Ekspert oceni stan 133-letniej „Gryfii”. Niewykluczone, że zabytek zostanie uratowany i nie opuści Szczecina

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Szczecin znalazło rzeczoznawcę, który sprawdzi stan jednostki. Obecny właściciel, czyli Morska Stocznia Remontowa "Gryfia", oferuje pełen serwis zabytkowego promu, który wymaga prac konserwacyjnych.

Piotr Krzystek, prezydent Szczecina w rozmowie z „Głosem” zapowiedział, że miasto jest zainteresowane promem „Gryfia”, który chce sprzedać Morska Stocznia Remontowa „Gryfia”. Zanim urzędnicy podejmą decyzję trzeba jednak zbadać stan techniczny jednostki z 1887 roku. To niebawem się uda.

- Na prośbę prezydenta nasza spółka powołała eksperta, który zajmuje się rzeczową oceną stanu technicznego promu „Gryfia”. Sporządzona przez niego dokumentacja zostanie przeanalizowana i pomoże w podjęciu decyzji dotyczącej ewentualnego zakupu jednostki. Szacujemy, że wyniki ekspertyzy poznamy w niedługim czasie – informuje Celina Wołosz, rzecznik prasowy spółki
Żegluga Szczecińska Turystyka Wydarzenia.

Prezydent Krzystek proponuje, żeby jednostka zacumowała przy powstającym na Łasztowni Morskim Centrum Nauki, jednak z możliwością odholowania na czas imprez. Wolę współpracy w tej dziedzinie podtrzymuje również urząd marszałkowski.

- Podtrzymujemy zainteresowanie przejęciem promu „Gryfia”. Oba samorządy – Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego i Gmina Miasto Szczecin - analizują sytuację. Wszystko po to, aby wspólnie podjąć optymalną decyzję w tej sprawie – komentuje Olgierd Geblewicz, marszałek Województwa Zachodniopomorskiego.

Przypomnijmy, że Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” wystawiła prom na sprzedaż za 170 tysięcy złotych. Jednak nie znalazł się chętny. Jednostka została wycofana z przetargu i obecny właściciel czeka na propozycje ze strony samorządu dotyczące zakupu promu. Stocznia obiecuje, że zapewni bardzo atrakcyjne warunki stałej obsługi jednostki.

- Uważamy, że tak wartościowy zabytek jakim jest prom pasażersko-samochodowy "Gryfia" powinien zostać w swoim macierzystym porcie w Szczecinie. Zarząd Spółki jest gotowy bardzo elastycznie podejść co do kosztów sprzedaży jednostki. Należy również zaznaczyć, że obydwa samorządy dysponują środkami, które pozwolą nabycie tego promu. Jednocześnie Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” S.A. pragnie przypomnieć, że obowiązuje ściśle określone prawo zezwalające na zbywanie części majątku stałego. Mając na uwadze powyższe, Zarząd Spółki deklaruje pełen serwis i bardzo atrakcyjne warunki stałej obsługi ww. jednostki - czytamy w piśmie, które trafiło do naszej redakcji.

ZOBACZ TEŻ:

WIDEO: Jak wyglądał Szczecin kilkanaście lat temu?

Wiemy też w jakim stanie jest prom, który został zwodowany 133 lata temu.

- Prom "Gryfia" eksploatowany był przez Spółkę do momentu oddania do użytku przeprawy przez Most Brdowski. Stanowił on rezerwę dla promu Gryfia II, dlatego w ostatnim okresie eksploatacji użytkowany był sporadycznie, jednakże do końca pozostawał w pełni sprawny. Po odstawieniu go w miejsce aktualnego postoju prom nie był użytkowany, jednakże maszynownia i wszystkie istotne systemy były zabezpieczone. Po kilkuletnim okresie wyłączenia z eksploatacji przed próbą uruchomienia go należałoby dokonać przeglądu i sprawdzenia wszystkich systemów w celu potwierdzenia sprawności jednostki. Podsumowując, ze względów wizerunkowych wskazane byłoby wykonanie prac konserwacyjnych - mówią przedstawiciele MSR.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie