MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Złote Pióro - wyniki i omówienie czwartego etapu

Profesor Uniwersytetu Szczecińskiego Danuta Dąbrowska
Komisja konkursowa w trakcie sprawdzania prac czwartego etapu. Na zdjęciu (od lewej): Bogna Skarul, Paweł Bartnik i Danuta Dąbrowska.
Komisja konkursowa w trakcie sprawdzania prac czwartego etapu. Na zdjęciu (od lewej): Bogna Skarul, Paweł Bartnik i Danuta Dąbrowska.
Bardzo pracowicie spędziliście zimowe ferie, o czym świadczy liczba prac nadesłanych na kolejne zadanie naszego konkursu.

Temat spodobał się szczególnie gimnazjalistom, których prace czytaliśmy z ogromnym zainteresowaniem i musieliśmy przyznać, że wszystkie są na bardzo wysokim poziomie. Mieliście dopisać dalszy ciąg baśni o Kopciuszku, zakładaliśmy, że jest ona powszechnie znana, więc nikt nie będzie miał innych kłopotów poza uruchomieniem własnej wyobraźni. I rzeczywiście, zaskoczyliście nas liczbą wariantów dalszych losów Kopciuszka. To, z jednej strony, wręcz archetypowa opowieść, z drugiej zaś, mając strukturę baśni kończy się stereotypowym: "I żyli długo i szczęśliwie". Chcieliśmy więc, abyście spróbowali wyjaśnić, co to znaczy żyć szczęśliwie i czy możliwe jest, według Was, szczęście, które trwa długo.

Okazało się, że to wcale nie jest łatwe. Projektując dalsze losy Kopciuszka i jego księcia, wielu z Was jakby wątpiło w trwałość szczęścia - pokazywaliście miłość, dostatek, spokój, które zostają przerwane czy zakłócone coraz to nowymi problemami - chorobą, ludzkimi intrygami, wojną. Czasem w Waszych opowieściach wszystkie te problemy okazywały się tymczasowe i znów wracało szczęście, czasem jednak bywało inaczej. Przy okazji zobaczyliście zapewne, że o wiele łatwiej pisze się o tym, co złe, tragiczne, bolesne niż o szczęściu.

Zło ma jakby więcej wymiarów, jest dynamiczne, łatwiej je ująć w narracje pełne nieoczekiwanych zwrotów, łatwiej budować napięcie i przykuć uwagę czytelnika. Dobro, szczęście wydają się tej dynamiki pozbawione, mają być jakimś stanem stałym, powtarzalnym czy trwającym w niezmiennych wymiarach.

Oczywiście ocenialiśmy Waszą pomysłowość i sposób opisania wykreowanej historii, a nie "lepsze" czy "gorsze" zdarzenia. Nie braliśmy też pod uwagę, jako czynnika decydującego, pełnej zgodności Waszych tekstów z poleceniem, które zakładało, że akcja dalszej części baśni ma toczyć się współcześnie. Umieszczaliście ją bowiem w różnych, często baśniowych, czasach. Ale były i takie prace, w których opowieść o Kopciuszku stawała się pretekstem do oceny naszej współczesności i na ogół nie była to ocena pochlebna.

Zastanawialiście się również, kto dzisiaj mógłby być Kopciuszkiem i jaki książę odmieniłby jego los. Dowodzi to wnikliwej obserwacji świata i panujących w nim mechanizmów.

Prace były tak ciekawe i różnorodne, że długo wahaliśmy się nad wyborem najlepszych i rozłożeniem punktacji. Ostatecznie zdecydowaliśmy wyróżnić najwyższą punktacją pracę Radosława Wawryczuka z Gimnazjum nr 2 w Nowogardzie, a to z kilku powodów. Radek ujawnił doskonałą znajomość pewnego uniwersalnego wzorca baśni o Kopciuszku i potrafił w zaskakujący, oryginalny sposób przenieść ją na czas nam współczesny. Może było to dość ryzykowne, ale się udało. Schemat baśni został tu przeniesiony na opowieść o zmaganiach polskich piłkarzy ręcznych w mistrzostwach świata. Przy okazji Radek udowodnił, że jest zagorzałym kibicem.

Licealiści pisali o konflikcie pokoleń. Trochę to może było ryzykowne, ale poprosiliśmy, abyście napisali o tym, co się wam nie podoba u dorosłych. W wielu pracach pojawiła się cała filozofia konfliktu, udowadnialiście, jakie jest jego podłoże, powtarzały się też podobne zarzuty pod adresem świata dorosłych. Brak czasu, brak zrozumienia, brak spontaniczności, pogoń za pieniędzmi, obcość, czepianie się o sprawy mało istotne. Wszystko to powodowało, że wiele prac było do siebie bardzo podobnych, ale gdy zaczęliśmy odkładać te oryginalne, najciekawsze, pisane z pomysłem - okazało się, że mamy spory stosik.

Wybraliśmy jako najlepszą pracę Bartłomieja Katarzyńskiego z LO nr I w Szczecinie. Napisana jest bardzo oszczędnym językiem, jej zasadnicza część to właściwie wyliczanka tego, czego Autor nie lubi u dorosłych, pozbawiona komentarza i rozwlekłych uzasadnień, bardzo przez to kategoryczna. Całość staje się wielką pochwałą młodości, a właściwie dzieciństwa jako modelu życia dostępnego dla każdego, bez względu na wiek. Bardzo dobry pomysł na kompozycję swojej pracy zastosowała Waleria Tokarzewska z LO nr IX w Szczecinie. Jest to forma listu do dorosłego z jedną właściwie prośbą - aby nie oceniał młodego człowieka. Gra pożądaniem czy potrzebą oceny i oceną, która krzywdzi została bardzo finezyjnie w pracy zastosowana. To bardzo kunsztownie skonstruowana i świetnie napisana praca.

O strachu przed dorosłością napisała Joanna Balcer z LO nr II w Nowogardzie. Krytyka świata dorosłych przeprowadzona jest z pozycji utraty tego wszystkiego, co stanowi piękno i atrakcyjność młodości. I wreszcie, przynajmniej wspomnieć trzeba o trzech jeszcze wyróżniających się pracach. Ich autorki to: Ewa Katarzyna Piasecka z LO nr I w Szczecinku, Aleksandra Szczęsna z LO nr IX w Szczecinie i Ewa Fil z LO nr I w Szczecinie. Każda z tych prac jest inna, ale każda ujawnia wyraźną osobowość autorki. Szczególnie zwracam uwagę na króciutki tekst Ewy Fil, pisany przeważnie prostymi zdaniami, jaky domagającymi się uzupełnień, tworzącymi przestrzeń do wypełnienia przez czytelnika. Autorka znakomicie buduje w ten sposób specyficzny nastrój, ale i bardzo wyraźny system ocen.

Nie mogę wyczerpująco przedstawić wszystkich dobrych i ciekawych prac, ale na koniec muszę podzielić się z Wami bolesną dla mnie refleksją. Czytając Wasze wypowiedzi i zapoznając się z Waszym systemem ocen chwilami bardzo i żałowałam, i wstydziłam się tego, że jestem dorosła.

Laureaci czwartego etapu (licea)

1. Bartłomiej Katarzyński z I LO w Szczecinie, opiekun Mirosława Piaskowska-Majzel - 10 punktów
2. Waleria B. Tokarzewska z IX LO w Szczecinie - 9,75 punktów
2. Joanna Balcer z II LO w Nowogardzie, opiekun Izabela Koladyńska - 9,75 punktów
3. Ewa Katarzyna Piasecka z I LO w Szczecinku - 9,5 punktów
3. Aleksandra Szczęsna z IX LO w Szczecinie - 9,5 punktów
3. Ewa Fil z I LO w Szczecinie, opiekun Mirosława Piaskowska-Majzel - 9,5 punktów
Kategorie
dodatkowe
Wszystkie prace z kategorii dodatkowych ocenione zostały po 9 punktów
Kategoria
dobrze napisane
1. Adrianna Kaczmarek z I LO w Szczecinie, opiekun Mirosława Piaskowska-Majzel
2. Anna Lisowska z II LO w Szczecinie, opiekun Małgorzata Wojtyniak
3. Kamila Banaszczyk z LO w Łobzie, opiekun Anna Boguszewska-Wąsowicz
4. Karolina Dub z LO w Gryfinie, opiekun Artur Cembik
5. Dagmara Wyrwińska z LO w Świnoujściu, opiekun Iwona Dominiak
6. Martyna Grosicka z II LO w Nowogardzie, opiekun Izabela Koladyńska
7. Sylwia Strzałowska z XIII LO w Szczecinie, opiekun Barbara Sokolińska-Szybowska
Kategoria
ciekawa historia
1. Weronika Maciaszek z I LO w Szczecinie, opiekun Mirosława Piaskowska-Majzel
2. Marta Kawula z XIV LO w Szczecinie, opiekun Alicja Szudarek
3. Joanna Czak z LO w Lipianach, opiekun Julita Herezo
4. Ewelina Podlewska z I LO w Stargardzie, opiekun Agniezka Ogórkiewicz
5. Natalia Dydo z V LO w Szczecinie, opiekun Mirosława Piaskowska-Majzel
6. Agata Łebek z VI LO w Szczecinie, opiekun Teresa Witkiewicz
7. Maksym Kawelski z XII LO w Szczecinie, opiekun Jolanta Gliwińska
Kategoria
ciekawy pomysł
1. Magdalena Jakubowska z II LO w Nowogardzie, opiekun Izabela Koladyńska
2. Anna Kurecka z I LO w Szczecinie, opiekun Mirosława Piaskowska-Majzel
3. Bartłomiej Lesiak z III LO w Szczecinie, opiekun Monika Sarad
4. Agnieszka Kuklińska z VI LO w Szczecinie, opiekun Teresa Witkiewicz
5. Monika Kusek z II LO w Nowogardzie, opiekun Małgorzata Wojtyniak
6. Agnieszka Lejman z LO w Świnoujściu, opiekun Iwona Dominiak
7. Agata Tychoniec z II LO w Nowoagradzie, opiekun Izabela Koladyńska

Laureaci czwartego etapu (gimnazja)

Kategoria gimnazja
1. Radosław Wawryczuk z Gimnazjum nr 2 w Nowogardzie, opiekun Marta Maziarz - 10 punktów
2. Karolina Pudełko z Gimnazjum w Łobzie, opiekun A. Sak - 9,75 punktów
3. Manuela Loza z Gimnazjum nr 32 w Szczecinie, opiekun Elżbieta Bazylewicz - 9,5 punktów
Kategoria dodatkowe
Wszystkie prace zakwalifikowane do kategorii dodatkowych otrzymały 9 punktów
Kategoria
dobrze napisane
1. Sandra Skibiszewska z Gimnazjum w Maszewie, opiekun Leszek Bącalski
2. Luiza Plutecka z Gimnazjum nr 12 w Szczecinie, opiekun Katarzyna Wójcik
3. Ewa Bienicewicz z Gimnazjum nr 1 w Gryfinie, opiekun Waldemar Howil
4. Kajetan Zwolak z Gimnazjum nr 1 w Gryfinie, opiekun Waldemar Howil
5. Agnieszka Dembińska z Gimnazjum w Maszewie, opiekun Leszek Bącalski
6. Maciej Przybylski z Gimnazjum nr 2 w Nowogardzie, opiekun Anna Bitenc
7. Sebastian Koper z Gimnazjum nr 7 w Szczecinie, opiekun Ewa Zagubień
8. Agata Aleszkiewicz z Gimnazjum nr 39 w Szczecinie, opiekun Honorata Zaremba
Kategoria
ciekawa historia
1. Kamila Tarka z Gimnazjum nr 1 w Gryfinie, opiekun Waldemar Howil
2. Dominika Beśka z Gimnazjum nr 2 w Nowoogardzie, opiekun Marta Maziarz
3. Karolina Żurak z Gimnazjum nr 2 w Nowogardzie, opiekun Anna Nowosielska
4. Kamila Prokopska z Gimnazjum nr 1 w Gryfinie, opiekun Barbara Gryz
5. Hanna Nowak z Gimnazjum nr 12 w Szczecinie, opiekun Katarzyna Wójcik
6. Rozalia Tokarzewska z Gimnazjum w Maszewie, opiekun Leszek Bącalski
7. Piotr Bitel z Gimnazjum nr 32 w Szczecinie
Kategoria
ciekawy pomysł
1. Patrycja Kulesza z Gimnazjum nr 7 w Szczecinie, opiekun Ewa Zagubień
2. Edyta Kowalewska z Gimnazjum nr 32 w Szczecinie, opiekun Lidia Miler
3. Katarzyna Błażewicz z Gimnazjum nr 12 w Szczecuinie, opiekun Katarzyna Wójcik
4. Natalia Szczepańska z Gimnazjum nr 7 w Szczecinie, opiekun Anna Szuflińska
5. Patrycja Kościelna z Gimnazjum w Lipianach, opiekun Julia Herezo
6. Kamila Bartosik z Gimnazjum nr 2 w Nowogardzie, opiekun Elżbieta Tarczykowska
7. Maciej Głowniak z Gimnazjum w Cedyni, opiekun Jadwiga Martyka
8. Klaudia Mazur z Gimnazjum nr 7 w Szczecinie, opiekun Anna Szuflińska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński