Radziecki pomnik można przenieść. Czy to się uda?

Emilia Chanczewska
Jest szansa, że jeszcze w tym roku zapadną ostateczne decyzje

Stan większości jej elementów jest „lichy”, minimalnie odchyliła się od pionu, ale całość „nie zagraża bezpieczeństwu” - tak wynika z ostatniego przeglądu technicznego Kolumny Zwycięstwa, która od 71 lat stoi w centrum Stargardu. Przegląd przez szczecińskich specjalistów budownictwa wykonany był 17 lipca 2015 r. Na dniach robiony ma być kolejny, zlecony przez stargardzki magistrat, połączony z oceną możliwości przeniesienia pomnika. Ma to związek z opinią ministerstwa spraw zagranicznych, która wpłynęła do urzędu.

- Odpowiedź ta jest interpretacją wykładni, którą wcześniej otrzymaliśmy od - nieistniejącej już - Rady Ochrony Pamięci Walki i Męczeństwa - mówi Artur Wiśniewski, naczelnik wydziału kultury, sportu i turystyki UM Stargard. - Rada stała na stanowisku, że decyzja o przyszłości obelisków, które nie są miejscem pochówku, należy do samorządów lokalnych.

Część obowiązków rady przejął Instytut Pamięci Narodowej. Pół roku temu IPN wysunął pomysł powstania skansenu gromadzącego tego typu pomniki z całej Polski. Mógłby powstać na Podlasiu. Stanęło jednak na pomyśle.

Były żołnierz czuwa

Miasto zwróciło się do ministerstwa po opinię ze względu na obszerny wniosek mieszkańca o pozostawienie pomnika i dbanie o jego stan.

- To były żołnierz zawodowy, od lat interesujący się sprawą pomnika, dogłębnie ją analizujący i bardzo czujny - mówi Artur Wiśniewski. - Jest przeciwnikiem demontażu, a zwolennikiem pozostawienia i odnowienia. Podkreśla, że wieńcząca go gwiazda symbolizuje wojskowe odznaczenie bojowe.

Szef wydziału kultury sam ostatnio przyglądał się z bliska kolumnie i stwierdził, że żelbetonowy szkielet nie daje szans na przeniesienie w całości.

- Albo demontaż i zamiana w gruz albo - jak się uda - przeniesienie na cmentarz wojenny albo - i to jest najbardziej realne i słuszne - demontaż i przeniesienie jedynie elementów z brązu do muzeum - podsumowuje. - O tym niebawem zdecyduje uchwała rady miejskiej. Jesteśmy gotowi, by sprawę zamknąć w tym roku.

- Sprawa ma dwa aspekty, historyczno-kulturowy i formalno-prawny - podkreśla stargardzianin Krzysztof Żyto z SLD, od lat interesujący się przyszłością i stanem kolumny. - Uważam, że Pomnik Zwycięstwa jest znaczącym elementem centrum Stargardu i powinien zostać. Stronę formalno-prawną precyzują umowy międzynarodowe, więc jednostronna interpretacja nie jest możliwa, a mamy tylko interpretację polskiego MSZ. Jednostronne załatwianie sprawy z pewnością pogorszy i tak napięte stosunki polsko-rosyjskie i może spowodować nieprzyjazne nam kroki równoważne ze strony rosyjskiej.

Zobacz też: Śmiertelne potrącenie w Stargardzie

Posejdon zamieni się w wielkie nowe centrum [zdjęcia]

Gs24.pl

Wideo

Komentarze 20

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

-kk-
W dniu 16.10.2016 o 16:16, dd napisał:

Problemem jest nie pomnik ale rondo z którym władze nie potrafią sobie poradzić.  Rondo paraliżuje ruch w mieście !

Ty jesteś sparaliżowany...

jedyne co utrudnia ruch na rondzie to przejście dla pieszych. Powinno być na środku Wyszyńskiego i wszystko było by płynne przy rondzie.

z
zdw

JAk widać w Stargardzie też mają nie za bardzo z głową. Co komu ten pomnik przeszkadza? Jest wpisany w krajobraz Stargardu jak PKiN w krajobraz Warszawy. Ewentualnie zdjąć gwiazdę i mógłby stać. Pomnik zburzą i co postawią? Może Kaczyńskiego, a może huzara (tego ze skrzydłami) co go nazywają pomnik JPII?

M
Marek

Popieram wpis Mikolaja, zdjąć symbole radzieckie, odnowić i niech nadal stoi.

M
MIKOŁAJ

SXS i magda mają rację. Będą cyrki ,przepychanki i inne rozróby. Zamienić gwiazdę na WSPANIAŁEGO ORŁA z KORONĄ ! Resztę odnowić i po kłopocie. Już nie będzie gwiazda w oczy kuła.

M
M

Nasz Stargard, zawsze kojarzył mi się z Nowym Jorkiem, a ten pomnik przypominał mi statue wolności. Widoczna z daleka, z gwiazdą. Takie Liberty Island.

s
szc
W dniu 16.10.2016 o 21:35, gregor102 napisał:

Trzeba było dać potrzebującym dzieciom, zamiast budować, te konstrukcje, wtedy też było wiele potrzebujących grosza ludzi. Jestem za rozebraniem tego czegoś nazywanego niesłusznie pomnikiem...wdzięczności...?  Jeśli nie podoba się, że z pieniędzy miejskich, to proszę zorganizować zbiórkę wśród Stargardzian, jestem pewien, że uzbiera się spora kwota, w końcu gro mieszkańców miasta i okolic to ludzie, którzy od "wyzwolicieli" doświadczyli wielu "przyjemności"...albo pogodzić się z tym, co ma nastąpić.

ale trzeba być mądrzejszym i uczyć sie na błędach. skoro są pilniejsze potrzeby to zrealizujmy je wcześniej i bądźmy ponad jakiś tam pomnik który poważamy lub nie.

z
zeo
W dniu 16.10.2016 o 18:04, Star napisał:

Nic dziwnego, że ten ruski pomnik nadal "zdobi" to miasto, skoro mieszkają w nim takie mózgi jak tu komentujący - 27 lat wolności to dla nich za mało żeby zrozumieć czym jest wolność narodu - wstyd stargardzianie.

Tak wolność narodu ma bezpośredni związek z pomnikiem żołnierzy radzieckich którzy polegli w walkach o Stargard. Wszyscy mówią o pomniku wdzięczności - to jakiś nasz kompleks, a przypadkiem nie jest to pomnik dla tych którzy zginęli walcząc o to wtedy niemieckie miasto? Tak trzeba to traktować- jako pomnik historii i zostawić go na miejscu. Założę się , że większość piszących nie ma pojęcia o ciężkich walkach o Stargard w 1945 roku.

a
art-b
W dniu 16.10.2016 o 18:04, Star napisał:

Nic dziwnego, że ten ruski pomnik nadal "zdobi" to miasto, skoro mieszkają w nim takie mózgi jak tu komentujący - 27 lat wolności to dla nich za mało żeby zrozumieć czym jest wolność narodu - wstyd stargardzianie.

Lepsze to od "Fryfi" :). Ponadto co ma 27 lat "wolności" do wyzwolenia Stargardu przez wojsko Rosyjskie 5 Marca 1945 roku?

r
rysiek

chcecie rozpetac wojnę z Ruskimi?!!!

 

g
gregor102
W dniu 16.10.2016 o 19:17, Anty napisał:

Popieram przedmówce.Komu to przeszkadza? Bogaczom co mają za dużo pieniędzy? Dajcie dzieciom bo potrzebują każdego grosza. Dajcie samotnym matkom. Dajcie rencistom bo żyją na granicy ubóstwa.Pomnik im przeszkadza. A wasz brak myślenia o najpilniejszych sprawach dla miasta wam nie przeszkadza? 

Trzeba było dać potrzebującym dzieciom, zamiast budować, te konstrukcje, wtedy też było wiele potrzebujących grosza ludzi. Jestem za rozebraniem tego czegoś nazywanego niesłusznie pomnikiem...wdzięczności...?  Jeśli nie podoba się, że z pieniędzy miejskich, to proszę zorganizować zbiórkę wśród Stargardzian, jestem pewien, że uzbiera się spora kwota, w końcu gro mieszkańców miasta i okolic to ludzie, którzy od "wyzwolicieli" doświadczyli wielu "przyjemności"...albo pogodzić się z tym, co ma nastąpić.

A
Anty

 

skoro w mieście nie ma już żadnych pilnych potrzeb, wszyscy zdrowi i najedzeni, szkoły odnowione, ulice proste, lekarze na zawołanie to chyba faktycznie trzeba wydać kasę na duperele bo się nie mieści w skarbcu. i tak w całym kraju - igrzyska zamiast chleba

 

Popieram przedmówce.

Komu to przeszkadza? Bogaczom co mają za dużo pieniędzy? Dajcie dzieciom bo potrzebują każdego grosza. Dajcie samotnym matkom. Dajcie rencistom bo żyją na granicy ubóstwa.

Pomnik im przeszkadza. A wasz brak myślenia o najpilniejszych sprawach dla miasta wam nie przeszkadza? 

g
gregor102
W dniu 16.10.2016 o 18:04, Star napisał:

Nic dziwnego, że ten ruski pomnik nadal "zdobi" to miasto, skoro mieszkają w nim takie mózgi jak tu komentujący - 27 lat wolności to dla nich za mało żeby zrozumieć czym jest wolność narodu - wstyd stargardzianie.

Bardzo trafnie!! Postkomuna nie daje zapomnieć o tym co mieliśmy w Polsce...

s
szc

skoro w mieście nie ma już żadnych pilnych potrzeb, wszyscy zdrowi i najedzeni, szkoły odnowione, ulice proste, lekarze na zawołanie to chyba faktycznie trzeba wydać kasę na duperele bo się nie mieści w skarbcu. i tak w całym kraju - igrzyska zamiast chleba

S
Star

Nic dziwnego, że ten ruski pomnik nadal "zdobi" to miasto, skoro mieszkają w nim takie mózgi jak tu komentujący - 27 lat wolności to dla nich za mało żeby zrozumieć czym jest wolność narodu - wstyd stargardzianie.

m
magda

sxs masz rację postawią pomnik zimnego Lecha i będzie cyrk smoleński

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3