Witamina W, czyli wdzięczność. Jakie korzyści niesie za sobą praktykowanie wdzięczności? Jak i za co możemy dziękować na co dzień?

Marta Siesicka-Osiak
Marta Siesicka-Osiak
Jedną z metod praktykowania wdzięczności, jest przygotowanie „słoika wdzięczności”, do którego wrzuca się karteczki zapisane dziękczynnymi hasłami.
Jedną z metod praktykowania wdzięczności, jest przygotowanie „słoika wdzięczności”, do którego wrzuca się karteczki zapisane dziękczynnymi hasłami. bialasiewicz/123rf
Udostępnij:
Marzysz o spokoju wewnętrznym, lepszym samopoczuciu i zdrowiu? Zacznij praktykować wdzięczność! Wystarczy kilka minut każdego dnia, żeby odczuć różnicę w postrzeganiu świata i bliskich. Potrzebne będą jedynie: kartka, długopis i konsekwencja. Sprawdź, jakie korzyści przynosi bycie wdzięcznym, jak przygotować „słoik wdzięczności” oraz poznaj przykładowe powody, do codziennej radości.

Spis treści

Czym jest praktykowanie wdzięczności?

Praktykowanie wdzięczności to nic innego jak dostrzeganie w codziennym życiu powodów do radości i szczęścia. Z początku może się to wydawać banalne albo trudne. Jednak w tym przypadku praktyka zdecydowanie czyni mistrza.

Kluczem do sukcesu jest codzienne poświęcenie uwagi, temu za co jesteśmy wdzięczni. Najczęściej dopiero wieczorem znajdujemy czas, aby zauważyć lub zapisać swoje powody do radości. Podobnie, jak w przypadku każdego innego ćwiczenia, efekty odczujemy po pewnym czasie.

Co daje wyrażanie wdzięczności?

Amerykańscy naukowcy dowiedli, że spisywanie zarówno odczuwanych emocji, jak i powodów do codziennej wdzięczności, wpływa pozytywnie na psychikę i zmniejsza objawy depresyjne. U osób wyrażających swoją wdzięczność na papierze zaobserwowano także wzrost zadowolenia z życia.

Praktykowanie wdzięczności wpływa też pozytywnie na relacje międzyludzkie. Jak pokazują badania, osoby, które na co dzień doceniają swojego partnera, są szczęśliwsze i bardziej zadowolone ze swojego związku.

Wśród korzyści płynących z wyrażania wdzięczności wymienia się:

  • większe zadowolenie z życia,
  • lepsze radzenie sobie z emocjami,
  • poprawę stanu psychicznego,
  • lepsze relacje z bliskimi,
  • obniżenie poziomu stresu,
  • lepszą jakość snu.

Poznaj 10 powodów do bycia wdzięcznym na co dzień!

Nie należy jednak przeceniać roli wdzięczności w leczeniu zdiagnozowanej depresji i zaburzeń lekowych. Badania wykazały jej niewielki wpływ na psychikę badanych. Głębokie zaburzenia psychiczne powinny być skonsultowane ze specjalistą, który wdroży odpowiednie metody leczenia.

Dowiedz się więcej:

Jak praktykować wdzięczność?

Wdzięczność można praktykować na wiele różnych sposobów. Zazwyczaj wystarczy dobra wola oraz ewentualnie kartka papieru i długopis. Dobrze jest ustalić najlepszą dla siebie, stałą porę, kiedy będziemy mieli chwilę na refleksję i podsumowania.

Jeśli lubimy nadawać takim czynnościom bardziej namacalny charakter, możemy:

  • zapisywać za co jesteśmy wdzięczni w przeznaczonym do tego notesie np. wieczorem i wracać do zapisków po przebudzeniu,
  • przygotować pudełko, do którego będziemy wrzucać karteczki z zapisanymi hasłami dziękczynnymi i losować jedną z nich, kiedy poczujemy się przygnębieni,
  • założyć „słoik wdzięczności” dla całej rodziny, za pośrednictwem, którego można dziękować także sobie nawzajem, regularnie czytać wspólnie zapiski,
  • osoby wierzące mogą praktykować wdzięczność przez codzienną modlitwę,
  • uprawiający medytację mogą włączyć wdzięczność do codziennych ćwiczeń przez medytację wdzięczności.

ZOBACZ W GALERII: 10 powodów do bycia wdzięcznym na co dzień!

Jedną z metod praktykowania wdzięczności, jest przygotowanie „słoika wdzięczności”, do którego wrzuca się karteczki zapisane dziękczynnymi hasłami.

Witamina W, czyli wdzięczność. Jakie korzyści niesie za sobą...

ZOBACZ: Jak uspokoić umysł? Medytacja oddechowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Materiał oryginalny: Witamina W, czyli wdzięczność. Jakie korzyści niesie za sobą praktykowanie wdzięczności? Jak i za co możemy dziękować na co dzień? - Strona Zdrowia

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Wdzięczność można praktykować na wiele różnych sposobów.......www.now37.com
Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie