Co dalej z autobusami pośpiesznymi w Szczecinie? Mogą zostać zlikwidowane [sonda]

Marek Jaszczyński
Poznaliśmy trzy warianty zmian w komunikacji miejskiej. Dwa przewidują likwidacje wszystkich autobusów pośpiesznych? A jeden, połowę
Poznaliśmy trzy warianty zmian w komunikacji miejskiej. Dwa przewidują likwidacje wszystkich autobusów pośpiesznych? A jeden, połowę Sebastian Wołosz
Trzy warianty zmian w siatce połączeń, we wszystkich pasażerowie odczują likwidację pośpiesznych linii autobusowych. To propozycje dotyczące tego, co się stanie po uruchomieniu Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.

SST w pigułce

SST w pigułce

Obecnie realizowany jest pierwszy etap Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Planowany termin zakończenia inwestycji to kwiecień 2015 roku. Budowana nowa linia tramwajowa mieć będzie ok. 4 km długości, zacznie się na Basenie Górniczym i zakończy się tymczasową pętlą przy ul. Turkusowej zlokalizowanej w sąsiedztwie osiedla Słonecznego i okolicach szpitala w Zdrojach.

Plany poznaliśmy w czasie debaty poświęconej systemowi komunikacji miejskiej Szczecina. Opracowanie koncepcji na zlecenie Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie dokonał zespół Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego.

Dokument był gotowy w grudniu ubiegłego roku, ale do publicznej wiadomości został podany dopiero teraz.

**Czytaj również:

Szczeciński Szybki Tramwaj. Budowa jest na półmetku

**

Groteskowa prezentacja

Warto napisać kilka słów na temat tego w jaki sposób doszło do prezentacji. Wyglądało to groteskowo. Każdy z uczestników debaty miał do dyspozycji 10 minut na prezentację. Szkopuł w tym, że to niewiele czasu. I tak było w przypadku prezentacji ZUT. Dr Wojciech Ignalewski zdążył przedstawić Wydział Techniki Morskiej i Transportu, skład osobowy zespołu badawczego i kiedy przechodził do omówienia metod badawczych... czas minął. Zareagował Włodzimierz Sołtysiak, prezes Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Dąbie".

- Przecież nie było jeszcze tego, co najciekawsze! - powiedział.

Leszek Duklanowski, prowadzący debatę pozwolił na wydłużenie wystąpienia o trzy minuty. Dzięki temu w ekspresowym tempie poznaliśmy propozycje zmian.

Pierwszy wariant zakład likwidację linii B (kursuje między osiedlami Słonecznym a Arkońskim), D (ze Słonecznego na pl. Rodła), E (z Bukowego na pl. Szarych Szeregów) i F (z pl. Rodła na osiedle Chemik), a pozostawienie kursów autobusów A (z Żelechowej do osiedla Bukowego), C (plac Rodła na osiedle Kasztanowe) i G (plac Rodła - Wielgowo), ale na skróconej trasie.

Drugi wariant zakłada likwidację wszystkich autobusów pośpiesznych, ale uruchomienie nowego kursującego przez Autostradę Poznańską.

Trzeci wariant zakłada również likwidację wszystkich linii pośpiesznych, nowością miałaby być linia autobusowa z osiedla Kasztanowego przez Dąbie do Basenu Górniczego.

We wszystkich wariantach z tymczasowej pętli "Turkusowa" kursowałyby cztery linie tramwajowe: 2, 4, 7 i 8.

- Nie wyobrażam sobie wprowadzenia zmian bez konsultacji społecznych - mówi dr Wojciech Ignalewski z ZUT, który przedstawił koncepcję. - Najlepiej gdyby konsultacje odbyły się już w czerwcu. Na zmiany należy jednak patrzeć całościowo, a nie tylko w wycinku dotyczącym prawobrzeża.

Opracowanie nie będzie jednak udostępnione tak szybko jak chcielibyśmy.

- Zaczekamy z tym do czerwca, kiedy zostanie uchwalony plan transportowy - mówi Dariusz Wołoszczuk, rzecznik Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego.

Wiemy, też o nowościach proponowanych przez ZDiTM, a dotyczących komunikacji autobusowej w lewobrzeżnej części miasta. Linia 86, która będzie miała początek na osiedlu Kaliny, pojedzie ulicą Witkiewicza, Jagiellońską, aleją Wojska Polskiego i Dworcową, skończy kurs na dworcu PKP Szczecin Główny.

Linia 72 pojedzie z osiedla Kaliny do dworca głównego przez przez ul. Jagiellońską i plac Lotników do al. Niepodległości. W drodze powrotnej pojedzie przez ul. Obrońców Stalingradu i aleję Wojska Polskiego. To autobus, który ma zatrzymywać się na ulicy Jagiellońskiej po wprowadzeniu jednego kierunku ruchu. Zadaniem obu linii jest odciążenie przeładowanych autobusów na linii 75.

**Czytaj również:

Budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Przesuną willę Grüneberga

**

Co o propozycji sądzą eksperci

- SST powinien z większą szybkością przewozić pasażerów do celu. Najwięcej podróży odbywa się do pracy i szkoły. Ci pasażerowie wiedzą ile czasu trwa ta podróż. Po wdrożeniu nowego rozwiązania zweryfikują co dla nich było lepsze - mówi profesor Wojciech Bąkowski z Uniwersytetu Szczecińskiego. - Wszystkie proponowane warianty powinny być symulacyjnie opisane i już na tym etapie można coś ocenić. Spadek liczby pasażerów zobliguje "zarządzających" do wykazania wielkości potoku pasażerskiego jaki obsługuje SST. Dlatego musi nastąpić zredukowanie nie tylko niektórych linii autobusowych, ale inne ukształtowania tak, aby dowieźć do przystanków i pętli. Dlatego przypuszczam że z braku nowoczesnego sterowania ruchem i braku integrowania przesiadek z autobusu na tramwaj i odwrotnie, gros pasażerów będzie miała wydłużony czas dojazdu.

Marek Duklanowski, radny PiS przed rokiem na podobnej debacie pytał, czy czas przejazdu z wykorzystaniem SST z dzielnic prawobrzeża nie zostanie wydłużony.

**Zobacz także:

Szybki tramwaj. Autobusy pospieszne do lamusa

**

- Takie miałem i mam obecnie obawy, bo porównanie dzisiejszych rozkładów z przewidywanymi czasami przejazdów po wybudowaniu SST na to właśnie wskazują - uważa radny. - A pasażer, wśród wymienianych korzyści z przejazdu komunikacją zbiorową, wymienia wśród najważniejszych czas przejazdu i bezpośredniość relacji. Skoro zatem dajemy alternatywę w postaci przejazdu z przesiadką zamiast bezpośredniego połączenia (jak choćby docelowo z os. Bukowego do centrum), winniśmy skrócić czas przejazdu. Tak się jednak może nie zdarzyć. Rozwiązaniem tej sytuacji mogłoby być (składałem w tej sprawie interpelacje) nadanie priorytetu dla ruchu pojazdów szynowych w mieście. Skoro tramwaj, z oczywistych względów, nie może jechać zbyt szybko, winien przejeżdżać przez wszystkie skrzyżowania nie zatrzymując się na nich. Tak dzieje się w wielu miastach w Europie Zachodniej, ale również coraz częściej w miastach polskich. W Szczecinie mamy obecnie trzy (jedynie!) takie miejsca w całym mieście. I nie ma widoków na zmianę tego stanu rzeczy. Uważam, że tę optykę należałoby zmienić - trzeba przywrócić należną rangę transportowi zbiorowemu w mieście. Same inwestycje nie wystarczą, kiedy nie następuje w ślad za tym zmiana mentalności nas wszystkich - pasażerów i zarządzających systemem.

- Nie po to modernizujemy za około 100 mln zł ciąg torowisk wraz siecią trakcyjną i podstacjami na Energetyków - Gdańskiej, budujemy za 165 mln zł SST i kupiliśmy za 240 mln zł tramwaje niskopodłogowe do obsługi linii tramwajowych na Prawobrzeże, żeby dalej utrzymywać "pośpiechy" - uważa Marek Goc, były radny. - Niewątpliwie zwracam uwagę, że celowym jest zwiększenie prędkości tramwajów obsługujących linie SST do 70 km/h, wprowadzenie "przystanków na żądanie" na Gdańskiej i wprowadzenie wielkopojemnych składów Kt4dt na linie 2,7,8 aby uzupełnić niskopodłogowce Pesy po kątem zdolności przewozowej. Uważam też, że rozważenia będzie wymagać ewentualne zwiększenie częstotliwości kursowania pojazdów w szczególności na liniach 2,8, gdzie w szczycie kursują co 12 minut. Być może celowym będzie ich kursowanie co 6 minut.

Przypomnijmy, że w czasie pierwszej debaty dotyczącej Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, która odbyła się wiosną 2013 roku, padło ważne stwierdzenie - po pierwsze, 80 procent pasażerów korzystając z SST musi być zadowolona i pokonywać trasę szybciej niż obecnie.

Wideo

Komentarze 47

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
pasażer

Panie Goc

 Jak są autobusy pospieszne to nie wydaje się pieniędzy na budowę linii tramwajowej tylko po to by te autobusy zastąpić

To dziwne jak z taką inteligencją został Pan radnym. Na szczęście jest już Pan byłym radnym

m
mieszkaniec

Ten tramwaj to "uszczęśliwianie" podróżnych na siłę. Jak ktoś chce nim jechać to niech jedzie A kto chce korzystać z pośpiechów - to niech ma taką możliwość. Zostawcie obie możliwośći na np. rok i zobaczycie mądre głowy z Zut`u co wybierze społeczeństwo. Te wasze wyliczanie prawdopodobieństwa itp. nijak się mają do potrzeb mieszkańców korzystających z linii pośpiesznych. Bedę korzystał z SST jak mnie dowiezie ze śródmieścia na Bukowe bez żadnej przesiadki - wtedy będę zadowolony. Mam propozycje dla mądrych głów z tego miasta - poczytajcie sobie to forum - jest lepsze i bardziej miarodajne niż referendum w sprawie likwidacji linii pośpiesznych!

Z
Ze Słonka

Jestam przeciwna likwidacji autobusów pośpiesznych A i B, to poroniony pomysł!!! Nie mam zamiaru dygać z drugiego końca Słonka pod Selgros, by sie przesiadać później, ani nie mam zamiaru być podwożona ze Słonka na Turkusową. Gdzie tu sens, logika?? Dlaczego od razu linia tramwajowa nie jest pociągnięta przynajmniej do Kijewa, jak można końcowy przystanekwymyslić u bram tak wielkich osiedli!!!! Czy na kolejny odcinek torów mamy czekać znowu 30 lat?! To jakieś kpiny! Mam samochód, korzystam z niego dojeżdzając do pracy, muszę się przeprawić na drugi koniec Szczecna, korzystam z autostrady A6 i Autostardy Poznańskiej. Ale jak mam jechać drugi raz do centrum, na Plac Rodła, czy na Niebuszewo, nie zamierzam jechać autem, korzystam z jednej linii A lub B, i zajmuje mi to 20 -25 min, a na Wyszyńskiego bywa i 15 min, dalej mogęsobie pospaceprwać po centrum, samochodu wolę tam nie używać jeżdząc po dziurawych drogach! Nie mam zamiaru jeżdzić do Bramy Portowej z przesiadkami, chcę jechać jedną linią pośpieszną! To nie decydenci będą jeździć więc niech sami decyzji nie podejmują!!!

M
Marcin

Niech się taki radny przejedzie taką linią pośpieszną, a potem niech spróbuje stanąć na w miejscu, do którego dojeżdżać ma ten SST. Jak pomyśli ile razy dziennie będzie musiał pokonać po kilka kilometrów pieszo to może zrozumie błąd w swoim rozumowaniu.

 

Ostatnia stacja SST jest za Selgrosem, czyli prawie 2,5 km od końcowego przystanku A na Bukowym. A jeszcze dalej jest na Majowe. Niech taki radny weźmie w ręce dwie siatki z zakupami i przejdzie się codziennie ze dwa razy na takim odcinku.

 

Jeśli wydaje się ponad 100 mln złotych, to trzeba to wcześniej przemyśleć i tak ustawić komunikację, by ludziom było lepiej, a nie gorzej. W przeciwnym przypadku wywala się pieniądze w błoto.

A
Aga

To jakaś kpina z likwidacją autobusów pospiesznych. Niech "zespół badawczy" pojeździ sobie przez tydzień autobusami plus ze dwie przesiadki tramwajem a w drugim tygodniu autobusami pośpiesznymi to zweryfikuje swoje poglądy. Likwidacja autobusu linii C to absurd. Kto nie jeździ to nie wie.  Dojechanie do Dąbia, oś Kasztanowego i droga powrotna do centrum zwykłymi autobusami to jakiś koszmar.

p
prawostronna

To zwykła granda jest!! Zlikwiduje się autobusowe połączenie prawobrzeża z miastem, tylko po to, zeby udowodnić, iż "szybki"(kpina) tramwaj jest niezbedny. Prawda jest taka,że wiele milionów wyrzucono po prostu w błoto! Zaledwie 4 km torów, nikt nie mówi o tym,że ten tramwaj bedzie kończył bieg przed Osiedlem Słonecznym! Nie spełnia on zupełnie swojej roli, bo nie przebiega przez osiedla prawobrzeża, a jej mieszkańcom codziennie dojezdzajacym do miasta utrudni życie! Prawdą jest również to, ze nie szanuje się mieszkańców tego miasta, którzy płacą za bilety - gdybym chciała tracic swój czas już dzisiaj przesiadałabym się na Basenie Górniczym. Jest mi bez róznicy, gdzie się przesiądę. Płacę więcej, żeby nie musieć tego robić, bo jazda tramwajem trwa dłużej, a przesiadka to też niekończace sie czasami czekanie... Ze Słoneczznego do Bramy Portowej jazda pośpiechem trwa 15 min., ostatnia ojechałam tramwajem, 2 przystanki z Bramy na Turzyn - trwało to 9 min. !!! Ten tramwaj to nie szybka kolejka podmiejska (np. Kopenhaga), to nie metro, to utrapienie dla pracujących mieszkańców prawobrzeża!

T
Tadeusz

Ciekawe jak się tramwaj zepsuje to co taki cymbał duklanowski podwiezie Mnie autem?

s
sil

Bezmózgu o jakiwj likwidacji ty piszesz?! A jak my mieszkańcy bukowego mamy się dostać do Centrum?!!!
A może to jakoś rozsądniej rozplanować? Zlikwidować linię A (zamienić na zwykły autobus, puścić np. do Basenu Górniczego), zostawić F, bo ten chyba nic wspólnego z szybkim tramwajem nie ma.
Ja bym chciała likwidacji (zamiany) linii A, jak większość mieszkańców Żelechowej. Jedyny autobus, który bezpośrednio dowiezie z dzielnicy do Bramy Portowej, jedzie prawie jak zwykłe (58, 59, 101, 107).. pomija tylko 2 przystanki: Jana z Czarnolasu i Wilczą (więc zyskuje na czasie niewiele, gdyż tam nie ma światel, więc na przystanku autobus jest chwilę i nawet gdy A minie autobus zwykły, to często spotykają się na Sczanieckiej czy Matejki. Zatem autobus pospieszny na trasie Studzienna- Brama Portowa z niego żaden !!! Zresztą A ze Studziennej do Placu Rodła jedzie 15 minut wg rozkładu, tyle samo jedzie 58 czy 59 z Żelaznej). Zatem A na części swojej trasy jest zwykłym autobusem (i chyba większość osób z niego korzystających to osoby, które podróżują między Studzienną, a Bramą Portową i odwrotnie, niż między Basenem, a Słonecznym), a płacić trzeba za niego podwójnie.
Dlatego koniec zdzierstwa!!! Zlikwidujcie nam to A. Albo zróbcie pospieszne ze Słonecznego czy innych dzielnic do Basenu Górniczego. Na lewobrzeżu dajcie zwykłe (nie licząc dojazdu do Polic bo to inna sprawa).

s
sil

Komu w ogòle potrzebny jest ten tramwaj? Bo na pewno nie nam mieszkańcom prawobrzeża!!

D
Damian
W dniu 19.05.2014 o 09:34, numismus napisał:

Wy wszyscy co popieracie powinniście piznąć się w cymbał. Dlaczego? Pozostawienie autobusów pospiesznych przy liniach tramwajowych generuje niepotrzebne koszty, które będzie płacili my sami w podwyżkach cen biletów. Myślę, że tego nie chcecie, bo ja nie mam zamiaru płacić za bilet ulgowy godzinny jak typowy warszawiak. Jak tego chcecie to trudno.

Sam się jak to napisałeś - piznij w cymbał! Jak to ma być linia tramwajowa skoro nie będzie na trasie od punktu A do punktu B tylko pomiędzy tymi punktami! Np. z Kijewa lub Majowego będę musiał dojechać autobusem do tramwaju w zdrojach, który tylko dojedzie do Basenu Górniczego potem z Basenu tramwajem do centrum i kolejna przesiadka na autobus... Nikt kto nie porusza się na całej trasie nie zrozumie problemu i czasu dojazdu z tyloma przesiadkami! Wsadźcie sobie ten tramwaj wiecie gdzie!!! 

A
Anna
W dniu 18.05.2014 o 20:05, Rowerowy Szczecin napisał:

Po powstaniu roweru miejskiego poważnie zastanowiłbym się nad likwidacją co niektórych mniej uczęszczanych linii zwykłych

A co to ma wspólnego z rowerem???? Niech nikt kto nie dojeżdża z prawobrzeża codziennie nie zabiera głosu.

k
kolok

a moze pomyslec ze nie kazdy chce sie przesiadac, na basenie wysiadac i jechac dalej tramwajami...Ps. administrator czy to zolt czerwonolicy? Ktory zagraza naszym rodzimym gatunkom? A ja go skladam w obrazku...

G
Gość
W dniu 18.05.2014 o 17:45, Pogoniarz napisał:

pierwsza likwidacja to - LIKWIDACJA KRZYSTKA Z FOTELA PREZYDENTA I WYSŁANIE GO DO PRACY NAPSZYKŁAD AGRYFU!!! NIECH SIE NUCZY CHŁOP PRACY ZA GROSZE TO ZROZUMIE POTRZEBY INNYCH!!

i proponuje zeby do pracy dojezdzal komunikacja miejska.....

s
szn

A CO MA WSPÓLNEGO PSEUDO SZYBKI TRAMWAJ Z LINIĄ F?!

POLICE - RODŁA?

ŚMIECH NA SALI HAHA!!

;-/

autobus pośpieszny odcinek pomiędzy Wyszyńskiego a Basenem pokonuje w  6 minut

tramwaj z wg rozkładu 10 minut + przesiadka jaki to zysk

Dodaj ogłoszenie