Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Radni debatowali o kryzysie komunikacyjnym w Szczecinie. Padły ostre słowa i deklaracje poprawy

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Od 16 wrzenia  z powodu braku motorniczych mocno ograniczono kursowanie tramwajów linii "8" i "11". Sprawa wywołała ogromne emocje wśród mieszkańców, stąd spore zainteresowanie polityków
Od 16 wrzenia z powodu braku motorniczych mocno ograniczono kursowanie tramwajów linii "8" i "11". Sprawa wywołała ogromne emocje wśród mieszkańców, stąd spore zainteresowanie polityków fot. Andrzej Szkocki
Dziś zebrała się komisja Rady Miasta Szczecin. Radni dyskutowali o fatalnym stanie komunikacji miejskiej. Przyczyna jest jasna to niskie płace dla kierowców i motorniczych.

O tym, że kryzys trwa, nie trzeba nikogo przekonywać. W ciagu 21 września odwołano 10 kursów "siódemki", 14 kursów "dziewiątki", aż 18 kursów "jedenastki" i 15 kursów "dwunastki".

- Chcielibyśmy zapoznać się z bieżącą sytuacją i usłyszeć, co jest planowane w spółkach, żeby poprawić sytuację. Myślę, że takie wnioski wyciągniemy - rozpoczął dyskusję Jan Posłuszny, radny KO, który prowadził obrady Komisji ds. Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska RM Szczecin.

Potem było wesoło, ale tylko na chwilę. Zdanie prezesa SPAD: "sytuacja w Szczecińskim Przedsiębiorstwie Autobusowym Dąbie jest dobra" wywołało śmiech części zgromadzonych na komisji.

Skąd ten optymizm? Za osiem miesięcy 2023 roku z 335 tysięcy zamówionych kursów spółka wykonała 334 563, co daje 99,6 procent wykonanych kursów.

- Uważam, że jest to nie najgorszy wynik w stosunku do zawartej umowy - mówił Włodzimierz Sołtysiak, prezes SPAD. - Zdarzają się sytuacje, że z powrotem do nas wracają, nie jest to nagminne - mówił prezes. - Na przestrzeni 5-10 osób, które zwolniły się i wróciły do nas.

Obecnie w SPAD - do końca sierpnia - jest zatrudnionych 168 kierowców. W 2023 roku pięciu odeszło na emerytury, było 20 wypowiedzeń, do pracy przyjęto 22 osoby. Brakuje około 40 do 50 pracowników, ale jest umowa z firmą zewnętrzną, która uzupełnia braki w zatrudnieniu.

Średnia płaca w spółce w 2022 roku wynosiła 6078 zł brutto, a teraz 6593 zł brutto. Dla porównania za naszą zachodnią granicą kierowcy mogą liczyć na lepsze zarobki, bo nawet 1800 euro - 2400 euro netto. Okazuje się, że trudno też zatrudnić w Szczecinie kierowców z innych państw. Tacy pracownicy zgłaszali się i nic z tego nie wychodziło.

- Problemem okazała się wymiana prawa jazdy na polskie, ci ludzie wówczas odchodzili. Nie wiem, co było przyczyną- tłumaczył prezes Sołtysiak.

W SPAK średnia płaca kierowcy wynosi 7036 zł brutto z dodatkami, to więcej o 40 procent sprzed pięciu lat. Jednak to i tak mało.

- Pracownicy odchodzą na rynek niemiecki i do prywatnych przedsiębiorstw, które oferują około 9000 złotych - mówił Krzysztof Putiatycki, prezes SPAK. - Realizujemy ponad 99 procent przewozów.

W "Tramwajach Szczecińskich" przez dwa lata pandemii nie udało się zrobić żadnego kursu na motorniczego. Realizacja kursów jest na poziomie 96 procent, spadek jest wyraźny w ciągu dwóch ostatnich miesięcy. Brakuje 40 motorniczych. Wynagrodzenie z premiami i nadgodzinami wynosi 6900 zł (5200-5300 zł to podstawa), średnio wypada 12 nadgodzin dla motorniczego. Obecnie pracuje 184 motorniczych, 13 motorniczych wejdzie do pracy. Na liniach pracują też emeryci, a co z obcokrajowcami?

- Testowaliśmy dwie panie z Ukrainy, egzamin jest trudny, część teoretyczna jest rozbudowana, znajomość języka polskiego na poziomie restuaracyjno-hotelowym nie wystarcza. To są specyficzne pytania techniczne, jedna pani zdała za piątym razem, a druga za ósmym - mówił prezes Wawrzyniak.

Szansą jest przepisanie uprawnień z Ukrainy na Polskie. - Mamy wytypowane takie miasto - zapewniał prezes Wawrzyniak.

W czasie spotkania padła ważna deklaracja.

- Na bieżąco będziemy zwiększać częstotliwość kursowania tramwajów, nie chcę deklarować daty, bo nie wiem, ilu nowych motorniczych zda egzamin, ale będziemy robili wszystko, żeby to wrócić do normalnego rozkład u jazdy- powiedział Krystian Wawrzyniak.

Wiadomo, że gdyby na linię weszło trzynastu nowych motorniczych, to można byłoby zlikwidować niewyjazdy.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński