Elektryki dla Polaków 2020. Zmiany prawa mają przyspieszyć powstania punktów ładowania samochodów elektrycznych

AIP
Podmioty rozwijające infrastrukturę dla samochodów elektrycznych w Polsce stają m.in. przed problemem zbyt długiego czasu oczekiwania na warunki przyłączenia ładowarek do sieci elektroenergetycznej. Adam Wojnar/Polska Press
Krótszy czas oczekiwania na przyłącze stacji ładowania do sieci energetycznej, wprowadzenie specjalnej e-taryfy i ustalenie wymogów związanych z instalacją infrastruktury dla samochodów elektrycznych w budynkach wielorodzinnych – to tylko niektóre z kilkudziesięciu zmian prawa, które przyspieszyłby korzystanie przez Polaków z samochodów elektrycznych.

Takie rozwiązania będą postulowane w ramach projektu „Białej Księgi Elektromobilności”. Prace PSPA i polskiej branży elektromobilności nad dokumentem wkraczają w decydującą fazę.

Celem „Białej Księgi Elektromobilności” jest identyfikacja i usunięcie barier stojących na drodze swobodnemu rozwojowi zrównoważonego transportu w Polsce oraz wypracowanie propozycji odpowiednich zmian legislacyjnych. Na potrzeby projektu powołano pięć Grup Roboczych: ds. Podatków i Taryf, ds. Infrastruktury Ogólnodostępnej, ds. Promocji i Wsparcia Rynku, ds. Infrastruktury Budynkowej oraz ds. Wsparcia Samorządów.

Biurokracja hamuje budowę

Jeden z kluczowych pakietów rekomendacji Białej Księgi Elektromobilności dotyczy zmian prawnych usprawniających budowę stacji ładowania. Podmioty rozwijające infrastrukturę dla samochodów elektrycznych w Polsce stają m.in. przed problemem zbyt długiego czasu oczekiwania na warunki przyłączenia ładowarek do sieci elektroenergetycznej. Operatorzy systemów dystrybucyjnych są zobowiązani do wydania warunków przyłączenia w terminie 30 dni dla przyłączania do sieci o napięciu znamionowym do 1 kV i 150 dni dla przyłączenia do sieci o napięciu znamionowym powyżej 1 kV.
- W praktyce zazwyczaj wydają warunki przyłączenia w III grupie przyłączeniowej (powyżej 1 kV), co daje im możliwość skorzystania z dłuższego terminu, a jednocześnie nie informują z wyprzedzeniem do jakiego typu sieci nastąpi przyłączenie. Ani ustawa Prawo energetyczne, ani rozporządzenie ws. szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektronenergetycznego nie dają podmiotom ubiegającym się o przyłączenie narzędzia do skutecznego określenia rodzaju sieci, do której preferowałyby przyłączenie, a tym samym wpływu na czas trwania procedury niezbędnej do przyłączenia. Wprowadzenie zmian w tym zakresie pozwoliłoby znacznie przyspieszyć rozwój infrastruktury ładowania – tłumaczy Maciej Mazur z PSPA.

Masz kłopot z windykatorem, wyjeżdżasz na dłużej i chcesz by ktoś za ciebie odbierał korespondencję i załatwiał sprawy w urzędzie. Ustanowić pełnomocnictwo czy dać upoważnienie - co lepsze, radzi ekspert. Po prostu kliknij w ten tekst a dowiesz się wszystkiego.

W „Białej Księdze Elektromobilności” branża proponuje m.in. wyodrębnienie dla stacji ładowania osobnej grupy przyłączeniowej oraz określenie krótszych terminów dla warunków przyłączenia stacji ładowania. Propozycje zmian czerpią z niektórych mechanizmów usprawniających, przewidzianych przez obowiązujące prawo dla odnawialnych źródeł energii.

Zbyt wysokie opłaty stałe

Kolejną, bardzo poważną barierę stanowią wysokie opłaty dystrybucyjne stałe, dotkliwie obciążające operatorów infrastruktury ładowania. Obecnie liczba pojazdów elektrycznych w Polsce utrzymuje się na niskim poziomie. Według „Licznika Elektromobilności”, uruchomionego przez PSPA oraz PZPM, pod koniec kwietnia 2019 r. po polskich drogach jeździło 5 641 samochodów osobowych z napędem elektrycznym.
W konsekwencji, popyt na usługi ładowania jest stosunkowo niewielki. Tymczasem, operatorzy publicznie dostępnej infrastruktury ponoszą wysokie koszty stałe związane z zapewnieniem dostaw energii dla stacji ładowania.
Opłaty dystrybucyjne dotkliwie obciążają operatorów, w praktyce uniemożliwiając rozbudowę infrastruktury na skalę konieczną dla szerszej popularyzacji samochodów elektrycznych.
Rozwiązaniem tego problemu jest wprowadzenie specjalnej Taryfy E, pozbawionej opłaty dystrybucyjnej stałej przy trzykrotnie wyższych opłatach zmiennych dystrybucyjnych. Jej wdrożenie pozwoliłoby wyeliminować nadmierne obciążenie operatorów sieci stacji ładowania opłatami dystrybucyjnymi. Propozycje regulacji normujących Taryfę E zostaną ujęte w „Białej Księdze Elektromobilności” – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Dopłaty do stacji ładowania

Kolejnymi zmianami, o jakie postuluje branża, jest objęcie dopłatami z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu również prywatnych stacji ładowania.
- Obecnie, polskie prawo przewiduje wsparcie jedynie dla infrastruktury ogólnodostępnej. Tymczasem, jak wynika z wydanego przez PSPA „Barometru Nowej Mobilności 2019/2020”, aż 92% kierowców samochodów elektrycznych preferuje ładowanie swoich pojazdów w miejscu zamieszkania. Wprowadzenie dopłat do prywatnych ładowarek z pewnością wpłynęło by na wzrost zainteresowania Polaków elektromobilnością – mówi Jan Wiśniewski z Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych.

Autorzy „Białej Księgi Elektromobilności” zwracają również uwagę, że Polska w dalszym ciągu nie implementowała postanowień Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej, które m.in. przewidują konieczność zapewnienia możliwości instalacji stacji ładowania przy miejscach postojowych w budynkach wielomieszkaniowych. W rezultacie takie obiekty nie są projektowane z uwzględnieniem potrzeb użytkowników samochodów elektrycznych.
„Biała Księga Elektromobilności” będzie zawierać kompleksowo opracowane propozycje rozwiązania tego problemu, m.in. w zakresie konieczności wyposażania infrastruktury kanałowej na wszystkich stanowiskach postojowych w przewody elektryczne o parametrach umożliwiających podłączania punktów ładowania EV.

To tylko niektóre z kilkudziesięciu zmian prawa, które będą postulowane w ramach projektu „Białej Księgi Elektromobilności”. 28 stycznia w Centrum Nowej Mobilności w Warszawie odbędzie się kolejne spotkanie konsultacyjne, na którym PSPA wraz z partnerami omówi projektowane zmiany.
Przekazanie dokumentu przedstawicielom administracji centralnej ma nastąpić podczas Kongresu MOVE, organizowanego przez PSPA w ramach Poznań Motor Show w dniach 26-27 marca br.

Chcesz być dobrze poinformowany w tematach budżetu domowego, prowadzenia biznesu i ważnych zmian w prawie? Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Naprawdę warto!

Podatek cukrowy. Podreperuje budżet czy zdrowie Polaków?

Wideo

Materiał oryginalny: Elektryki dla Polaków 2020. Zmiany prawa mają przyspieszyć powstania punktów ładowania samochodów elektrycznych - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Samochod elektryczny to sprawa polityczna. Ani jego bilans ekologiczny nie jest lepszy... no poza tym ze sobie beda mogli pozwolic tylko niektorzy na taki luksus.

Ale najlepiej dalej tanim weglem palic ale elektryczniakiem jezdzic..

P
Profesor M70B50

Elektryczne pojazdy

G
Gość

Wszyscy Polacy do elektryków

Jak podawały ostatnio media jazda takim cudem na prąd które kosztuje dużo więcej jak zwykły spalinowiec też kosztuje dużo więcej Spółka sobie krzyczy przeszło 3 zł za KWh Pogratulować

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3