Tu powstanie główny budynek przystani, hangar na sprzęt, zaplecze socjalne
Basen jachtowy wybudował szczeciński Energopol. za ponad 4,2 mln zł. Pieniądze na budowę częściowo są z kasy gminy. Z funduszy unijnych udało się pokryć 40 proc. kosztów.
W sumie żeglarze mają tu do dyspozycji prawie 230 metrów nabrzeża. Basen ma powierzchnię 1625 metrów kwadratowych. Pomieści ponad 30 jednostek.
Nabrzeża są wyposażone w odbojnice, pachoły cumownicze, drabinki nabrzeżowe. Jest wykonana odpowiednia infrastruktura, prąd, doprowadzono wodę.
- Cieszy nas pełna akceptacja sąsiadów basenu jachtowego - podkreśla burmistrz Wolina. - Tuż obok wędzarnię i smażalnię ryb uruchamia pani Czesława Łaskorzewska. - Żeglarze otrzymają świeżą rybę, prosto z połowu, to zasada właścicielki.
Pani Czesława skorzystała z funduszy unijnych i z dwoma wspólnikami, rybakami uruchamia punkt gastronomiczny. Pierwsza wolińska smażalnia ryb będzie prawdziwą perełką.
Basen jachtowy jest tylko częścią inwestycji w infrastrukturę turystyczną. O marinie z prawdziwego zdarzenia będziemy mogli mówić, kiedy zostanie zrealizowany kolejny etap w ramach "Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego.
Firma PBO Grinbud z Nowogardu rozpoczęła przebudowę budynku Uczniowskiego Klubu Sportowego Albatros, nieopodal basenu. Autorem projektu jest szczecińska pracownia King-Dom Architektura Kinga Cichocka.
- We wrześniu weszliśmy na plac budowy - informuje Marcin Zakrzewski, kierownik robót. - Archeolodzy zakończyli prace i przymierzamy się do robót palowych. Projekt obejmuje główny budynek przystani, hangar na sprzęt, zaplecze socjalne.
Budynek zostanie całkowicie przebudowany i docelowo stanie się zapleczem basenu jachtowego.
Termin zakończenie inwestycji, o ile nie zaistnieją archeologiczne niespodzianki, przewidziany jest na maj 2014 roku.
Ostatnim elementem kompleksu będzie uporządkowanie urbanistyczne i budowlane terenu obecnej Ligi Morskiej i Rzecznej w Wolinie. Gospodarze chcą stworzyć jej godne warunki do funkcjonowania.
- Członkowie stowarzyszenia powołują właśnie samodzielny oddział Ligi Morskiej i Rzecznej w Wolinie - podkreśla burmistrz Jasiewicz. - Są w posiadaniu historycznych łodzi, które rzeczywiście stanowią niewymierny skarb. Chcą je prezentować i upowszechniać wiedzę o dawnej, wolińskiej potędze żeglarskiej.
Liga Morska w Wolinie
Tak będzie się prezentował woliński kompleks żeglarski w całości. Basen już jest, pozostałe elementy zostaną wzniesione w ciągu roku, dwóch
Powstała w 1981 roku. W latach 80. ubiegłego wieku pozyskała kuter trałowy "Limor" i motorówkę "Janka". Następnie Marynarka Wojenna przekazała Lidze zbudowany w 1936 roku w stoczni Abeking & Rasmussen w Bremie mahoniowy jacht typu Scharenkreutzer.
Następnym był zbudowany w 1972 r. w stoczni im. Leonia Teligi w Szczecinie jacht Dragon, potem dębowa konstrukcja typu Conrad II z 1962 roku (wcześniej jacht był jednostką patrolową Wojsk Ochrony Pogranicza). Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie przekazała jacht szkoleniowy typu DZ. Wszystkie są jachtami drewnianymi, tworzą unikalną kolekcję.
Liga Morska i Rzeczna pod flagą portu macierzystego Wolin bierze udział w regatach na Bałtyku i Zalewie Szczecińskim: Four Corners Race, Unity Line, Epifanes Classic Trophy, regularnie odwiedza porty Bornholmu i południowo-wschodniej Szwecji.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?