MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wyniki drugiego etapu

Danuta Dąbrowska, Profesor Uniwersytetu Szczecińskiego
Komisja konkursowa podczas sprawdzania prac z II etapu. Od lewej Danuta Dąbrowska, Paweł Bartnik i Bogna Skarul.
Komisja konkursowa podczas sprawdzania prac z II etapu. Od lewej Danuta Dąbrowska, Paweł Bartnik i Bogna Skarul. Marcin Bielecki
Prezentujemy wyniki drugiego etapu konkursu "Złote Pióro" wraz z komentarzem przewodniczącej jury.

Grudzień to święta, choinka, Mikołaj, prezenty i rodzinne rytuały. Dlatego i w naszym konkursie trudno byłoby oczekiwać, że temat kolejnego zadania nie będzie związany właśnie ze świętami i Mikołajem.

Chcieliśmy trochę Wam te nastroje przedłużyć, może skłonić do chwili zadumy, rozejrzenia się wokół, pomyślenia o bliskich i tych dalszych, niewidocznych dla nas na codzień.

Wysoki poziom gimnazjalistów

Prac gimnazjalistów było zdecydowanie więcej i prezentowały dość wyrównany, wysoki poziom. Bardzo się cieszymy, że potraficie pisać zwięźle, bez pustosłowia, że umiecie mówić o uczuciach i emocjach, marzeniach, ale i konkretach rzeczywistości, która nie zawsze koresponduje ze świąteczną magią.

Natomiast z pracami licealistów, ku naszemu ogromnemu zaskoczeniu, był pewien problem. Nie chodziło przecież o to, abyście opisywali rytuały świąteczne kultywowane w Waszych domach. Wyraźnie w zadaniu było powiedziane, że chodzi nam o tych, którzy się od nas różnią.

Liczyliśmy na otworzenie się na "innych"

Współczesny świat charakteryzuje między innymi przemieszanie kultur, religii i zwyczajów, ale jednocześnie nie zawsze ci, którzy są "inni" od większości zamieszkującej dane terytorium mogą liczyć na życzliwość i szacunek. Liczyliśmy na Waszą refleksję i chęć poznania, otworzenia się na owych "innych". Tymczasem większość prac, bardzo dobrze niekiedy napisanych i ciekawych, dotyczyła Waszych rodzinnych domów, wspomnień związanych ze świętami w poprzednich latach.

Prace inspirowane internetowymi ściągami

Wśród tych niewielu pojawiały się na dodatek prace, mówiąc delikatnie, nadto inspirowane internetowymi ściągami, encyklopediami i temu podobnymi pomocami, co dawało np. taki efekt, że jedne prace były łudząco podobne do innych.

A przecież nie o to chodzi w naszym konkursie. Nie oczekujemy od Was erudycyjnych popisów lecz dobrze napisanych tekstów pokazujących, że macie wyobraźnię, pomysłowość, że umiecie przemyśleć i skomponować ciekawą wypowiedź. Waszą własną, ale nie na dowolny temat tylko jako wypełnienie konkretnego zadania konkursowego.

Byliśmy w kłopocie

Mieliśmy zatem ogromny dylemat, jak punktować prace licealistów, szczególnie wtedy, gdy okazywało się, że tekst jest naprawdę świetnie, ciekawie, oryginalnie napisany, ale niestety nie ma nic wspólnego z zaproponowanym tematem.

Wśród gimnazjalistów wyróżniliśmy prace, w których autorom udało się wyjść poza stereotypy i nieznośną czasami, poprawność. Czy dawanie musi się koniecznie kojarzyć wyłącznie z dokonanymi wcześniej zakupami? Niektórzy z Was trochę głębiej się nad tymi pytaniami zastanowili i zauważyli, że jest wiele innych rodzajów dawania i wiele innych wartości do rozdania - nie tylko jako mikołajowych prezentów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński