Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ronda "półturbinowe" w Szczecinie. Gdzie powstaną, kiedy i dlaczego?

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Koniec jeżdżenia przez ponad pół ronda po zewnętrznym pasie. Rondo „półturbinowe”, wymusi określone zachowania kierowców i ma pomóc pieszym oraz rowerzystom.

Ronda "półturbinowe" w Szczecinie. Kiedy?

Nowe, żółte, a więc tymczasowe oznakowanie pojawi się najpierw na Rondzie Uniwersyteckim w nocy z 23 na 24 lipca. Kolejna zmiana nastąpi na placu Grunwaldzkim z 26 na 27 lipca.

W sierpniu nowe oznakowanie pojawi się na Rondzie Hakena.

Nazwa ronda „półturbinowe” bierze się stąd, że na tarczy rond wprowadzone zostaną segregacje pasów z prowadzeniem ich poszczególnych relacji.

- Natomiast przed rondami nie będzie wskazane jaki pas należy przyjąć w zależności od wybranego przez siebie zjazdu ze skrzyżowania. Na wszystkich rondach pasy zewnętrzne (prawe) służyć będą wyłącznie do skrętu w prawo. Pasy centralne (środkowe) do skrętu w lewo bądź jazdy na wprost i pasy wewnętrzne (lewe) wyłącznie do jazdy na wprost po okręgu - tłumaczy Piotr Zieliński z Centrum Informacji Miasta.

Oznakowanie poziome na rondach wprowadzone zostanie na okres minimum 3-6 miesięcy. Po tym okresie zapadnie decyzja o dalszym funkcjonowaniu takiego rozwiązania.

Trwa głosowanie...

Ronda "półturbinowe" w Szczecinie. Sprawdzą się?

To nie koniec zmian

Na pl. Grunwaldzkim podobnie jak ostatnio stało się to na pl. Odrodzenia likwidacji ulegną wszystkie nielegalne i legalne miejsca postojowe poprzez montaż słupków blokujących.

Według urzędników będzie mniej kolizji, bo obecnie przyczyną tych zdarzeń w bardzo dużej części są kolizje pomiędzy pojazdami, których kierowcy zamiast z zewnętrznego (prawego) pasa ruchu skręcić w prawo kontynuują jazdę na wprost po okręgu i są uderzani przez pojazdy kierowców, których zamiarem był zjazd w prawo, ale z pasa centralnego.

Zyskają także piesi i rowerzyści

- Na pl. Grunwaldzkim spodziewamy się zwiększenia bezpieczeństwa rowerowych i pieszych uczestników ruchu drogowego, z uwagi na skrócenie czasu przebywania na jezdni - wyjaśnia Piotr Zieliński. - Pieszy bądź rowerzysta jest mniej narażony na niebezpieczeństwo przekraczając dwa, a nie trzy pasy ruchu.

Terminy wprowadzenia:

  1. Rondo Uniwersyteckie – noc 23/24 lipca br. (wt-śr) od godz. 22:00
  2. Pl. Grunwaldzki - noc 26/27 lipca br. (Pt-So) od godz. 22:00
  3. Rondo Hakena – sierpień br.

ZOBACZ TEŻ:

Pl. Kościuszki w Szczecinie

"Yellow boxy", czyli żółte kratki już w Szczecinie. Pomogą? [ZDJĘCIA]

"Półturbinowe" w Szczecinie. Szczegóły

Przyczyny zmian

1 Wzrost liczby zdarzeń drogowych

Analizując statystyki Komendy Miejskiej Policji odnotowujemy wzrost zdarzeń drogowych na ww. skrzyżowaniach o ruchu okrężnym.

  • Rondo Hakena 2016 -34 zdarzenia, 2017-49, 2018-55
  • Uniwersyteckie 2016-87, 2017-113, 2018 – 123,
  • Pl. Grunwaldzki 2018- 161 zdarzeń drogowych.

Okres testowania 3-6 miesięcy.

Przyczyną tych zdarzeń w bardzo dużej części są kolizje pomiędzy pojazdami, których kierowcy zamiast z zewnętrznego (prawego) pasa ruchu skręcić w prawo kontynuują jazdę na wprost po okręgu i są uderzani przez pojazdy kierowców, których zamiarem był zjazd w prawo, ale z pasa centralnego.

2. Coraz gorsza przepustowość

Jazda prawym pasem ruchu po całości okręgu wpływa również na znaczące zmniejszenie przepustowości skrzyżowania, gdyż pojazdy z relacji podporządkowanych nie mogą dokonać wjazdu na tarczę skrzyżowania. Pojazdy, które po okręgu kontynuują jazdę wyłącznie pasem prawym niepotrzebnie wstrzymują również ruch pojazdów na pasie centralnym. Kierujący poruszający się pasem centralnym nie ma świadomości jaki manewr może wykonać kierowca będący z jego prawej strony, gdyż krzywizna ronda uniemożliwia dobrą widoczność w lusterku bocznym samochodu.

3. Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów

W chwili obecnej zarówno pieszy jak i rowerzysta musi pokonać jezdnię napl. Grunwaldzkim, aż przez trzy pasy ruchu. Nie wszyscy kierujący się zatrzymują by przepuścić pieszego wynikiem czego dochodzi do kolizji.

Spodziewane efekty

Jasne określenie, z którego pasa ruchu można wykonać dany manewr sprawi, iż zwiększy się czytelność oznakowania, a kierujący będzie prowadzony przez odpowiednie oznakowanie, co powinno zmniejszyć kolizyjność przy relacjach zjazdowych z rond.

W przypadku, w którym jasno będzie określone, iż prawy pas ruchu służy wyłącznie do skrętu w prawo spodziewamy się mniejszej kolizyjności pojazdów znajdujących się na prawym pasie ruchu z pojazdami znajdującymi się na pasie centralnym. Eliminacja miejsc postojowych również zwiększy przepustowość z uwagi na brak strat czasu, które powstają w skutek wstrzymania ruchu przez parkujące pojazdy.

Na pl. Grunwaldzkim spodziewamy się zwiększenia bezpieczeństwa rowerowych i pieszych uczestników ruchu drogowego, z uwagi na skrócenie czasu przebywania na jezdni. Pieszy bądź rowerzysta jest mniej narażony na niebezpieczeństwo przekraczając dwa, a nie trzy pasy ruchu.

Zmiany zostały zatwierdzone na posiedzeniu Zespołu ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego oraz mobilności transportu.

Ogólnopolski test znajomości znaków drogowych. Kierowco - musisz zdobyć 100%! QUIZ ">

ZOBACZ TEŻ:

● Gdzie jest najmniej kolizji?● Gdzie są największe korki?● Gdzie jeździ się najszybciej?● Jak wygląda płatne parkowanie.Zobacz szczegóły odnośnie Szczecina i całej Polski >>>Po raporcie możecie się po niej poruszać przy pomocy strzałek na klawiaturze lub przycisków obok zdjęć.Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w korku? Poinformuj o tym innych! Prześlij nam zdjęcia i wideo na alarm@gs24.pl!

Ranking miast przyjaznych kierowcom 2019. Jak wypadł Szczeci...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński