reklama

Nowy lodołamacz "Stanisław" już prawie gotowy i czeka na lód

Mariusz Parkitny
"Stanisław” jeszcze tej zimy ma szansę kruszyć lód na Odrze. Na razie stoi w stoczni i czeka na koniec prac.
"Stanisław” jeszcze tej zimy ma szansę kruszyć lód na Odrze. Na razie stoi w stoczni i czeka na koniec prac.
Dumny napis "Stanisław" zdobi już kadłub najnowszego lodołamacza budowanego w "Gryfii". Jednostka ma być hołdem dla wiceministra Stanisława Gawłowskiego.

O niecodziennych patronach napisaliśmy we wczoraj. W stoczni Gryfia kończy się budowa dwóch lodołamaczy dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Jeden będzie nosił imię Stanisław, drugi - Andrzej. Do tej pory lodołamacze miały nazwy zwierząt, np. Dzik, czy Odyniec.

Jak ustaliliśmy, nowa tradycja ma być formą podziękowania dla Stanisława Gawłowskiego, wiceministra środowiska i Andrzeja Krefta, dyrektora RZGW w Szczecinie. To właśnie podległy Gawłowskiemu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska dał 35 milionów złotych na budowę obu lodołamaczy dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej. Konstrukcje powstają w szczecińskiej stoczni Gryfia. Na zdjęciu, które dziś publikujemy widać już napis "Stanisław" na burcie lodołamacza. Prawdopodobnie będzie jeszcze pomalowany na ciemniejszy kolor, aby dumnie odróżniał się od poszycia jednostki.

Oba lodołamacze mają być gotowe w lutym 2014 r. Gawłowski i Kreft w rozmowie z nami zaprzeczyli, że mają coś wspólnego z inicjatywą nowych patronów lodołamaczy.

Nazwy jednostek zostały wpisane do dokumentacji już na etapie tworzenia projektu lodołamaczy. Umowę na budowę podpisano dwa lata temu.

Imię Andrzej będzie nosił lodołamacz liniowy, który służy do rozdrabniania pokruszonych kawałków lodu. "Stanisław" to lodołamacz czołowy. Ten rozbija lód i płynie na czele kolumny. Obie jednostki są prototypowe. Przez dwa lata mają być sprawdzane na Odrze. Jeśli przejdą testy, ruszy produkcja seryjna. Plany są ambitne. Nowa flota ma się składać z 24 lodołamaczy na polskich rzekach. Odmładzanie potrwa 10 lat. Obecnie najstarszy lodołamacz ma 44 lata, najmłodszy 28.

Na razie nie wiadomo, czy wiceminister przyjedzie na chrzest swojego imiennika "Stanisława".

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 8

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

S
Stefan

Te nazwy pasuje wybitnie i nie wyróżniaja sie na tle inych jednostek takich jak Dzik Lis czy Odyniec....kto to wymyślił...szkoda ze nie nazywają sie Chip i Dale...jak widać władze RZGW maja tradycje w poważaniu....

 

G
Gość

Na "Stanisława" załoga tylko z klucza politycznego

L
Lolek

Luty tuż , tuż , a tam kowale jeszcze ściany prostują!?

Chyba że luty 2015 roku.

k
kjajakj

starsze niemieckie lodołamacze mają nazwy zwierząt, natomiast te nowoczesne mają nazwy miejscowości i wsi leżących przy brzegach odry lub kanału odra-hawela i to jest u nich normalne, a u nas będą się nazywać od imion polityków, jest to mocno żenujące i nawet nie jest śmieszne

Z
Ziutek

Tutaj to przegieli na maxa . Stanisław, Andrzej imiona super , ale nie dla tych statków .Stara Polska tradycja nazwy zwierząt . Zaznaczę że wszystkie statki floty śródlądowej to ekologiczne jednostki i mają się kojarzyć  z naturą .Brawo - konkurs na imiona wygrał chyba największy Du...liz. .

A
A-Z

Tradycją jest nazywanie lodołamaczy nazwami zwierząt a ci co chcą zmienić to są nieodpowiedzialnymi ludźmi. Europa będzie miała ubaw z tego. A czym ci panowie się zasłużyli że chce się złamać tradycję podejrzewam że o śródlądziu nie mają zielonego pojęcia. Lizusostwo w naszym kraju przebija wszystko.

T
Tomek

Panie Radaktorze, jak "prawie gotowy"? Na zdjęciach widać dopiero pospawany kadłub, tylko z częścią nadbudówek, pomalowany tylko farbą antykorozyjną! Do zakończenia prac jeszcze droga bardzo daleka, a z tego co teraz widać, to dotrzymanie terminu "luty 2014" jest na pewno niemożliwe! Więcej obiektywizmu i rzetelności w tekstach poproszę.

i
inf

gotowy w doku i czeka na  lód,co za pierdoły  a gdzie próby i dopusczenie do żegługi?????  Szczecin jest jednak morski  i żeglugowy

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3