Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podniesienie bander na "Strażak-26" i "Hydrograf-4" [zdjęcia, wideo]

Marek Rudnicki
Holownik "Strażak-26" został ochrzczony. Jego matką chrzestną została Zyta Żmurkiewicz, żona prezydenta Świnoujścia. Portem macierzystym jednostki będzie Świnoujście. Holownik ma klasę pożarową FiFi1, jest długi na 33 m i szeroki na 12 m. Został zbudowany i wyposażony w tureckiej stoczni. Będzie miał trzyosobową załogę. Zadaniem jednostki będzie zapewnienie bezpieczeństwa pożarowego w zespole portów Szczecin-Świnoujście.

"Stranik-26" zastąpi wysłużonego blisko 40-letniego "Strażaka-25".

"Hydrograf-4" jest jednostką mniejszą i pozostanie w Szczecinie. To w gruncie rzeczy duża, 15-metrowa motorówka hydrograficzno-inspekcyjna. Wyposażona jest w dziobowy strumień małogabarytowy. Jest bardzo szybka i rozwija prędkość około 20 węzłów. Mieści się na niej 12 osób. Jej załoga, to również trzy osoby, w tym dwie obsługi i hydrograf.

Jednostka jest absolutnym novum w historii Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Jej zadania będzie wykonywanie pomiarów batymetrycznych (czyli sondażowych) oraz pomiarów ukształtowania dna, a także badanie rodzajów gruntu, w tym osadów dna morskiego. By tego było mało, zostanie wykorzystana do trałowania hydrograficznego, czyli identyfikacji przeszkód zalegających na dnie. Ponadto jednostka daje możliwość zbierania danych do lokacji, tj. informacje o obiektach, wykonywania pomiarów geodezyjnych oraz opracowań kartograficznych.

Obie jednostki ZMPSiŚ SA zakupił pod koniec ubiegłego roku w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej zatytułowanego "Zakup sprzętu pomiarowego oraz ratowniczego przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA".

"Strażak-26" oraz "Hydrograf-4", to nie jedyne nowe nabytki, które zakupiono w ramach tego projektu. Do portu trafiły także samochód dowodzenia i łączności, dwa samochody ratowniczo-gaśnicze oraz mobilny zestaw na przyczepie z separatorem substancji ropopochodnych, ratownicza łódź hybrydowa typu RIB z żurawikiem, a także sprzęt pomiarowy do wykrywania zanieczyszczeń ropopochodnych i zapora przeciwrozlewowa.

Koszt zakupu to ponad 40 mln złotych. Kwota dofinansowania to 34 mln złotych. Środki pochodziły z Funduszu Spójności w ramach działania 7.2 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Maksymalna kwota dofinansowania, jaką może uzyskać ZMPSiŚ SA, to 34 mln zł.

Na uroczystość do portu, która odbywała się przy nabrzeżu Tureckim przyjechał Paweł Brzezicki, wiceminister Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Polecamy na gs24.pl:

Gs24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński