MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Protestują przeciw budowie obwodnicy śródmiejskiej

Marek Jaszczyński
Protestujący przeciw budowie obwodnicy idą do prezydenta.
Protestujący przeciw budowie obwodnicy idą do prezydenta. Andrzej Szkocki
Uczestnicy protestu przeciw budowie obwodnicy śródmiejskiej z Łekna chcą przedstawić swoje racje prezydentowi. Nie chcą mieć pod oknami arterii, proponują inną lokalizację. Pod protestem podpisało się ponad 560 osób.

- Mamy duże wątpliwości co do zasadności budowy obwodnicy w tym miejscu, w środku miasta - czytamy w liście mieszkańców Łękna do prezydenta Piotra Krzystka. - Przedstawione 3 projekty etapu VI i VII nie rozwiążą potrzeb miasta, a spowodują utopienie kolejnych milionów z kasy miejskiej na inwestycję, która poza skurczeniem się terenów zielonych śródmieścia i zwiększeniem stężenia spalin, rakotwórczo działających na organizm ludzki niewiele poprawi, ponieważ projektowane dwa pasy ruchu w każdą stronę, bez pasa awaryjnego spowodują powstawanie korków w tym miejscu jeśli nie teraz, to za kilka lat. A tego typu kosztowne inwestycje planuje się perspektywicznie. Jesteśmy przecież zadowoleni z szerokich ulic i placów planowanych przez architekta Hausmana przed Pierwszą Wojną Światową. Inne miasta Polski duszą się wewnętrznie, my nie mamy tego problemu. Zauważamy również że obecni planiści w wielu miejscach naszego miasta jakby o tym zapomnieli.

Protestujący wskazują na Obwodnicę Zachodnią - zamykającą krąg autostrad wokół Szczecina, wokół której mogłyby powstać stacje benzynowe, sklepy, magazyny, nawet zakłady przemysłowe, dające dochód miastu, w postaci dzierżaw i podatków.

Pokazują też na inny wariant.

- Naszym zdaniem powinien być wzięty pod uwagę wariant poprowadzenia obwodnicy przez Niemierzyńską - Arkońską (jako estakadę) do ulicy Spacerowej i dalej połączenie z Sosabowskiego i Taczaka - mówi Antoni Rosner, mieszkaniec Łękna. - To będzie lepsze i tańsze rozwiązanie niż przekopywanie się przez Aleję Wojska Polskiego.

Protestujący wytykają błędy. Inwestycja realizowana jest według planów Projektu Koncepcyjnego Obwodnicy Śródmieścia miasta Szczecina (umowa nr 50/ TW-5/96 z lipca 1996 roku).

W punkcie 5 projektu czytamy: nie stwierdzono konfliktu z obiektami budowlanymi i przyrodniczymi w randze zabytku, usankcjonowanego ustaleniami planu ogólnego.

- Tak było w 1996 roku - argumentują protestujący. - Obecnie się to zmieniło, albowiem całe Pogodno zostało uznane za dzielnicę zabytkową i jakiekolwiek zmiany architektoniczne w tym rejonie wymagają zgody konserwatora zabytków.

Koncepcja Obwodnicy Śródmiejskiej powstała w latach 70-tych XX wieku, kiedy Szczecin wyglądał zupełnie inaczej. Do kontynuacji tej koncepcji dzisiaj potrzebne jest wykonanie zupełnie nowych badań natężenia ruchu w różnych kierunkach. Jest mało prawdopodobne, aby odcinek Obwodnicy od Al. Wojska Polskiego w stronę Turzyna rozwiązał podstawowy problem, jakim jest ruch obecnie kanalizowany przez oś ul. R.Traugutta i ul. J.Poniatowskiego, a finansowanie tej niepotrzebnej budowy odwlecze o całe dziesięciolecia budowę Obwodnicy Zachodniej miasta.

- Projektowana inwestycja, zarówno VI jak i VII etap (muszą być realizowane razem) doprowadzi do likwidacji zabytkowego parku miejskiego wzdłuż obecnej linii kolejowej pomiędzy ul. B. Zaleskiego, a ul. A. Mickiewicza, likwidacji ogródka jordanowskiego przy ul. Leszczyńskiego, znacznie uszczupli tereny zielonych płuc miasta wokół śródmieścia, przyczyni się do wyginięcia wielu gatunków ptaków i drobnych zwierząt na tym terenie, wprowadzając w zamian zaduch i spaliny szkodliwe dla człowieka i niszczące środowisko, a zwłaszcza zabudowę zabytkową dzielnicy Pogodno - czytamy w liście. - Odbije się to na pewno na kondycji zdrowotnej mieszkańców miasta. Czy takie są zamiary Urzędu Miejskiego?

W razie realizacji projektu w jakimkolwiek wariancie konieczne będą odpowiednie fundusze na odszkodowania w wyniku procesów o naruszenie lub zniszczenie budynków położonych przy ul. B. Zaleskiego, St. Leszczyńskiego i H. Sienkiewicza Jacka Soplicy.

Protest poparła jednogłośnie Rada Osiedla Szczecin Łekno. Protestujący chcą spotkać się z prezydentem Piotrem Krzystkiem, jeszcze przed końcem konsultacji społecznych w sprawie obwodnicy, czyli 7 października.

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński