Konkretnie chodzi o odcinek trasy z Angermünde do polsko-niemieckiej granicy, który zostanie ukończony dopiero pod koniec 2026 roku, a nie jak zaplanowano na koniec 2025 roku.
- Bardzo żałujemy przesunięcia terminu oddania do użytku i dokładamy wszelkich starań, aby kontynuować prace budowlane tak szybko, jak to możliwe, pomimo trudnych warunków ramowych" podkreślają przedstawiciele Deutsche Bahn.
Powodem tego jest, jak podano, przede wszystkim dotkliwy niedobór wykwalifikowanych pracowników, chociażby w firmach zajmujących się planowaniem i wdrażaniem projektów. DB narzeka, że nie otrzymano "ani jednej oferty od biura inżynieryjnego w odpowiedzi na przetargi na usługi planistyczne. Kolejnym problemem jest brak możliwości testowania i zatwierdzania. Nie ma już prawie żadnych ekspertów, którzy byliby w stanie sprostać różnorodnym zadaniom i wyzwaniom związanym z dużym projektem. Doświadczeni inżynierowie budownictwa i inżynierowie kolejowi są teraz na wagę złota" - tłumaczy niemiecki przewoźnik.
To nie wszystko. Modernizowana trasa przebiega przez chroniony obszar chronionych siedlisk ptactwa. Są to zagrożone gatunki, takie jak gąsiorek, skowronek borowy i orlik krzykliwy. To wymaga dodatkowych ekspertyz i tym samym opóźnia wydanie pozwolenia na budowę.
Ciężki dla pasażerów będzie czas od połowy 2025 roku do końca 2026 roku. Wówczas zaplanowano 16-miesięczne całkowite zamknięcie odcinka między Passow a granicą.
Jak inwestycja wygląda po polskiej stronie?
Prace projektowe dotyczące modernizacji linii od Szczecina Głównego przez Szczecin Gumieńce do granicy z Niemcami, warte blisko 9 mln zł, wykonuje firma Databout Sp. z o.o.
- Zakończenie prac projektowych i rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na połowę 2024 roku. Zakończenie robót na linii kolejowej nr 409, stycznej ze stroną niemiecką, planowane jest do końca 2025 roku. Zakończenie całego projektu przewidziane jest na IV kwartał 2027 roku - informuje Bartosz Pietrzykowski z PKP Polskich Linii Kolejowych.
Co gorsza, realizacja inwestycji nie jest jednak pewna. Konieczne będzie dofinansowanie.
- Realizacja inwestycji uzależniona będzie od dostępności środków finansowych w ramach nowej perspektywy finansowej, zasad i kryteriów korzystania z instrumentów finansowych UE - dodaje Bartosz Pietrzykowski. - Trudno obecnie oszacować koszty inwestycji, będą znane po zakończeniu prac projektowych.
Szczegóły planowanych zmian po polskiej stronie
Główny cel inwestycji to skrócenie czasu przejazdu do granicy, a wraz z rozpoczętymi niedawno pracami po stronie niemieckiej na całym ciągu między Szczecinem a Berlinem. Jednotorowa dziś linia 409 zostanie rozbudowana o drugi tor, chociaż rozważana była tylko tzw. mijanka w Kołbaskowie. Jej przepustowość pozwoli na kursowanie 25 par pociągów pasażerskich oraz co najmniej 20 par pociągów towarowych na dobę.
Co się zmieni?
PKP PLK przewiduje powiększenie stacji Szczecin Główny o nowy peron 5, który będzie sąsiadował z peronem 4. Będzie to peron jednokrawędziowy o długości 200 metrów. Dojście do nowego peronu ma być zapewnione za pomocą rozbudowy kładki łączącej perony z ulicami Czarnieckiego i Kolumba.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?