Więcej światła, większe bezpieczeństwo

wxl, 6 października 2004 r.
Od 1 października aż do końca lutego kierowcy mają obowiązek jeździć z włączonymi światłami mijania.

Jakość tego oświetlenia bywa różna, choć wydawałoby się, że nikomu nie trzeba przypominać o związku między dobrze oświetlonym samochodem a bezpieczeństwem na drodze.

Jakie więc żarówki należy stosować? Obowiązkowo halogenowe. Wielu kierowców, zapewne z oszczędności, używa jeszcze żarówek zwykłych, czyli tzw. balonów. Są one wprawdzie nieco tańsze od halogenów, ale jednocześnie mniej trwałe, a co ważniejsze, oświetlają drogę znacznie słabiej.

W trudnych warunkach jazdy, np. w czasie jesiennej, deszczowej szarugi, ma to kolosalne znaczenie. Rzecz jasna halogen halogenowi nierówny.

Więcej z wiekiem

Wielu kierowców, w tym doświadczonych, ma problemy podczas jazdy nocą: potrzebują więcej światła. Dotyczy to zwłaszcza osób starszych. Naukowe badania wzroku potwierdziły, że np. czterdziestolatek potrzebuje do prowadzenia samochodu dwukrotnie więcej światła niż dwudziestolatek!

Wyniki badań wskazują wyraźnie, iż osoby w wieku 55 lat powodują 2-3 razy więcej wypadków w nocy, niż osoby w wieku 25 lat. Dlatego też dobre oświetlenie jest rzeczą zasadniczą dla bezpieczeństwa jazdy. Należy stosować źródła światła renomowanych producentów, dopuszczone do stosowania w ruchu drogowym.

Ustaw światła

Przy zmianie żarówek trzeba też pamiętać o ustawieniu świateł. Można to zrobić samemu, ale najlepiej, jeśli zajmą się tym fachowcy, np. na stacji diagnostycznej. Tym bardziej, że często jest to usługa bezpłatna.

Nie można też zapominać, że dobre oświetlenie drogi zależy nie tylko od jakości (dobrze ustawionych) reflektorów i żarówek, ale także od czystości szyb reflektorów. Brudne szyby mogą pochłaniać nawet kilkadziesiąt procent strumienia świetlnego.

Źródła światła w samochodach

Żarówki są nadal najpopularniejszym źródłem światła, stosowanym w samochodach. Ściślej mówiąc, źródłem tym jest żarnik wykonany z drutu wolframowego i umieszczony w bańce szklanej wypełnionej gazem.

Zwykłe żarówki wypełniane są mieszaniną azotu i argonu, natomiast halogenowe (oznaczane literą H w symbolach) - mieszaniną argonu, azotu, kryptonu i jodu. Pozwala ona na podwyższenie temperatury żarnika, co daje bielsze i jaśniejsze światło. W latach 90. XX wieku pojawiły się lampy wyładowcze D1 wypełnione ksenonem (stąd nazwa "ksenony").

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie