Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autobusy na gaz będą jeździły po ulicach Szczecina?

Marek Jaszczyński
Autobusy zasilane CNG to przede wszystkim oszczędność dla firmy i ulga dla środowiska. Tak prezentuje się man NG313 Lion's city G CNG.
Autobusy zasilane CNG to przede wszystkim oszczędność dla firmy i ulga dla środowiska. Tak prezentuje się man NG313 Lion's city G CNG. PKM Gdynia
Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe "Klonowica" chce kupić autobusy zasilane gazem ziemnym. Jest szansa sfinansowania inwestycji w ramach konkursu "Gazela".

- Złożyliśmy wniosek o wartości 30 milionów złotych na zakup 15 autobusów zasilanych gazem - mówi Krzysztof Putiatycki, prezes SPAK.

- Inwestycja może być sfinansowana w 100 procentach. Konkurs prowadzi Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

SPAK startuje w programie "System zielonych inwestycji (GIS Green Investment Scheme) Gazela - niskoemisyjny transport miejski." Do podziału jest 80 milionów złotych. Do NFOŚiGW wpłynęły wnioski o dofinansowanie dla 32 przedsięwzięć, na kwotę dofinansowania 643,6 mln złotych.

Wnioski dotyczą zakupu 362 niskoemisyjnych autobusów miejskich. Do końca maja potrwa pierwszy etap, oceny formalnej wniosków. O tym, kto otrzyma pieniądze dowiemy się dopiero pod koniec roku.

Nowoczesne autobusy, wykorzystywane w transporcie publicznym na świecie napędzane są coraz częściej gazem - zarówno dobrze znanym w Polsce (propan-butan), jak i gazem ziemnym (lub biogazem uzyskiwanym m.in. ze ścieków).

Technologia CNG, czyli sprężonego gazu ziemnego, charakteryzuje się bardzo niewielką ilością emitowanych zanieczyszczeń i wysokim bezpieczeństwem (również w razie wypadków). Autobusy napędzane gazem CNG spotkać można na ulicach m.in. Gdyni, Elbląga, Inowrocławia, Krakowa, Mielca, Mysłowic, Przemyśla, Radomia, Rzeszowa, Słupska, Tarnowa, Torunia, Wałbrzycha, Wrocławia i Zamościa.

Do wad tej technologii należy zaliczyć stosunkowo jeszcze niewielką w Polsce liczbę stacji tankowania paliwa CNG. Dlatego też w programie GAZELA wprowadzono możliwość m.in. rozbudowy infrastruktury niezbędnej do obsługi takiego taboru.

- Taką inwestycję moglibyśmy przeprowadzić wspólnie z gminą - informuje prezes Putiatycki. W Gdyni autobusy napędzane gazem ziemnym pojawiły się w 2007 roku, było to 5 autobusów przegubowych man lion's city g CNG.

Obecnie flota autobusów Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej wynosi 16 sztuk, wszystkie to osiemnastometrowe przegubowce. Koszt zakupu jednego takiego autobusu wynosi 1,36 mln złotych, w stosunku do konwencjonalnego autobusu z silnikiem diesla jest droższy o 100- 150 tysięcy złotych.

Autobusy jak dotychczas sprawdzają się bardzo dobrze, nie tylko dla pasażerów, ale także dla finansów firmy.

- W ciągu pięciu lat zaoszczędziliśmy ponad 3 900 tysięcy złotych na paliwie - mówi Kazimierz Gałkiewicz, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - Podobne są korzyści dla środowiska. Gaz jest sprężany do 200 barów i tankowany do zbiorników na dachu pojazdu. Operacja trwa około kwadransa. Na jednym tankowaniu autobus przejeżdża 400 kilometrów. Co ciekawe, ze stacji sprężania mogą korzystać także inne pojazdy. W Gdyni codziennie jest około pięćdziesięciu takich aut.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński