Cargo Wagon w Szczecinie: Załoga obawia się zwolnień po podpisaniu chińskiej umowy

Marek RudnickiZaktualizowano 
Zakłady Cargo Wagon w Szczecinie.
Zakłady Cargo Wagon w Szczecinie. Fot. wagon-szczecin.pl
Podpisana z Chińczykami umowa o utworzeniu nowej spółki z PKP Cargo wzbudziła zaniepokojenie załogi Cargo Wagon w Szczecinie.

W spółce PKP Cargo Wagon w Szczecinie pracuje 180 pracowników. Z mediów i kilku nieoficjalnych informacji dowiedzieli się, że na bazie ich właśnie spółki ma powstać montownia chińskich wagonów. Ich własny zarząd ukrywał przed nimi te informacje.

- Jakieś szczątkowe informacje do nas docierały - mówi Michał Grzewka, przewodniczący zakładowej organizacji Solidarności. - Pełna tajemnica. Powiem wprost - to wszystko jest kręcone i kłamane.

We wtorek dokument o utworzeniu spółki CNR Cargo Wagon podpisali w Warszawie Jinan Railway, prezes i dyrektor zarządzający chińskiego producenta wagonów Vehicles Equipment Co Ltd, który należy do grupy China CNR Corporation Ltd., a ze strony polskiej Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo i Daniel Ryczek, członek zarządu ds. międzynarodowych.

Próbowaliśmy skontaktować się z prezes Cargo Wagon, Marianną Grzelak, ale przez dwa dni nie odpowiadała na telefony. W firmie dowiedzieliśmy się, że będzie obecna za dwa tygodnie.

- Te niepokojące informacje docierały do nas, ale nigdy drogą oficjalną - mówi przewodniczący. - Kiedyś na jednej z narad jeden jeden z dyrektorów stwierdził wręcz "te wagony, co robicie, można rozparcelować na inne spółki". Ostro zareagowałem, ale widocznie już wówczas coś planowano.

Załoga obawia się tych niedopowiedzeń i braku oficjalnych informacji na temat zawiązania spółki joint venture z Chińczykami. Mówi się, że zawsze wszystkie tzw. restrukturyzacje kończą się zwolnieniami. Denerwuje ich też, że ich własny zarząd zamiast poinformować pracowników, co się szykuje i jakie są plany, trzyma wszystko w tajemnicy.
Piotr Apanowicz, rzecznik prasowy PKP Cargo potwierdził jedynie, że "działalność firmy CNR Cargo Wagon uwieńczona zostanie powstaniem docelowego podmiotu joint-venture, który zajmie się montażem wagonów w Szczecinie". Zaś Daniel Ryczek z zarządu PKP Cargo stwierdził, że "do końca tego roku powinniśmy określić zapotrzebowanie na wagony ze strony PKP Cargo" oraz "sam montaż mógłby zostać uruchomiony do końca 2011 roku". Padło też bardzo ważne dla załogi zdanie: "PKP Cargo wstępnie szacuje, że docelowo zatrudnieni przy montażu wagonów około 100 osób".

- Nie jestem przeciwny chińskiej inwestycji w Szczecinie - podkreśla przewodniczący Michał Grzewka. - Nie chcę, by moje miasto zamieniło się w zielone płuca, jak to się stało za sprawą stoczni i być może Polic. Chcę jednak wiedzieć, co dalej z ludźmi, ze spółką, z pracą, jakie są plany.

Przewodniczący, który jest również członkiem rady nadzorczej, wyjechał na jej zebranie do Warszawy.

Spółka PKP Cargo Wagon-Szczecin powstała z wydzielenia części remontowej Zachodniopomorskiego Zakładu PKP Cargo. Działalność rozpoczęła 1 marca 2009 r. Jej 100 proc. właścicielem jest PKP Cargo. Zajmuje się naprawami okresowymi, bieżącymi i awaryjnymi wszystkich typów wagonów towarowych oprócz napraw okresowych zbiorników wagonów cystern, a także kasacją wycofanego z eksploatacji taboru wagonowego.

Czytaj e-wydanie »

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 12

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Grzesiek

Niestety, wprowadzenie nowoczesnych linii montażowych często oznacza redukcję pracowników. Najbardziej widać to gdy przejmowana lub po części prywatyzowana jest firma państwowa. Nikt nie będzie płacił za zbędnych pracowników.

C
Chłop.

Przy braku odpowiedniego treningu wielki rozkrok w jakim Pan stoi grozi rozdarciem i to nie tylko wewnętrznym...Panie Przewodniczący !
Tylko psiakrew jak tu połączyć przyjemne z pożytecznym?
Bo i poparcie załogi aby z aktóweczką jeno się przechadzać konieczne no i posadka w Radzie Nadzorczej obstalowana też ważna.
To tak trochę błyśniemy to tu..to tam...?
Tylko czemu swoje nie zawsze logiczne i prawdą związane "bździny" podpisuje Pan ZAŁOGA.
ZAŁOGA to nie Pan -to MY !
Kończ Waść i wstydu oszczędź....
A Chińczycy....Lepsze to niż pusty brzuch ale duma na twarzy...No !

z
zwiazki ale nie solidarnoś

PARODIA CO TAM WYPISUJĄ HEHE MASAKRA CIEKAWIE ILU Z CARGO TAK MYSLI O ZWOLNIENIACH CHYBA CI TYLKO CO SIĘ BOJĄ BO PIJĄ ITD .....
I OCZYWIŚCIE PAN G. SOLIDARNOSCIOWIEC CHYBA WYSŁUCHAŁ TYLKO SWOJEGO KOLEGI PARODIA .......

m
moghli

Pisałem że to lep wyborczy, niby tak pężnie dzialający magostrat i PO w szczecinie.
Może gazeta policzy ile ubylo etatów w Szczecinie , a ile przybyło w czasie rzadów PO w Urzędzie Miejskim, Urzędzie Wojewódzkim i Urzedzie Marszałkowskim w szczecinie.
Walczą jak lwy o głosy dl;a Bronka myśliwego, jego i was klamców nic już nie uratuje przed klęską wyborczą w szczegolności jesienia w wyborach samorzadowych !

B
Barth
W dniu 01.07.2010 o 12:31, nie zdziwiony napisał:

Po to walczono z komuną aby był kapitalizm, czego dowodem były wyniki wolnych częściowo wyborów w roku 1989. To wtedy Naród zapragnął kapitalizmu.


W Polsce nie ma kapitalizmu.
n
nie zdziwiony

Po to walczono z komuną aby był kapitalizm, czego dowodem były wyniki wolnych częściowo wyborów w roku 1989. To wtedy Naród zapragnął kapitalizmu. Skoro chińskie wagony mają być tańsze niż polskie, wole chińskie, tak samo jak chińskie koszulki, chińskie wyroby elektroniczne, chiński węgiel, chińskie podróbki światowych marek. Komuna sama z siebie nie padła, więc teraz nie ma co płakać, tylko żyć i pracować w realiach kapitalizmu tak ciężko wywalczonego przez naszych wybrańców.
Przewodniczący związku zawodowego członkiem rady nadzorczej - takie rzeczy to nawet w ERZE by nie przeszły.

H
Henryk

Dlaczego związkowcy nie próbują jak górnicy walczyć o swoje czy są za bardzo ulegli władzy?
Zarobki z tego co wiem będą minimalne 1200zł.

O
Olek

Spokojnie! Jeżeli w tym "przedsięwzięciu" palce maczał nasz rząd, to będzie tylko Katar. Po wyborach wszystko wróci do normy. Ale gdy okaże się, że jeszcze zahaczyło o Pana Europosła Nitrasa, to na miejscu pracowników zaczął bym się rozglądać za jakąś pracą.

m
mms

Związkowscy to najgorsze zło.

O
Ojciec Tadeusz

Ciekawe jak będą pracowali za 1300zł sami będą się zwalniać rozpusta się kończy czas na zarabianie a nie dotacje z budżetu.

~Grzesiek~

Gdzie tutaj jest logika myślenia? Skoro działalność spółki ma być poszerzona to czemu to miałoby wiązać się ze zwolnieniami. Na zdrowy umysł trzea będzie zatrudnić jeszcze dodatkowych pracowników. Chyba nasi kochani związkowcy znowu sieją demagogię. Dopóki zwiazki nie będą mieć swoje siedziby poza zakladami to będzie w Polsce taka sytuacja, że związki usiłują zastępować dyrekcję.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3