Problemy na linii ze Szczecina do Polic. Jak kolej tłumaczy się z blokowania przejazdów? ZDJĘCIA

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Udostępnij:
Urząd Transportu Kolejowego wypowiedział się w sprawie przypadków blokowania przejazdów kolejowych przez składy towarowe na linii ze Szczecina do Polic.

- Prezes Urzędu Transportu Kolejowego podjął działania nadzorcze w związku z przypadkami blokowania przejazdów kolejowo-drogowych na linii kolejowej nr 406. Inspektorzy Oddziału Terenowego w Poznaniu przeprowadzili działania sprawdzające, podczas których potwierdzono 4 takie przypadki od października 2020 r. Trzy na 993 uruchomione w ciągu trzech miesięcy od października 2020 roku do stycznia 2021 r. oraz 1 przypadek w dniu prowadzenia czynności sprawdzających - 14 stycznia 2021 - mówi Tomasz Frankowski, Naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej UTK. - Inspektorzy zwrócili się do zarządcy infrastruktury i przewoźników o wyjaśnienie tych sytuacji.

ZOBACZ TEŻ:

W przesłanych wyjaśnieniach PKP PLK S.A. Zakład Linii Kolejowych w Szczecinie podkreśla, że w okolicy są 3 alternatywne przejazdy i nie ma możliwości, aby wszystkie one były zablokowane jednocześnie.

Trasy pociągów są przydzielane przez zarządcę zgodnie z regulaminem, gdzie brany pod uwagę jest maksymalny ciężar składów, narzucony wymagany procent masy hamującej i wiele innych parametrów.

Parametry te są tak dobrane, żeby każdy pociąg mógł podjechać nawet pod największe wzniesienie. Tyle teoria, bo rzeczywistość weryfikuje te założenia.

ZOBACZ TEŻ:

- W praktyce jednak zdarza się, że z uwagi na niesprzyjające okoliczności (warunki atmosferyczne obniżające przyczepność, usterka lokomotywy), w bardzo nielicznych przypadkach pociągi zatrzymują się w miejscach do tego nieprzewidzianych - wyjaśnia Tomasz Frankowski. - Z przekazanych wyjaśnień wynika również, że profil linii jest trudny – niektóre wzniesienia mają nachylenie nawet 15 promili. Przed największym wzniesieniem obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 kilometrów na godzinę z powodu stanu infrastruktury. Dodatkowo w związku z trwającym remontem konieczna bywa zmiana toru, co również wiąże się z ograniczeniem prędkości. Roboty inwestycyjne związane są z uruchomieniem Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Po zakończeniu prac prędkość zostanie podniesiona i będzie możliwość jazdy cały czas po tym samym torze. Powinno to rozwiązać kwestię problemów niektórych pociągów z podjazdem pod wzniesienie.

UTK potwierdza, że zablokowanie przejazdu kolejowo-drogowego to niedogodność, ale nie stwierdzono zagrożenia dla bezpieczeństwa. - Przejazdy są odpowiednio zabezpieczone, brak również informacji o niedziałaniu urządzeń przejazdowych - dodaje przedstawiciel UTK.

CZYTAJ TAKŻE: Ze Szczecina do Poznania pojedziemy pociągiem 160 km/h i 50 min krócej. Kiedy?

Szczecin Gocław. Z torów wypadła lokomotywa i trzy wagony. Z...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie