Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Teoria powali niejednego. Egzaminy na prawo jazdy - od dziś nowe zasady

Piotr Jasina [email protected]
Egzaminatorzy przez najbliższe półtorej miesiąca mają co robić. Bo około 10 tysięcy osób zaliczyło teorię po staremu, i czekają na egzaminy praktyczne. Dziennie egzaminowanych będzie około 260 osób.
Egzaminatorzy przez najbliższe półtorej miesiąca mają co robić. Bo około 10 tysięcy osób zaliczyło teorię po staremu, i czekają na egzaminy praktyczne. Dziennie egzaminowanych będzie około 260 osób. Andrzej Szkocki
Dziś rano w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego rozpoczną się egzaminy kandydatów na kierowców według nowych zasad.

Cezary Tkaczyk, dyrektor WORD w Szczecinie przekonuje, że nowe testy teoretyczne na prawo jazdy nie są skomplikowane.

- Podczas próbnego egzaminu uzyskałem maksymalną liczbę punktów - podkreślił dyrektor. Przyznał jednak, że wielu egzaminatorów sobie z nowymi testami nie poradziło.

Dyrektor nie chciał zdradzić, jaki procent. Nieoficjalnie wiemy, że większość nie przeszła testów. Tkaczyk zapewnił jednak, że raz w roku wszyscy egzaminatorzy będą musieli zaliczać testy teoretyczne w ramach kontroli kompetencji.

- Jest dużo czasu na odpowiedź - zapewnia dyrektor. Przypomina, że test składa się z 32 pytań, 20 sprawdzających wiedzę ogólną, i 12 dotyczących już konkretnej kategorii prawa jazdy.

- W przypadku 12 pytań na każdą odpowiedź mamy 50 sekund, to naprawdę dużo - dodaje. - W tym czasie możemy zmieniać dowolnie odpowiedź. Nie polecam przyspieszania systemu, lepiej, by to robił program. Może się bowiem zdarzyć, że przeskoczymy o dwa pytania, a cofnąć się już nie można. W przypadku pytań ogólnych na samą odpowiedź mamy 15 sekund.

Testy to tylko część zmian, które wprowadza nowela ustawy o kierujących. Szczeciński WORD przetestował system egzaminów teoretycznych. Nie powinno być problemów technicznych, jedynym może być skala trudności nowych testów.

Nowe systemy obiegu dokumentów muszą też wdrożyć starostwa. Szefowie wydziałów komunikacji wielu powiatów zapewniali nas, że są przygotowani.

- Obawiam się, że jest inaczej - twierdzi Cezary Tkaczyk. - Miałem kilka telefonów z powiatów, z pytaniami, co to jest profil kierowców? Nie wystarczy wprowadzić dane, zdjęcie, wniosek kandydata na kierowcę. To dopiero pierwszy etap. Drugi dotyczy udostępnienia systemu WORD-om i ośrodkom szkolenia. Robi to ITS Sygnity. To jest operator naszego serwera, także 34 innych WORD-ów oraz 400 powiatów. Od operatora mam informacje, że starostwa o warunki techniczne się jeszcze nie zgłaszały. A uruchomienie sytemu wymaga około 2 dni.

Kolejny problem dotyczy formularzy orzeczeń lekarskich. Stare już nie obowiązują, nowych nie ma.

Osoby, które wcześniej zdecydowały się na egzaminy teoretyczne według nowych zasad, mogły jeszcze po staremu dostarczyć wszystkie dane do WORD. I one od jutra zaczną zdawać. Wszyscy pozostali muszą z dokumentami kierować się już do powiatowych wydziałów komunikacji, by stworzyć profil kandydata na kierowcę (PKK).

- Ośrodek musi mieć elektroniczny dostęp do tego profilu, by mógł rozpocząć szkolenie przyszłego kierowcy - wyjaśnia dyrektor. - My musimy mieć dostęp do PKK, by kandydata wciągnąć na listę egzaminów. Jeśli system nam tych profili nie udostępni, nie będzie ani szkoleń, ani egzaminów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński