VI odcinek Obwodnicy Śródmiejskiej za 5 lat. Powstanie m....

    VI odcinek Obwodnicy Śródmiejskiej za 5 lat. Powstanie m. in. wielopoziomowe skrzyżowanie

    Marek Jaszczyński, marek.jaszczynski@mediaregionalne.pl

    Głos Szczeciński

    Aktualizacja:

    Głos Szczeciński

    Jedna z koncepcji węzła Łękno, który powstanie w ramach VI etapu Obwodnicy Śródmiejskiej. W ramach inwestycji powstanie nowa droga, przebudowane zostaną

    Jedna z koncepcji węzła Łękno, który powstanie w ramach VI etapu Obwodnicy Śródmiejskiej. W ramach inwestycji powstanie nowa droga, przebudowane zostaną tory kolejowe oraz tory tramwajowe na Wojska Polskiego. ©Wizualizacja Maciej Sochanowski

    Za pięć lat powinniśmy pojechać szóstym odcinkiem Obwodnicy Śródmiejskiej w Szczecinie. Dzisiaj podpisano umowę na wykonanie projektu tego odcinka.
    Jedna z koncepcji węzła Łękno, który powstanie w ramach VI etapu Obwodnicy Śródmiejskiej. W ramach inwestycji powstanie nowa droga, przebudowane zostaną

    Jedna z koncepcji węzła Łękno, który powstanie w ramach VI etapu Obwodnicy Śródmiejskiej. W ramach inwestycji powstanie nowa droga, przebudowane zostaną tory kolejowe oraz tory tramwajowe na Wojska Polskiego. ©Wizualizacja Maciej Sochanowski



    Szósty etap połączy trasę od ul. Arkońskiej do wiaduktu przy alei Wojska Polskiego, gdzie powstanie węzeł "Łękno". Projekt wykona Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańska, które znane jest u nas z projektu przebudowy ulicy Struga czy mostu Pionierów. Oferta PBK opiewa na 2 mln 423 tysiące złotych. Była najtańsza spośród siedmiu nadesłanych.

    Na wykonanie dokumentacji projektowej wykonawca będzie miał 18 miesięcy.

    Będzie ciężko z węzłem

    - Patrzymy z perspektywy Gdańska, jak komunikacyjnie rozwija się Szczecin i jesteśmy pod wrażeniem - mówi Mariusz Sobczyk, dyrektor Biura Projektów Budownictwa Komunalnego. - Ulica Struga, Trasa Północna, kolejny etap obwodnicy to inwestycje, które znacznie poprawiły jakość poruszania się po mieście. W związku z projektowaniem przed nami dużo problemów formalnych, na pewno będą też konsultacje z mieszkańcami.

    W ramach inwestycji powstanie nowa droga (około 1 km), przebudowane zostaną tory kolejowe (około 1,2 km) oraz tory tramwajowe na Wojska Polskiego (około 620 metrów).

    Jednym z najtrudniejszych etapów tego przedsięwzięcia będzie budową wielopoziomowego skrzyżowania. Trzeba będzie pogodzić ze sobą komunikację drogową i szynową: tramwajową i kolejową.

    Węzeł Łękno będzie dwupoziomowy i skomunikowany z lokalnym układem ulic. To najdroższy z dotychczasowych fragmentów obwodnicy, jego koszt jest szacowany na 120 mln złotych.

    Jesienią 2011 roku były przeprowadzone konsultacje społeczne nad wyborem wariantu przebiegu trasy. Uczestnicy rozmów poparli wariant II przebudowy.

    Zaletą tego rozwiązania jest prowadzenie jezdni obwodnicy na poziomie linii kolejowej, przez co arteria będzie w minimalny sposób ingerować w krajobraz i oddziaływać na otoczenie. Skrzyżowanie al. Wojska Polskiego z obwodnicą zaprojektowano jako węzeł częściowo bezkolizyjny, w którym obwodnica przechodzi pod aleją.

    Zobacz również: Będzie zielona fala na Obwodnicy Śródmiejskiej Szczecina

    A co będzie dalej?

    - Siódmy etap obejmie odcinek od węzła "Łękno" do węzła "26 Kwietnia" - mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina. - Nie przewidujemy, że powstaną węzły przy skrzyżowaniu z Mickiewicza i z Witkiewicza.

    Zgodnie z koncepcją trasa średnicowa pobiegnie od Turzyna wzdłuż torów, w rejonie wiaduktu nad ulicą Ku Słońcu i dalej do placu Szyrockiego. Stąd obwodnica miałaby być skierowana do węzła "Zapadła".

    Nieoficjalnie, budowa całej obwodnicy może trwać 30 lat. Po przejściu Odry obwodnicy miałaby się połączyć z mostem Pionierów i tym samym stanowiłaby kolejną, tak bardzo potrzebną przeprawę przez Odrę.

    To już za nami

    Obwodnicą Śródmiejską pojedziemy ulicami Przyjaciół Żołnierza przez Wszystkich Świętych do ulicy Arkońskiej. Ostatni zbudowany, piąty etap kosztował blisko 66 milionów zł. Wykonawca, Energopol wybudował ponad 2 km dwupasmowej drogi.

    Zmodernizował skrzyżowania z ul. Krasińskiego, Chopina i Arkońską oraz fragmenty tych ulic o długości ponad kilometra. W ramach tej inwestycji wybudowany został nowy wiadukt kolejowy w ciągu ul. Arkońskiej.

    V odcinek Obwodnicy Śródmiejskiej w Szczecinie gotowy dla kierowców




    Czytaj e-wydanie »

    Czytaj treści premium w Głosie Szczecińskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

    Polub nas na Facebooku

    Zdjęcia ze Szczecina

    Wideo ze Szczecina

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    GS24 poleca:

    Osobowość Roku 2018 - zgłoś swoje propozycje nominacji

    Osobowość Roku 2018 - zgłoś swoje propozycje nominacji

    Piłkarz Roku 2018. Wybieramy najlepszych piłkarzy w regionie

    Piłkarz Roku 2018. Wybieramy najlepszych piłkarzy w regionie

    MISTRZOWIE FOTOGRAFII - zobacz kto zwyciężył!

    MISTRZOWIE FOTOGRAFII - zobacz kto zwyciężył!

    SPORTOWY SUKCES ROKU | Głosowanie zakończone poznaj laureatów

    SPORTOWY SUKCES ROKU | Głosowanie zakończone poznaj laureatów