Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin gimnazjalny 2009. Dziś część humanistyczna. Zobacz odpowiedzi!

Monika Stefanek, asta
Fot. Sławek Ryfczyński
Ponad 20 tysięcy zachodniopomorskich uczniów rozpoczęło dzisiaj egzaminy gimnazjalne. Wyniki testów, zwanych często "małą maturą", zdecydują, w jakich szkołach będą się mogli dalej kształcić.

Egzaminy trwają trzy dni. Dzisiaj uczniowie zmierzyli się z częścią humanistyczną, sprawdzającą wiedzę m.in. z języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, plastyki i muzyki. Na rozwiązanie testu mieli dwie godziny. Wśród zagadnień pojawiły się pytania o Powstanie Listopadowe, trzeba było też napisać rozprawkę o tułaczce i podróżowaniu.

Szczecińscy gimnazjaliści, których pytaliśmy o wrażenia po egzaminie, byli z siebie zadowoleni.

- Było łatwiej niż na egzaminie próbnym - cieszyła się Laura Jurkowska z klasy trzeciej "f" Gimnazjum nr 14. - Odpowiedziałam na wszystkie pytania, rozprawkę też napisałam.

Zadowolona z siebie była także jej koleżanka Anna Ounanian.
- Było okay. Rozprawki co prawda nie napisałam, ale w sumie było dobrze - przyznała dziewczyna.

Dzisiaj gimnazjaliści zmierzą się z częścią matematyczno-przyrodniczą. Uczniowie znacznie bardziej obawiają się testów, sprawdzających wiedzę z matematyki, chemii, biologii, geografii i fizyki.

- Nigdy nie byłem dobry w tych przedmiotach - stwierdził Mateusz Lenczewski, trzecioklasista z Gimnazjum nr 14. - Dlatego znacznie bardziej się ich boję. W piątek piszemy angielski, ale z tym nie powinno być żadnego problemu.

Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia szkoły. Jeśli uczeń napisze go słabo, ale uzyska pozytywne oceny na świadectwie, to i tak ukończy gimnazjum. Wyniki egzaminu z części humanistycznej oraz matematyczno-przyrodniczej będą jednak miały wpływ na to, do jakiej szkoły ponadgimnazjalnej dostaną się uczniowie. Z każdej części młodzież może uzyskać 50 punktów. Im lepsza szkoła, tym więcej punktów potrzeba do dostania się do niej.

Gimnazjaliści ze Świnoujścia: poszło nam całkiem nieźle

Jedni mieli problemy z rozprawką, inni z interpretacją wiersza, niemalże wszyscy nasi rozmówcy z napisaniem podania do dyrektora (to przez te formalne wytyczne w tego typu dokumentach - mówili) - to pierwsze wrażenia świnoujskich uczniów po części humanistycznej testu gimnazjalnego.

Jak mówili w rozmowie z nami, test nie był specjalnie ciężki. Większości zagadnień się spodziewali.

- Może po za tym nieszczęsnym podaniem - mówią.

Każdy liczy oczywiście na maksymalne 50 punktów. Na wyniki muszą trochę poczekać.

Zobacz jakie są odpowiedzi z egzaminu humanistycznego

1.Jaką rolę w życiu Marka Kamińskiego odegrały książki, które czytał w dzieciństwie:
Obudziły w nim ciekawość świata

2.Co studiował Marek Kamiński: Filozofię

3. Zdaniem M. Kamińskiego wyprawy: pozwalają realizować marzenia i odkrywać prawdę o człowieku

4. "Wyrażenie białe plamy" w kontekście wypowiedzi M. Kamińskiego oznacza: Nowe, niezbadane jeszcze miejsca

5. Ogólna myśl o charakterze filozoficznym Marka Kamińskiego, którą zawarł w zdaniu: Każdy człowiek może bardzo wiele dokonać jeśli tylko chce

6. W centrum obrazu artysta umieścił: Mężczyznę z cyrklem

7. Świat oglądający przez okno: Oświetla głównie sylwetkę mężczyzny i rozłożoną mapę

8. Wyraz twarzy i postawa postaci przedstawionej na obrazie świadczą: o zadumie

9 Obraz jest przykładem malarstwa: rodzajowego

10. W którym z zacytowanych wersów bezpośrednio ujawnia się podmiot liryczny: Dużo motyli mi pokaż, serce motyli przybliż i przytul.

11.Osoba mówiąca w wierszu: marzy o szczęściu w miłości

12. Nastrój, w jakim jest podmiot liryczny najtrafniej wyrażają określenia: ukojenie i nadzieja

13. Jakie środki poetyckie występują w wersie: rozmowy gwiazd na gałęziach pozwól mi słyszeć zielonych- przenośnia i epitet

14.O tym, że wiersz ma charakter prośby świadczy wielokrotne użycie: trybu rozkazującego czasowników

15. Z wiersza wynika, że: bliskość ukochanej osoby może być źródłem szczęścia

16. Powstanie listopadowe wybuchło w roku: 1830

17 Emigrację polistopadową nazywana "Wielką", ponieważ jej przedstawiciele odegrali ogromna rolę polityczną i kulturalną

18. Z tekstu III wynika, że emigranci marzyli: o odzyskaniu przez Polskę niepodległości

19. Związek przyczynowo- skutkowy został poprawnie przedstawiony w szeregu: klęska powstania listopadowego, Wielka Emigracja- rozwój kultury polskiej na obczyźnie

20. Tekst III jest przykładem: literatury popularno naukowej

Za chwilę ciąg dalszy

"Wyprawa, wędrówka, tułaczka...- podróż nie jedno ma imię." To temat tegorocznej rozprawki na egzaminie gimnazjalnym. Oprócz tego było trzeba napisać podanie, plan dnia ważna była również znajomość daty powstania listopadowego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński