Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mitsubishi na prąd. Pierwszy seryjny samochód elektryczny

Wojciech Frelichowski
Mitsubishi i MiEV ma być receptą na coraz ostrzejsze normy emisji spalin
Mitsubishi i MiEV ma być receptą na coraz ostrzejsze normy emisji spalin Fot. Wojciech Frelichowski
W Warszawie odbyła się polska premiera auta Mitsubishi i MiEV - pierwszego seryjnie produkowanego samochodu elektrycznego na świecie.

Japończycy twierdzą, że w dobie coraz ostrzejszych norm dotyczących emisji szkodliwych substancji w spalinach - oraz wprowadzaniu w wielkich aglomeracjach tzw. zielonych stref, do których obowiązuje zakaz wjazdu pojazdów spalinowych - ten samochód spowoduje rewolucję w transporcie miejskim. Mitsubishi i MiEV charakteryzujące się bowiem zerową emisją dwutlenku węgla i tlenków azotu w procesie eksploatacji. Do tego jest ultra ciche i tanie w eksploatacji. Koszt przejechania 1 km jest o jedną trzecią niższy w porównaniu z napędem konwencjonalnym.

Testowe wersje i MiEV pokonały pół miliona kilometrów, co odpowiada 12 okrążeniom kuli ziemskiej. Pojazdy poddano próbom w różnych, warunkach klimatycznych i temperaturach wahających się od plus 40 do minus 30 stopni.
Do napędu zastosowano synchroniczny silnik elektryczny o mocy 47 kW (64 KM), który zamontowano z tyłu pojazdu. Maksymalna prędkość rozwijana przez i MiEV to 130 km/h. Silnik jest zasilany prądem z akumulatorów litowo-jonowych umieszczonych pod podłogą, w środkowej części auta.

W czasie hamowania system odzyskiwania energii sprawia, że silnik zaczyna pracować jako prądnica, a uzyskana energia jest magazynowana w akumulatorach. Model i MiEV wyposażony jest w kompaktową i lekką jednostopniową przekładnię redukcyjną, która umożliwia kierowcy wybór pomiędzy jazdą zwykłą, ekonomiczną i z maksymalnym odzyskiwaniem energii.
Po pełnym naładowaniu baterii i MiEV może pokonać dystans 160 km. Według Japończyków to wystarcza, bo 90 proc. kierowców przejeżdża dziennie nie więcej niż 40 km. Konstrukcja pojazdu umożliwia ładowanie akumulatorów na trzy sposoby: z gniazdka elektrycznego 100 V (czas ładowania 14 godzin) lub gniazdka elektrycznego 200 V (czas ładowania 7 godzin). Najszybciej, bo w ciągu około pół godziny, akumulatory naładują się na stacji szybkiego ładowania. Tego typu obiekty są już dostępne w USA, Japonii i w niektórych krajach Europy Zachodniej (w Polsce, póki co, nikt o nich jeszcze nie słyszał).

Mitsubishi zapewnia, że jego elektryczne auto spełnia wszelkie wymogi bezpieczeństwa. Dzięki umieszczeniu napędu w tylnej części pojazdu we wnętrzu samochodu wygospodarowano wystarczającą przestrzeń dla czterech osób. Wrażenie przestronności uzyskano także dzięki takim zabiegom, jak panoramiczna szyba przednia oraz stonowana kolorystyka wykończenia kabiny. Na wielofunkcyjnym wyświetlaczu kierowca może na bieżąco śledzić poziom energii i jej zużycie, status ładowania czy wskaźnik zasięgu.

Wprowadzenie Mitsubishi i MiEV do sprzedaży na rynku europejskim planowane jest na koniec przyszłego roku.

Podstawowe dane techniczne

Długość: 3450 mm
Szerokość: 1520 mm
Wysokość: 1600 mm
Rozstaw osi: 2550 mm
Rozstaw kół: 1405 / 1405 mm
Masa własna: 1080 kg
Moc silnika: 47 kW
Moment obrotowy: 180 Nm
Akumulatory: 330 V litowo-jonowe
Napęd: na koła tylne
Opony: 175/45R17

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński