MKTG SR - pasek na kartach artykułów

"Berlinka" czyli niedokończona autostrada Trzeciej Rzeszy. Zobacz archiwalne zdjęcia!

Marek Jaszczyński
Prace ziemne przy budowie autostrady Berlin - Szczecin. Formalnie autostrada (Reichsautobahn, w skrócie RAB) składała się z trzech odcinków : RAB 4a: Stettiner Dreieck Bäderstrasse (obecnie węzeł Rzęśnica); RAB 4b: Rzęśnica - Gdańsk - Elbląg; RAB 3: Elbląg - Królewiec.
Prace ziemne przy budowie autostrady Berlin - Szczecin. Formalnie autostrada (Reichsautobahn, w skrócie RAB) składała się z trzech odcinków : RAB 4a: Stettiner Dreieck Bäderstrasse (obecnie węzeł Rzęśnica); RAB 4b: Rzęśnica - Gdańsk - Elbląg; RAB 3: Elbląg - Królewiec. Zbiory Marka Łuczaka
21 maja 1934 roku rozpoczęły się prace przy jednej z wielkich inwestycji komunikacyjnych ówczesnej Rzeszy - autostradzie (Reichsautobahn) która miała połączyć stolicę Niemiec z Królewcem. Jednym z fragmentów, który powstał jest odcinek Berlin - Szczecin.

W latach 1926-1932 w Niemczech powstał projekt pierwszej na świecie sieci autostrad, o łącznej długości 6800 kilometrów. Prototypem stworzonym na potrzeby tego gigantycznego zadania był, wybudowany w latach 1912-1921, odcinek dwukierunkowej drogi na zachód od Berlina o długości około 10 km. Trasa została zbudowana przez towarzystwo Automobil-Verkehrs Übung-Strasse, które prowadziło studia nad rozwojem dróg i motoryzacji. Prototypowy odcinek znany jest pod nazwą AVUS i stanowi do dziś część autostrady wyjazdowej z Berlina.

W 1933 roku powstało przedsiębiorstwo Reichsautobahn, kierowane przez inż. Fritza Todta. Rozszerzono projekt budowy autostrad do 14000 km długości. Budowa autostrady została zainaugurowana pod koniec 1933, a prace ruszyły wiosną roku następnego. Nie chodziło jednak o wygodę podróży dla cywilów, ale o szybką możliwość przerzucania wojskowych kolumn transportowych.

- Jedna z zaplanowanych tras miała połączyć Berlin z Królewcem - mówi nadkomisarz dr Marek Łuczak, historyk ,autor monografii o szczecińskich osiedlach. - Równocześnie rozpoczęto wykonywanie odcinków Berlin-Szczecin oraz Królewiec-Elbląg, które w miarę rozbudowy miały połączyć się w całość. 27 września 1936 oddano do użytku pierwszy 113-kilometrowy odcinek od węzła Stettiner Dreieck (okolice Berlina) do Stettin-Süd. Odcinek autostrady w Klęskowie, powstał podczas budowy trasy Berlin-Szczecin, oddanej do użytku w 1936 roku. Naczelnym architektem budowy był Paul Bonatz. Nadzór nad budową wiaduktu autostrady w Klęskowie objął Friedrich Tommas, inżynier z dużym doświadczeniem, zdobytym podczas prac przy budowie mostów w Szczecinie, Wrocławiu i Berlinie.

W 1937 roku oddano do użytku węzeł komunikacyjny Altdamm w Kijewie, stanowiący połączenie ul. Zwierzynieckiej z autostradą A6. W tym czasie trwały już prace na drugim końcu trasy: od Królewca do Elbląga. W tym samym roku oddano do użytku odcinek Königsberg (Królewiec) Elbing-Ost (Elbląg-Wschód). Na tym fragmencie tymczasowo położono tylko jedną (południową) jezdnię, zostawiając miejsce na drugą, która miała być wybudowana wraz ze zwiększeniem natężenia ruchu. Rok później autostrada wydłużyła się o obwodnice Szczecina i Elbląga, odpowiednio do węzłów Bäderstrasse (koło Wielgowa) i Elbing-West. W latach 1933-1941 w Niemczech oddano do użytku 3869 km autostrad, a 2400 km było w budowie.

Warto w tym miejscu wspomnieć o tym, że budowa autostrady posłużyła Niemcom do wystąpienia do Polski o zgodę na budowę eksterytorialnej autostrady, która miała być poprowadzona przez Pomorze i połączyć drogą lądową Prusy Wschodnie z Rzeszą.
Prace na terenie budowy nieco zwolniły, gdyż kraj przygotowywał się do wojny i robotnicy byli potrzebni bardziej do budowy fortyfikacji oraz produkcji czołgów i amunicji. Od jesieni 1939 na budowę skierowano ponownie robotników, w tym przymusowych. Zbudowano następny dwujezdniowy odcinek Bäderstrasse (Rzęśnica) - Stargard-Massow (Łęczyca). Na całej długości wyżej opisanych odcinków zbudowana została pełna infrastruktura ówczesnej autostrady, tj. dwupoziomowe skrzyżowania, przyautostradowe przystanki i stacje benzynowe, itp.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ślubowanie olimpijczyków - wywiad Przemysław Zamojski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński