Propozycje zmian dla Śródmieścia. Bezpieczni piesi, mniej miejsc parkingowych

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Zaktualizowano 
Model ruchu dla Śródmieścia przygotowała firma WYG International z Warszawy. Efekty pracy zaprezentowała na otwartym spotkaniu.

Zadaniem firmy było opracowanie modelu ruchu dla Śródmieścia oraz zaprojektowanie spójnych rozwiązań w zakresie przestrzeni publicznych - ulic i placów - tj. analizy parkowania w śródmieściu, koncepcji uspokojenia ruchu i zwiększenia dostępności komunikacji publicznej dla obszaru rewitalizacji, w obszarze ulic: Piłsudskiego, al. Piastów, Krzywoustego, placu Zwycięstwa, Niepodległości i alei Jana Pawła II.

Przy opracowaniu koncepcji wzięto pod uwagę nie tylko przebudowę alei Wojska Polskiego - bez tramwaju, z miejscami do parkowania na środku jezdni (202 miejsca, w tym 16 dla niepełnosprawnych+12 miejsc postojowych dla zaopatrzenia) i strefą ograniczenia prędkości do "30", ale również przebudowę placu Zwycięstwa i powrót przystanku tramwajowego na ulicę Krzywoustego, w rejonie skrzyżowania z ulicą Księcia Bogusława X. Planiści proponują także przebudowę placu Zgody w rondo jednopasmowe o szerokości pasa 5 m (z możliwością usuwania przystanków autobusowych na placu). Aleja Wojska Polskiego ma być przyjazna dla pieszych, chodniki mają mieć szerokość od 6,20 aż do 19,40 m!

Co to oznacza dla kierowców? Według autorów koncepcji proponowane zmiany spowodują ograniczenie ruchu na alei Wojska Polskiego, ul. Jagiellońskiej i Bałuki. - Wzrośnie za to ruch na alei Bohaterów Warszawy, alei Jana Pawła II (w kierunku północnym), czy fragmentami alei Niepodległości (w kierunku południowym) - mówi Olga Wardeńska z WYG International.

Na ulicach jednokierunkowych, czyli Monte Cassino, Rayskiego, Śląskiej (od placu Grunwaldzkiego do ul. Bałuki) oraz ulicę Św. Wojciecha (od Jagiellońskiej do Bałuki), gdzie jezdnie będą miały 5 metrów szerokości, autorzy koncepcji zaproponowali nawierzchnię w dwóch kolorach, w celu optycznego zwężenia jezdni, co ma się przełożyć na zwiększenie bezpieczeństwa.

Autorzy koncepcji nie chcą wprowadzać nowych linii autobusowych do tej części miasta, a jedynie zmienić trasy i zwiększyć częstotliwość kursowania linii nr 87 od ul. Owocowej do Warszewa, albo przynajmniej do ulicy Kołłątaja.

Kierowcy stracą część miejsc do parkowania. Szacuje się, że będzie około 20 procent mniej miejsc w stosunku do obecnego stanu.
- Miejsc ubędzie, ze względu na wymiary stanowiska postojowego, wymagane prawem, przy parkowaniu równoległym to 6 metrów - mówi Piotr Tuzimek z WYG International.

CZYTAJ DALEJ

>>>

Jak będą wyglądać ulice?

Ulica Jagiellońska (między alejami: Piastów - Wojska Polskiego) pozostanie dwukierunkowa o szerokości nawierzchni 6,5 m. Na ulicy przewiduje się wprowadzenie strefy ruchu z ograniczeniem prędkości maksymalnej do 30 km/h, a piesi będą mogli przekraczać jezdnię w dowolnym miejscu. Nie przewiduje się ścieżek ani pasów dla rowerzystów. Na skrzyżowaniu z aleją Wojska Polskiego miałoby powstać małe rondo. W ciągu ulicy sugeruje się wykonanie obustronnych stanowisk postojowych usytuowanych równolegle do osi jezdni.

Parkowanie na ulicach Monte Cassino i Rayskiego będzie po jednej stronie równolegle a po drugiej skośnie do osi jezdni, z możliwością zmiany na prostopadłe. Na odcinku jednokierunkowym ul. Śląskiej (plac Grunwaldzki - ul. Edmunda Bałuki) miałyby powstać prostopadłe miejsca parkingowe. Na odcinku dwukierunkowym (ul. Bałuki - ul. Więckowskiego), postój samochodów
sugeruje się w układzie po jednej stronie skośnie, a po drugiej równolegle do osi jezdni.

Nie do poznania zmieni się ulica Kaszubska, gdzie będzie jezdnia z kostki kamiennej oraz ciągów pieszych z dużych płyt granitowych. Na ulicy przewiduje się wprowadzenie strefy ruchu z ograniczeniem prędkości maksymalnej do 30 km/h.

Na odcinku dwukierunkowym ul. Kaszubskiej sugeruje się wykonanie obustronnych stanowisk postojowych w układzie równoległym i prostopadłym do osi jezdni. Na odcinku jednokierunkowym przewidziano parkowanie skośne, ale tylko jednostronne.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zofia

Brawo !

Przystanek tramwajowy na ul. Krzywoustego, to konieczność !

B
Barbara

Handel padnie w 90%. Zostaną tylko galerie handlowe. Koszmar. 

K
KRZYSTEK POSZEDŁ

ODWOLAC KRZYSTKA SOŁTYSA KORKA!!!!!CAŁE MIASTO ZAKORKOWAŁ

v
v

Ten WYG to jakieś kolejne pedały ?

k
kelo

...Szczecin nie ma na co kasy wydawać ???!!!! ..... niech pobuduje co najmniej ze 4 parkingi piętrowe ....  ulice czekają na remonty , dzieci na szkoły ,  i przedszkola .... Szpital Wojskowy wygląda jak stajnia !!  .......  - tu i tam trzeba jaj a nie peplaniny ...

f
felixd

"Bp" Ty nie masz jechać do pracy, ale spacerować po nowej ulicy. Praca jest dla "królików" z samochodami służbowymi.

B
Bb

Ja to widze tak zeby zrobic tam deptakowisko to trzeba zrobic do konca obwodnice srednicowa czy jak ona sie tam teraz nazywa i do tego obwodnicę północną. A tak to zblokuje sie juz wszystko na amen. Jak ja mam dojechac do pracy jak wszystkie firmy wyemigrowaly za miasto do parkow przemyslowych itp. Moge dojechac autobusem ale z 3 przesiadkami zajmuje mi to 90 min autem 25. Puknijcie sie w czolo matoły z magistratu.

Nie pozdrawiam

j
ja

I deptak na trasie zamkowej ,hej...

s
szc

robiąc tak należy pamiętać iz wszelki handel w okolicy padnie i zostaną tylko markety

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3