Prom na Sardynię

KPZaktualizowano 
Jeden z dwóch promów typu ropax budowany dla włoskiego armatora.
Jeden z dwóch promów typu ropax budowany dla włoskiego armatora. Marek Holiat
Budowany w Stoczni Szczecińskiej statek typu ropax (prom pasażersko-samochodowy) niebawem odpłynie do Włoch. Obok chemikaliowca, to kolejna prototypowa i opóźniona jednostka. To jedna z przyczyn kłopotów stoczni.

Gdy w 1999 roku podpisywano kontrakt miał to być statek o długości 180 m, z miejscami dla 150 pasażerów i linią ładunkową przekraczającą dwa kilometry. Jeśli chodzi o standard podróży, to miało to być "skrzyżowanie wygodnego autobusu ze sleepingiem". W trakcie projektu włoski armator wprowadzał zmiany. Założył, że oprócz kierowców promem podróżować będą też mieszkańcy i turyści.
- W rezultacie powstał zupełnie nowy statek - mówi główny projektant jednostki Piotr Żelazek ze stoczniowego biura projektowego. - W tym wykonaniu w jakim jest, będzie mógł przewozić dwukrotnie więcej pasażerów w 77 czteroosobowych kabinach. W sumie 308 osób i 33 członków załogi. Jego długość wzrosła do 200 metrów. Dużo większa jest cała nadbudówka. Linia ładunkowa wynosi dwa i pół kilometra.
Gdy w pierwszym etapie zastosowano te wszystkie parametry, to okazało się, że statek jest za ciężki. Trzeba było zbudować nową nadbudówkę, tym razem z aluminium. To nowe doświadczenie, bo po raz pierwszy powstał w stoczni tak duży obiekt z aluminium. Waży około 140 ton. Skomplikowane było też łączenie aluminium ze stalowym kadłubem. W rezultacie wszystkie zmiany spowodowały prawie roczne opóźnienie budowy.
Na statku o nazwie "Golfo dei Coralli" trwają obecnie prace wyposażeniowe. Wraz z projektantem zwiedzam jednostkę. Furta rufowa jest tak skonstruowana, że jednocześnie na trzy pokłady może wjeżdżać pięć samochodów. Liczy się czas załadunku i rozładunku. Nie może być długi, skoro podróż ma trwać sześć godzin. Statek będzie płynął z szybkością 22 węzłów. Szybko też musi być zmieniana pościel w wygodnych, jasnych kabinach. Pościel będzie więc ...papierowa, jednorazowego użytku. Aby zużyta zajmowała jak najmniej miejsca, na statku jest specjalna zgniatarka.
Wszystkie pomieszczenia są w delikatnych pastelowych barwach. W dużym salonie - barze dla 160 osób, przeważa beż z elementami błękitu. Podobne kolory są w kafeterii i w mesach. W tonacji beżowej są utrzymane kabiny.
Statek będzie pływał pod włoską banderą, podlega więc włoskim przepisom administracyjnym. M.in. musi mieć szpitalik i ambulatorium. I takie pomieszczenia są, w dodatku sprawdzone i zaakceptowane przez włoskie ministerstwo zdrowia.
Pieczę nad budową sprawują dwa towarzystwa klasyfikacyjne - włoskie RINA i amerykańskie ABS.
Prom zostanie skierowany do obsługi połączenia między Piombino we Włoszech a Obio na Sardynii. Jest to taka morska autostrada i budowę statków subsydiuje rząd włoski. Dziennie kursuje tam kilkanaście promów. Z wyspy wożą ciężarówki z płodami rolnymi, a na Sardynię wszelkie dobra niezbędne mieszkańcom do życia. Na tej trasie głównym przewoźnikiem jest armator Lloyd Sardegne di Navigazione. I to dla niego Stocznia Szczecińska buduje dwa takie promy. Drugi odbierze w marcu br.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3