Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Morskie śmigłowce AW 101 zastąpią wysłużone Mi-14. MON zapowiada kolejne zakupy helikopterów

Tomasz Chudzyński
Cztery śmigłowce AW 101 zwalczania okrętów podwodnych/SAR zasilą jesienią Brygadę Lotnictwa Marynarki Wojennej. Pierwsza z zamówionych maszyn jest już w Polsce i przechodzi testowe obloty. MON zapowiedział także zakupy AW 101 dla wojsk lądowych.

Maszyny AW 101 brytyjsko-włoskiej produkcji są uznawane za jedne z najlepszych na świecie ciężkich śmigłowców morskich. Polska zamówiła w 2019 roku cztery helikoptery w wersji zwalczania okrętów podwodnych/ratownictwa morskiego. Niedawno pierwsza, wyprodukowana przez Augusta/Westland (część koncernu Leonardo, w skład którego wchodzą także zakłady PZL Świdnik) maszyna wylądowała w Polsce o czym na platformie Twitter/X informowała w ciekawy sposób Agencja Uzbrojenia. „Orzeł wylądował” – brzmiał wpis AU.

Morskie śmigłowce AW 101 zastąpią wysłużone Mi-14

- Rozpoczęły się dostawy śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych AW 101. Pierwszy egzemplarz jest już w drodze do Polski! - pisał z kolei szef Ministerstwa Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak.

Śmigłowiec, z biało-czerwonymi szachownicami na burtach i ciekawym malowaniu kamuflującym, wylądował w Świdniku. Tu helikopter, zanim zostanie wcielony do służby w polskiej Marynarce Wojennej, przejdzie testy pokładowych systemów i wytrzymałości płatowca. Natomiast za pierwszy, udany sprawdzian należy uznać udany przelot z Yeovil w Wielkiej Brytanii (gdzie mieści się fabryka Augusta/Westland), z dwoma międzylądowaniami – w Holandii i Niemczech – w celu uzupełnienia paliwa.
Zaznaczmy, ze śmigłowców AW101 w wersji ZOP korzysta brytyjska Royal Navy. Śmigłowce dla Polski, które mają pełnić taką rolę, wyposażone są m.in. w specjalistyczne sonary i radary. Do tego mają na pokładach sprzęt do ratownictwa morskiego. Jednostki będą bowiem pełnić podwójną rolę – bojową i SAR (z ang. search and rescue). Warto dodać, że AW 101 mają zasięg 1400 km, mogą pracować w powietrzu 7 godzin bez przerwy.

AW 101 jesienią tego roku mają rozpocząć służbę w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej. Będą stacjonowały w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie.

- Zarówno przedstawiciele wojska, jak i branżowi eksperci zgodnie podkreślają, że jest to bardzo wyczekiwany moment. Dlaczego? Ponieważ obecnie Marynarka Wojenna RP, choć dysponuje dwoma typami wiropłatów mogących zwalczać wrogie okręty podwodne, to trudno o nich mówić, że są nowoczesne. Chodzi o stacjonujące na lądzie śmigłowce Mi-14PŁ oraz operujące z okrętów klasy OHP maszyny Kaman SH-2G Super Seasprite. Mi-14PŁ to konstrukcja, która weszła do służby w latach sześćdziesiątych, a Kamany na początku lat dziewięćdziesiątych. Jednak ważniejsze od daty ich produkcji jest to, że nie były one w ostatnich latach

modernizowane i unowocześniane, tak aby mogły spełniać wymogi współczesnego pola walki – pisał Krzysztof Wilewski na łamach „Polski Zbrojnej”.

Dodajmy, już po przylocie pierwszego z zamówionych AW 101 dla Marynarki Wojennej, szef MON zapowiedział zakup tego typu maszyn dla wojsk lądowych. Chodzi o 22 śmigłowce w "wersji lądowej".

CZYTAJ TAKŻE:
Program zbrojeń Wojska Polskiego. Siły zbrojne to narzędzie zapewniające przetrwanie państwa oraz jego rozwój

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Morskie śmigłowce AW 101 zastąpią wysłużone Mi-14. MON zapowiada kolejne zakupy helikopterów - Dziennik Bałtycki

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński