W pełni gotowe są już silniki elektryczne, główne śruby napędowe i reduktory, a także główne łożysko, pompa hydrauliczna oraz przednia i środkowa tarcza. Do wykonania pozostało jeszcze kilka części: główny napęd, głowica tnąca oraz przednia i środkowa osłona.
Maszyna drążąca tunel TBM (Tunnel Boring Machine) będzie miała ponad 100 metrów długości i 13,5 metra wysokości. Jej docelowa waga – po przewiezieniu do Polski i kilkumiesięcznym składaniu w całość – wyniesie 2.740 ton.
Drążenie tunelu z komory startowej rozpocznie się w pierwszej połowie przyszłego roku. Nowy odcinek drogi będzie miał łączną długość 3,4 km – z czego niemal połowa pobiegnie przez jednorurowy tunel, z jedną jezdnią o dwóch pasach ruchu.
ZOBACZ TEŻ:
Pomimo panującej na świecie epidemii koronawirusa budowa maszyny TBM, która będzie wiercić tunel pod Świną, jest kontynuowana w Chinach zgodnie z harmonogramem. Obecnie wykonano wszystkie kluczowe elementy, trwa próbny montaż. Prace nad maszyną są zaawansowane w około 80 - 85 %. Maszyna powstaje w formule „Zaprojektuj i wybuduj”. Odbiory fabryczne zaplanowane są na połowę czerwca.
Urządzenie składające się z kilku tysięcy części powinno przypłynąć do Polski pod koniec lata.
Pełną parą idą też prace na budowie tunelu na wyspie Uznam. A na budowie świnoujskiego tunelu dzieje się naprawdę dużo. Powstał węzeł betoniarski zapewniający obsługę betonowania tunelu, trwają prace zbrojarskie, montowanie koszy zbrojeniowych wzmacniających elementy betonowe niezbędne dla wykonania komory startowej maszyny drążącej i związane z wykonaniem ścian szczelinowych dla komory startowej maszyny.
Ponadto powstaje hala prefabrykacji elementów betonowych, które będą używane przy budowie tunelu.
Inwestycja ma być gotowa do września 2022 roku.
ZOBACZ TEŻ:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?