartału 2025 roku, natomiast do końca 2025 r. przewidywane jest uzyskanie wymaganych certyfikatów i dopuszczeń — informuje Bartosz Pietrzykowski. - Przy czym prace na liniach do Gryfina i Goleniowa planowane są do końca bieżącego roku, a w Szczecinie Dąbiu i Szczecinie Zdrojach do końca 2024 roku.

Roboty na dwóch wspomnianych stacjach mogą być realizowane po 2023 roku, z uwagi na prowadzoną przez Wody Polskie budowę mostu kolejowego nad Regalicą.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński