Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Cargo Wagon w Szczecinie: Załoga obawia się zwolnień po podpisaniu chińskiej umowy

Marek Rudnicki
Zakłady Cargo Wagon w Szczecinie.
Zakłady Cargo Wagon w Szczecinie. Fot. wagon-szczecin.pl
Podpisana z Chińczykami umowa o utworzeniu nowej spółki z PKP Cargo wzbudziła zaniepokojenie załogi Cargo Wagon w Szczecinie.

W spółce PKP Cargo Wagon w Szczecinie pracuje 180 pracowników. Z mediów i kilku nieoficjalnych informacji dowiedzieli się, że na bazie ich właśnie spółki ma powstać montownia chińskich wagonów. Ich własny zarząd ukrywał przed nimi te informacje.

- Jakieś szczątkowe informacje do nas docierały - mówi Michał Grzewka, przewodniczący zakładowej organizacji Solidarności. - Pełna tajemnica. Powiem wprost - to wszystko jest kręcone i kłamane.

We wtorek dokument o utworzeniu spółki CNR Cargo Wagon podpisali w Warszawie Jinan Railway, prezes i dyrektor zarządzający chińskiego producenta wagonów Vehicles Equipment Co Ltd, który należy do grupy China CNR Corporation Ltd., a ze strony polskiej Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo i Daniel Ryczek, członek zarządu ds. międzynarodowych.

Próbowaliśmy skontaktować się z prezes Cargo Wagon, Marianną Grzelak, ale przez dwa dni nie odpowiadała na telefony. W firmie dowiedzieliśmy się, że będzie obecna za dwa tygodnie.

- Te niepokojące informacje docierały do nas, ale nigdy drogą oficjalną - mówi przewodniczący. - Kiedyś na jednej z narad jeden jeden z dyrektorów stwierdził wręcz "te wagony, co robicie, można rozparcelować na inne spółki". Ostro zareagowałem, ale widocznie już wówczas coś planowano.

Załoga obawia się tych niedopowiedzeń i braku oficjalnych informacji na temat zawiązania spółki joint venture z Chińczykami. Mówi się, że zawsze wszystkie tzw. restrukturyzacje kończą się zwolnieniami. Denerwuje ich też, że ich własny zarząd zamiast poinformować pracowników, co się szykuje i jakie są plany, trzyma wszystko w tajemnicy.
Piotr Apanowicz, rzecznik prasowy PKP Cargo potwierdził jedynie, że "działalność firmy CNR Cargo Wagon uwieńczona zostanie powstaniem docelowego podmiotu joint-venture, który zajmie się montażem wagonów w Szczecinie". Zaś Daniel Ryczek z zarządu PKP Cargo stwierdził, że "do końca tego roku powinniśmy określić zapotrzebowanie na wagony ze strony PKP Cargo" oraz "sam montaż mógłby zostać uruchomiony do końca 2011 roku". Padło też bardzo ważne dla załogi zdanie: "PKP Cargo wstępnie szacuje, że docelowo zatrudnieni przy montażu wagonów około 100 osób".

- Nie jestem przeciwny chińskiej inwestycji w Szczecinie - podkreśla przewodniczący Michał Grzewka. - Nie chcę, by moje miasto zamieniło się w zielone płuca, jak to się stało za sprawą stoczni i być może Polic. Chcę jednak wiedzieć, co dalej z ludźmi, ze spółką, z pracą, jakie są plany.

Przewodniczący, który jest również członkiem rady nadzorczej, wyjechał na jej zebranie do Warszawy.

Spółka PKP Cargo Wagon-Szczecin powstała z wydzielenia części remontowej Zachodniopomorskiego Zakładu PKP Cargo. Działalność rozpoczęła 1 marca 2009 r. Jej 100 proc. właścicielem jest PKP Cargo. Zajmuje się naprawami okresowymi, bieżącymi i awaryjnymi wszystkich typów wagonów towarowych oprócz napraw okresowych zbiorników wagonów cystern, a także kasacją wycofanego z eksploatacji taboru wagonowego.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński