Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rusza Program Wsparcia Psychologicznego w szczecińskich szkołach

Małgorzata Klimczak
Małgorzata Klimczak
Ogłoszony przez Szczecin Program Wsparcia Psychologicznego Dzieci, Młodzieży i Nauczycieli ma być odpowiedzią na obserwowane i zgłaszane przez środowiska szkolne problemy ze zdrowiem psychicznym dzieci.
Ogłoszony przez Szczecin Program Wsparcia Psychologicznego Dzieci, Młodzieży i Nauczycieli ma być odpowiedzią na obserwowane i zgłaszane przez środowiska szkolne problemy ze zdrowiem psychicznym dzieci. Andrzej Szkocki
5 szczecińskich szkół bierze udział w pilotażowym Rusza Programie Wsparcia Psychologicznego Dzieci, Młodzieży i Nauczycieli. Program ma pomóc poprawić komunikację w szkołach oraz wspierać w trudnych sytuacjach nie tylko młodzież, ale też nauczycieli i uczniów.

Ogłoszony przez Szczecin Program Wsparcia Psychologicznego Dzieci, Młodzieży i Nauczycieli ma być odpowiedzią na obserwowane i zgłaszane przez środowiska szkolne problemy ze zdrowiem psychicznym dzieci. A także wyniki badań stanu emocjonalnego uczniów i nauczycieli po pandemii COVID-19.

- Dostaję sygnały o tym, że dzieci potrzebują pomocy, że nie wytrzymują obciążeń. To samo dotyczy zresztą przemęczonej i często nie docenianej kadry. Pierwszy raz skalę zjawiska zobaczyliśmy po badaniach COVID’owych. Dziś wiemy, że problem pogłębia się – dlatego ruszamy z tym programem – mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.

Jak pokazują dane, szczecińscy uczniowie obecnie borykają się między innymi z takimi problemami jak niepokój, niska samoocena, bezradność, obniżony nastrój oraz stany depresyjne. Z kolei nauczyciele muszą mierzyć się ze stresem, przygnębieniem, obawami o przyszłość uczniów oraz wypaleniem zawodowym. Co więcej, podobne spostrzeżenia i wyniki przyniosły również badania przeprowadzone przez Młodzieżową Radę Miasta.

Pierwsza odsłona Programu ma charakter pilotażowy. W ramach pilotażu niektóre rozwiązania będą wdrażane w pięciu szkołach: Szkole Podstawowej 61, Szkole Podstawowej 74, XVI Liceum Ogólnokształcącym, Technikum Łączności i Multimediów Cyfrowych, Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 9.

- Działania w zakresie wzmacniania dzieci, młodzieży i rodziców prowadzić będziemy również w innych szkołach i instytucjach - mówi Lidia Rogaś, zastępca prezydenta Szczecina. - W trakcie jego realizacji wprowadzane będą działania, których celem będzie wypracowanie optymalnego modelu komunikacji w tak złożonym środowisku jak szkoła, w którym ścierają się potrzeby , oczekiwania często emocje – takich grup jak uczniowie, nauczyciele, kadra, rodzice. W tym czasie ze swoją ofertą będą dołączały do programu kolejne instytucje i organizacje.

Miasto będzie współpracować z organizacjami pozarządowymi w takich kwestiach jak: rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych; wsparcie rozwoju emocjonalnego oraz rozwój umiejętności komunikacji społecznej oraz zadania związane z zwiększeniem dostępności do wsparcia psychologicznego – indywidualnego i w ramach grup wsparcia poprzez działania prowadzone przez specjalistów w organizacjach pozarządowych.

Ogłoszenie Konkursów planowane jest na drugą połowę lutego 2024 r.

Specjalistyczną pomocą i wsparciem objęci zostaną również nauczyciele zatrudnieni w szczecińskich szkołach. W ramach pilotażu przeprowadzone zostaną działania, które wzmocnią ich kompetencje m.in. w zakresie rozpoznawania sytuacji kryzysowych, budowania relacji (na linii nauczyciel – uczeń; nauczyciel – rodzic, nauczyciel – nauczyciel), wypracowania strategii zapobiegania i reagowania na występujące w danej szkole sytuacje trudne, zagrażające rozwojowi dzieci i młodzieży.

– Program opiera się na fundamentalnych zasadach poszanowania praw człowieka, jego godności, wolności, równości, przekonaniu, że dobro dziecka, jego wszechstronny rozwój jest i bezpieczeństwo to kwestia priorytetowa – powiedziała Beata Bugajska, dyrektorka Wydziału Spraw Społecznych Urzędu Miasta Szczecin. - W trakcie jego realizacji wprowadzane będą działania, których celem będzie wypracowanie optymalnego modelu komunikacji w tak złożonym środowisku jak szkoła, w którym ścierają się potrzeby , oczekiwania często emocje – takich grup jak uczniowie, nauczyciele, kadra, rodzice. W tym czasie, ze swoją ofertą, będą dołączały do programu kolejne instytucje i organizacje.

Program ma charakter otwarty. Miasto zakłada, że będą dołączyli się do niego partnerzy i z czasem będzie się on rozwijał i rozrastał.

Partnerem technologicznym projektu będzie szczecińska firma home.pl., która włącza się do projektu ze swoim modułem poświęconym bezpieczeństwu dzieci w internecie.

od 7 lat
Wideo

Tadeusz Płużański - Dlaczego warto pielęgnować pamięć o wyklętych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński