MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zostaw zimowe

Piotr Jasina, 23 marca 2005 r.
W najbliższych tygodniach można spodziewać się diametralnych zmian pogody. Przysłowia "w marcu, jak w garncu" i "kwiecień, plecień poprzeplata, trochę zimy, trochę lata" - skądś się w końcu wzięły. Dlatego eksperci zalecają wstrzemięźliwość przy powrocie z opon zimowych na letnie.

Zimówki gwarantują nieporównywalnie lepszą przyczepność przy niskich temperaturach, niż opony letnie.

Kauczuk

Różnice pomiędzy oponami letnimi a zimówkami, oprócz ukształtowania bieżnika, stanowi w głównej mierze mieszanka kauczukowa, z której są robione. Jej zadaniem jest utrzymywanie wymaganych parametrów przy wysokich temperaturach na zewnątrz.

Warto pamiętać, że mieszanka kauczukowa optymalne parametry osiąga w temperaturze powyżej 7 st. C.

Przy niższych temperaturach ogumienie letnie twardnieje i traci swoją elastyczność, więc nie może zagwarantować wymaganej sprawności. Zastosowanie bardziej miękkiej mieszanki powoduje również zmniejszenie emisji hałasu - a co za tym idzie - także komfortu jazdy.

Bieżnik

Letnie opony mają przede wszystkim otwartą rzeźbę bieżnika - im większa liczba rowków i odstępów między blokami bieżnika oraz odpowiednią wysokość, tym lepiej. Duża liczba kanalików pozwala bowiem odprowadzić czy też wyprzeć oponie więcej wody.

Wzór bieżnika opony letniej zawiera duże bloki wraz z zakrzywionymi kanałami po to, by zapewnić lepszą przyczepność przy hamowaniu na suchej i mokrej nawierzchni. A to w połączeniu z ciągłym żebrowaniem zapewnia większy komfort jazdy oraz równomierne zużycie bieżnika.

Kompromis

Kompromis stanowią opony całoroczne, na których można jeździć zimą i latem. Musimy jednak liczyć się z tym, że w skrajnych sytuacjach ich skuteczność jest zdecydowanie mniejsza.

Z pewnością jednak z całorocznych opon będziemy zadowoleni użytkując je w jeździe po mieście. Najczęściej całosezonówki mają bieżnik z szerokimi, podłużnymi rowkami i dużymi, profilowanymi klockami. Doskonałą przyczepność nawet na mokrej nawierzchni gwarantuje im specjalna mieszanka m.in.z krzemionki. Zapewniają bezpieczna jazdę również w niskich temperaturach, na śliskich i zaśnieżonych drogach.

Fachowcy zalecają przekładanie opon regularnie pomiędzy osiami, kiedy już przejdziemy 10-12 tys. km.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński