Marzec dla budowy terminalu LNG w Świnoujściu okazał się miesiącem rekordowo szybkiej pracy. Inwestorzy marcowy wzrost zaawansowania całego projektu szacują na 6,2 punktów procentowych w porównaniu do wcześniejszego miesiąca.
- Zużyliśmy setki ton betonu. Teraz wylewana jest ostatnia powłoka kopuły zbiornika, co można uznać za największy sukces na placu budowy w ostatnich miesiącach - zapewnia Mówi Maciej Mazur, dyrektor biura komunikacji korporacyjnej terminalu LNG.
Oba zbiorniki mają wysokość 52,5 m, a więc prawie tyle samo, co wieża Kościoła Mariackiego w Krakowie. Robotnicy, aby rozpocząć dzień pracy, muszą wejść na wysokość 20. piętra. To oznacza, że w jedną stronę pokonują około 400 stopni.
- Nie było ciężko się przyzwyczaić. Na wysokości pracuje się bardzo dobrze, bez problemu tu wchodzę - zapewnia pan Daniel, operator dźwigu.
Praca wre nie tylko na dachu.
- Wykładane są kolejne warstwy wewnątrz zbiornika - tłumaczy Maciej Mazur. - Samo dno ma kilka części:stal, chudy beton i izolacja. Zbiornik przypomina termos. Musi utrzymać w środku temperaturę -163 stopni Celsjusza, tak aby gaz pozostał w stanie ciekłym.
Latem różnica temperatur może wynosić nawet 200 stopni. Równocześnie prowadzona jest budowa na zewnątrz zbiorników. To głównie prace nad izolacją gazoszczelną i termiczną.
Przyśpieszenie budowy wynika z angażowania nowych podwykonawców. Na placu budowy obecnie pracuje około tysiąca osób z czego 100 zaangażowanych jest w pracę przy najdłuższym w Europie falochronie.
- Ma prawie trzy kilometry i już został oddany do użytku - mówi Krzysztof Połatyński, kierownik dział realizacji terminalu LNG w Świnoujściu. - Ale oficjalne otwarcie planujemy na 17 maja.
W części lądowej zakończono montaż 60-metrowej konstrukcji stalowej wieży wydmuchów i zakończono betonowanie ostatnich elementów żelbetonowych pięciu basenów.
Terminal LNG ma w pierwszym etapie przyjąć 5 mld metrów sześciennych gazu ziemnego rocznie. W kolejnym ta zdolność może być zwiększona do 7 mld m sześc., czyli około 50 proc. rocznego zapotrzebowania na gaz w Polsce. Terminal jest stworzony, by móc odbierać skroplony gaz ziemny drogą morską z dowolnego miejsca na świecie.
Czytaj e-wydanie »Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?