Co nowego w autobusach
Co nowego w autobusach
Posiadają klimatyzację, specjalny system wcześniejszego wykrywania i gaszenia ewentualnych źródeł pożaru w komorze silnikowej, elektroniczne tablice do wskazywania trasy, po prawej stronie tablice elektroniczne z numerem linii dla osób niedowidzących, automaty do sprzedaży biletów (dziś jeździ tylko 12 wozów z takim wyposażeniem) oraz silnik spełniający wymogi EEV (najwyższe w Europie).
Dąbie wzbogaciło się o 10 Solarisów Urbino 18 czyli przegubowców. Klonowica otrzyma dwa Solarisy Urbino 10 (krótkie) oraz osiem Solarisów Urbiono 18.
- Bardzo mnie cieszy, że udało się zrealizować moją interpelację - mówi nie bez dumy radny Marek Goc, który w czerwcu ubiegłego roku interpelował o podwyższenie kapitału zakładowego obu spółek i przeznaczenie go na zakup nowych autobusów. - Negocjacje z wiceprezydentem Beniaminem Chochulskim trochę trwały, ale ważne jest, że mamy finał i to ze skutkami również na rok ubiegły.
Te skutki, to rozwiązanie finansowania zakupów. Marszałek województwa zgodził się bowiem sfinansować 85 proc. kosztów zakupu. To zaś daje możliwość z "zaoszczędzonych" pieniędzy kupienia w przyszłym roku kolejnych pojazdów.
- Planuję w pierwszym kwartale nabycie następnych 14 wozów - przyznaje Krzysztof Putiatycki, prezes SPA Klonowica. - Dzięki umowie z marszałkiem do wydania pozostanie mi około 18 mln zł.
Podobne zakupy planuje druga spółka autobusowa.
- Następne 15 sztuk zakupimy w latach 2011-2012 - mówi Włodzimierz Sołtysiak, prezes SPA Dąbie.
Nie wiadomo jeszcze, czy nowe autobusy będą pochodzić z firmy Solaris, czy też Volvo bądź Mercedes. Obecny przetarg Volvo przegrało z Solarisem, co nie znaczy, że tak będzie w przyszłym roku. Nie brane są pod uwagę autobusy Scania produkowane w Słupsku. Nie mają bowiem w pojazdach niskopodłogowych czwartych drzwi podwójnych, wymaganych przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie.
Co to za pojazdy
Stan posiadania
SPA Dąbie użytkuje 100 autobusów, z czego 50 proc. to tabor nowy, mający mniej niż 10 lat. SPA Klonowica - 95, z czego 26 sztuk nie ma więcej, niż 3 lata.
Solaris Urbino 10 firmy Solaris Bus & Coach jest niskopodłogowym autobusem przeznaczony dla komunikacji miejskiej. Od 2005 r. produkowany jest model trzeciej generacji. Wyposażony w silniki diesla. Solaris Urbino 18 produkowany jest od drugiej połowy 1999. Obecne modele, to również trzecia już generacja. Jest wytwarzany w wersjach z silnikami diesla lub z napędem elektrycznym, jako Solaris Trollino 18. Graficznym symbolem autobusu Urbino 18 jest zielony jamnik.
Urbino 10 kosztuje ok. 740 tys. zł, Urbino 18 - 1100 tys. zł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?